Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové představili nové řešení, které zatočí s dopravními zácpami ve městech
17.4.2019 | Petr Prokopec
Přeplněné ulice trápí i ruská města, a tak tamní vláda přišla s novým nápadem, jak dopravu zmírnit tím, že část lidí z ekonomických důvodů prostě nevyjede - chce zpoplatnit průjezdy křižovatkami.
Ruská silniční doprava má k dokonalosti opravdu daleko. Infrastrukturou počínaje, chováním řidičů pokračuje a zkorumpovatelností policistů konče. Rusové jsou si neoptimálního stavu vědomi, proto už dříve vdechli život Národní technické iniciativě „Avtonet“. Jde o plán ruské vlády zaměřený na restrukturalizaci tamní dopravy i celého automobilového sektoru. Realizován má být do roku 2035 a stát bude více než 50 miliard rublů (cca 17,56 mld. Kč).
Kromě podpory elektrifikace, ke které se Rusko zjevně hodlá rovněž přidat, je jedním z bodů snaha o odstranění dopravních zácp. Něco takového je jistě chvályhodné, ovšem způsob, jakým toho chce vláda dosáhnout, se asi již mnohým líbit nebude. Iniciativa nově počítá se zpoplatněním nejrušnějších křižovatek, čímž ovšem přímo či nepřímo zasáhne do peněženek motoristů - buď si budou muset za průjezd zaplatit, nebo budou muset naplánovat cestu tak, aby se placeným úsekům vyhnuli, nebo zkrátka nechají auto doma.
Rusové chtějí zpočátku brát zpoplatnění křižovatek pouze jako experiment. Není jisté, ve kterém městě bude realizován poprvé, nejčastěji jsou ovšem zmiňovány Uljanovsk, Nižnyj Novgorod a Lipeck. Zda a případně kdy na některé z nich padne volba, zatím nebylo upřesněno. Nicméně iniciativa počítá se spuštěním programu už od roku 2020.
O úspěchu programu z hlediska omezení zácp nemá smysl pochybovat, po zdražení individuální dopravy logicky poklesnou. Jiné následky jsou ale otázkou. Ruští politici se v nechali částečně inspirovat Stockholmem, kde vybrané křižovatky sledují radary s kamerami, které snímají registrační značku vozu a rovnou za průjezd posílají účtenky. Právě to Švédy donutilo, aby často zbytné cesty raději absolvovali po svých nebo veřejnou dopravou. Míra dopravních zácp tak poklesla o 22 procent, souběžně s tím o 10 procent klesla i nehodovost.
Co ale funguje ve Švédsku, nemusí fungovat jinde. Nesmíme zapomínat na skutečnost, že Rusové jsou jinak vychovaní než Švédové. A zatímco ve Stockholmu existuje fungující hromadná doprava, v Rusku lidé asi budou nuceni zůstat u aut a budou si hledat alternativní trasy, kam se mohou všechny zácpy přesunout. A zapomínat nesmíme ani na odlišnou ekonomickou situaci země a jejích obyvatel. Efekt se dostaví, ovšem za cenu dalšího útlaku již tak těžce zkoušených motoristů. Bohatší Rusové ale budou spokojeni, ideální trasou se jim pojede lépe - v tomto směru je celý nápad správně ruský.
Rusové chtějí zácpy řešit zpoplatněním některých křižovatek. Úspěchu z hlediska celkového zlepšení situace nevěříme
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 2 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 5 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 8 hodinami