Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají

Mohlo to vypadat jen jako plán, jak případně zabránit nejhoršímu, ale není tomu tak. Rusové skutečně zvládli v rekordním čase vyměnit nahradit „zakázané motory” těmi „povolenými”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají

8.12.2018 | Petr Prokopec

Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mohlo to vypadat jen jako plán, jak případně zabránit nejhoršímu, ale není tomu tak. Rusové skutečně zvládli v rekordním čase vyměnit nahradit „zakázané motory” těmi „povolenými”.

Na bezzubost amerických sankcí vůči Rusku na automobilovém poli nepoukazujeme poprvé. Omezení, která měla dopadnout mimo jiné na oligarchu Olega Děripasku, byla zavedena již v dubnu, ovšem po jednání s ruskou stranou byla jejich platnost odložena nejprve na říjen. Následovaly ještě další tři odklady a aktuální verze hovoří o lednu příštího roku.

Může se tedy stát i to, že Děripaska nakonec Trumpovým sítem projde bez poskvrny a sankce se ho nedotknou, připravuje se ale na opak. Na svůj post ve společnosti Rusal, jež se věnuje hliníku, už rezignoval. Nicméně firmu fakticky ovládá i nadále, stejně jako tomu bude v případě automobilky Ural, kterou má převzít Dmitrij Střežněv, jeho dlouholetý kamarád.

Nedávno se také provalilo, že Děripaskovo impérium plánuje chytře obejít i zákaz týkající se dodávek motorů americké firmy Cummins. Po jednání s managementem společnosti jím vlastněná ruská značka GAZ uzavřela nový kontrakt s čínskou společností Huadong, která vyrábí úplně ty samé 2,8litrové turbodiesely ISF v licenci. Výsledný se přitom produkt se od toho ze Spojených států liší pouze jinými nálepkami. A jak dokazují nové fotografie, i v tomto případě je Děripaska připraven na nejhorší velmi dobře.

Americkými motory z Číny jsou podle nich už osazovány dodávky GAZelle Next. Pohonná jednotka produkuje totožných 149 koní a 320 Nm točivého momentu, přičemž je znovu spřažena také s pětistupňovým manuálem. Neliší se přitom ani její cena, logicky se tedy nebude hýbat ani s cenou samotných aut. I když jisté úpravy na tomto poli se očekávají, neboť 3. prosince GAZ oznámil, že bude odebírat i dvoulitrové turbodiesely Volkswagenu, společně s šestistupňovými manuály. Půjde přitom o jednotky z rodiny EA 189 naladěné na 136 koní.

Pokud vás přitom zajímá, jak je možné, že GAZ může odebírat agregáty od Němců, vysvětlení je prosté. Sankce sice zavedly i evropské země, ty ale jsou zaměřeny hlavně proti Rusku a některým vládnoucím činitelům jako „odplata“ za anexi Krymu. Vůči Děripaskovi osobně však Evropa až tak ostře jako Státy nevystupuje. VW má navíc s GAZem uzavřenou spolupráci a mnohé produkty vyrábí přímo v Rusku. Svými obchody tak značka v podstatě nic neporušuje.

Vlk se zkouší nažrat a koza už teď ví, že přežije bez úhony? Přesně tak to nyní se sankcemi západu vůči Rusku vypadá. A „čistý” Gazelle Next s tím samým motorem s jinými nálepkami je toho nelepším důkazem.


Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají - 1 - GAZelle Next 2018 motory Huadong 01Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají - 2 - GAZelle Next 2018 motory Huadong 02Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají - 3 - GAZelle Next 2018 motory Huadong 03Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají - 4 - GAZelle Next 2018 motory Huadong 04Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají - 5 - GAZelle Next 2018 motory Huadong 05Rusové skutečně chytře obešli sankce západu, „zakázané” motory už opět mají - 6 - GAZelle Next 2018 motory Huadong 06
Dodávky GAZelle Next nově počítají s čínskými motory Huadong. Ty jsou ovšem identické s turbodiesely ISF americké firmy Cummins, což není překvapivé. Jde o tentýž agregát vyráběný v licenci, navíc v Číně je na stejných linkách montován i originál, jen s jinými nálepkami

Zdroj: Drom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.