Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Rychlá” auta, která ve skutečnosti nejsou rychlá. Tyto stroje jen klamou tělem
3.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Jsme ti poslední, kteří budou říkat, že dobré auto dělá rychlost v přímce, jenže sportovně laděné vozy by i v přímce měly být tak rychlé, jak naznačují svým vzhledem. Tyto nejsou.
Nastala doba, kdy relativně pohodlný rodinný vůz dosahuje dynamických schopností dříve vyrobeného supersportu. Navzdory diktátu z Bruselu o zmenšování agregátů výkonové parametry některých motorů narostly do nebeských výšin. Přeplňování maloobjemových motorů tak otevřelo cestu výkonných jednotek do širokého spektra modelů, jež byly dříve považovány za klidný dopravní prostředek na dojíždění do práce.
Začaly se vyrábět nenápadné automobily, které se tváří jako chudý příbuzný vedle drahého sporťáku, ale nakonec svými schopnostmi překvapí všechny okolo. Jen bystré oko nebo zainteresovaný fanoušek pozná například sportovní verzi Seatu Leon, která na cestě umí zatopit podstatně věhlasnějším vozům. Není potřeba kolem sebe všem dávat najevo, co se skrývá pod kapotou.
Vždy tomu tak není a nebylo. Dodnes se vyrábějí automobily, které jsou sportovně laděné samy o sobě, nebo jde o sportovní deriváty standardních modelů. Už kvůli tomu se tváří, že jsou rychlé, jenže realita není tak zajímavá. Kolikrát vznikly s cílem být řidičsky zajímavé a nezřídka se to povedlo. Jenže bez rychlosti to nikdy nebude ono - dále zmíněná auta se tváří, že jsou rychlá, ale prostě nejsou, ač by mohla. Kolikrát by přitom stačilo přidat pár desítek koní...
1. Ford Fiesta ST150
Malý hranatý Ford s velkým křídlem a nápadnými pruhy působí provokativně, ale v přímém souboji o další rovinku nemá moc šancí. Pozdější Fiesty ST byly v tomto ohledu vyváženější, atmosférický dvoulitr pod kapotou původního stroje je sice charakterově zajímavý, ale prostě nejede. Souboje na obchvatu města vzdá raději předem, nesnáší jízdu po městě a dálnice jsou doslova utrpením. Zajímavá byla a je pouze na klikatých okreskách a to bylo málo už v době jejího vzniku, natož pak dnes.
2. Volkswagen Golf GTI IV
Po předchozích lehkých mrštných Golfech GTI I a II přišly dvě poněkud rozpačitější generace. Nad tou třetí šlo ještě přimhouřit oko, nad tou čtvrtou ale nikoli. Písmena GTI vyvolávala velký respekt, dynamika se ale nedostavila - v tomto případě nikde, byl to v podstatě obyčejný, rychlejší, ale ne dost rychlý Golf. Znáček byl na celém autě to nejsportovnější, zkaženou reputaci dokázal napravit následující Golf GTI páté generace.
3. Toyota GT86
Když se zmiňujeme o nerovnováze mezi očekáváními a skutečnou dynamikou, nesmí chybět Toyota GT86. A nebo dvojče Subaru BRZ. Atmosférický dvoulitr nad přední nápravou, 200 koní, manuální převodovka, pohon zadní nápravy se samosvorným diferenciálem a z výroby ekologické pneumatiky je dokonalý recept na zakroucené okresky pokryté vodou. Zde se šikovný drifter dokáže nabažit, ale co se týče skutečné rychlosti, tak ta nebude nikdy adekvátní vzhledu malého kupé. Jízda s tímto autem může být sebezábavnější, ale bude vám vždy trochu do breku, když si s vámi na silnici bude pohrávat stejně drahá Octavia RS s kufrem plným výstelky pro křečky.
4. Suzuki Swift Sport
Tohle auto je kapesní hračka podobna Fiestě ST150, jen měla to štěstí, že na ní ve výrobě nikdo neměl chuť lepit dva rychlé pruhy přes celé auto. Nejnovější generace teprve přichází na trh, minulé provedení poháněla opět atmosféricky plněná jednotka, jen o ještě menším objemu. 136koňová jedna-šestka se musela držet před omezovačem, aby vozidlo aspoň trochu jelo a stejně moc nejelo. Kdo má rád akční proplétání zvlněnými silnicemi, bude nadšený, cokoli jiného ale Swiftu prostě nejde. V reálném světě bude rychlejší Rapid 1,2 TSI, s polovičním úsilím.
5. Škoda Fabia I RS
První Fabia bylo dobré auto pro každého, kdo potřeboval překonat nějakou vzdálenost bez velkých emocí, v klidu a pohodě. Verze RS mohla teoreticky nabídnout víc, to by ale pod kapotou nesměla mít 130koňový diesel. Rychlejší totéž co výše zmíněné to bylo a o špatné auto jistě nešlo, ale RS? Nejsportovnější byl na tomto autě Pelé v důchodu, který s ním kdysi bůhvíproč spojil své jméno.
6. Mazda MX5
Jiným jménem Miata trpí stejným problémem jako většina z tohoto výběru. Umí člověka zabavit, ale když dojde na absolutní rychlost, výkon chybí. A to hodně. Asi by to nevadilo, kdyby nedělala dojem malého sporťáku, jenže zrovna ten dělá. A podobně jako u GT86 ji chybí pár desítek koní, které by ji vydobyly respekt před obyčejnými turbokompakty nižší střední či ještě nižší třídy.
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan