Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Rychlá” auta, která ve skutečnosti nejsou rychlá. Tyto stroje jen klamou tělem
3.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Jsme ti poslední, kteří budou říkat, že dobré auto dělá rychlost v přímce, jenže sportovně laděné vozy by i v přímce měly být tak rychlé, jak naznačují svým vzhledem. Tyto nejsou.
Nastala doba, kdy relativně pohodlný rodinný vůz dosahuje dynamických schopností dříve vyrobeného supersportu. Navzdory diktátu z Bruselu o zmenšování agregátů výkonové parametry některých motorů narostly do nebeských výšin. Přeplňování maloobjemových motorů tak otevřelo cestu výkonných jednotek do širokého spektra modelů, jež byly dříve považovány za klidný dopravní prostředek na dojíždění do práce.
Začaly se vyrábět nenápadné automobily, které se tváří jako chudý příbuzný vedle drahého sporťáku, ale nakonec svými schopnostmi překvapí všechny okolo. Jen bystré oko nebo zainteresovaný fanoušek pozná například sportovní verzi Seatu Leon, která na cestě umí zatopit podstatně věhlasnějším vozům. Není potřeba kolem sebe všem dávat najevo, co se skrývá pod kapotou.
Vždy tomu tak není a nebylo. Dodnes se vyrábějí automobily, které jsou sportovně laděné samy o sobě, nebo jde o sportovní deriváty standardních modelů. Už kvůli tomu se tváří, že jsou rychlé, jenže realita není tak zajímavá. Kolikrát vznikly s cílem být řidičsky zajímavé a nezřídka se to povedlo. Jenže bez rychlosti to nikdy nebude ono - dále zmíněná auta se tváří, že jsou rychlá, ale prostě nejsou, ač by mohla. Kolikrát by přitom stačilo přidat pár desítek koní...
1. Ford Fiesta ST150
Malý hranatý Ford s velkým křídlem a nápadnými pruhy působí provokativně, ale v přímém souboji o další rovinku nemá moc šancí. Pozdější Fiesty ST byly v tomto ohledu vyváženější, atmosférický dvoulitr pod kapotou původního stroje je sice charakterově zajímavý, ale prostě nejede. Souboje na obchvatu města vzdá raději předem, nesnáší jízdu po městě a dálnice jsou doslova utrpením. Zajímavá byla a je pouze na klikatých okreskách a to bylo málo už v době jejího vzniku, natož pak dnes.
2. Volkswagen Golf GTI IV
Po předchozích lehkých mrštných Golfech GTI I a II přišly dvě poněkud rozpačitější generace. Nad tou třetí šlo ještě přimhouřit oko, nad tou čtvrtou ale nikoli. Písmena GTI vyvolávala velký respekt, dynamika se ale nedostavila - v tomto případě nikde, byl to v podstatě obyčejný, rychlejší, ale ne dost rychlý Golf. Znáček byl na celém autě to nejsportovnější, zkaženou reputaci dokázal napravit následující Golf GTI páté generace.
3. Toyota GT86
Když se zmiňujeme o nerovnováze mezi očekáváními a skutečnou dynamikou, nesmí chybět Toyota GT86. A nebo dvojče Subaru BRZ. Atmosférický dvoulitr nad přední nápravou, 200 koní, manuální převodovka, pohon zadní nápravy se samosvorným diferenciálem a z výroby ekologické pneumatiky je dokonalý recept na zakroucené okresky pokryté vodou. Zde se šikovný drifter dokáže nabažit, ale co se týče skutečné rychlosti, tak ta nebude nikdy adekvátní vzhledu malého kupé. Jízda s tímto autem může být sebezábavnější, ale bude vám vždy trochu do breku, když si s vámi na silnici bude pohrávat stejně drahá Octavia RS s kufrem plným výstelky pro křečky.
4. Suzuki Swift Sport
Tohle auto je kapesní hračka podobna Fiestě ST150, jen měla to štěstí, že na ní ve výrobě nikdo neměl chuť lepit dva rychlé pruhy přes celé auto. Nejnovější generace teprve přichází na trh, minulé provedení poháněla opět atmosféricky plněná jednotka, jen o ještě menším objemu. 136koňová jedna-šestka se musela držet před omezovačem, aby vozidlo aspoň trochu jelo a stejně moc nejelo. Kdo má rád akční proplétání zvlněnými silnicemi, bude nadšený, cokoli jiného ale Swiftu prostě nejde. V reálném světě bude rychlejší Rapid 1,2 TSI, s polovičním úsilím.
5. Škoda Fabia I RS
První Fabia bylo dobré auto pro každého, kdo potřeboval překonat nějakou vzdálenost bez velkých emocí, v klidu a pohodě. Verze RS mohla teoreticky nabídnout víc, to by ale pod kapotou nesměla mít 130koňový diesel. Rychlejší totéž co výše zmíněné to bylo a o špatné auto jistě nešlo, ale RS? Nejsportovnější byl na tomto autě Pelé v důchodu, který s ním kdysi bůhvíproč spojil své jméno.
6. Mazda MX5
Jiným jménem Miata trpí stejným problémem jako většina z tohoto výběru. Umí člověka zabavit, ale když dojde na absolutní rychlost, výkon chybí. A to hodně. Asi by to nevadilo, kdyby nedělala dojem malého sporťáku, jenže zrovna ten dělá. A podobně jako u GT86 ji chybí pár desítek koní, které by ji vydobyly respekt před obyčejnými turbokompakty nižší střední či ještě nižší třídy.
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva