Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Rychlá” auta, která ve skutečnosti nejsou rychlá. Tyto stroje jen klamou tělem
3.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Jsme ti poslední, kteří budou říkat, že dobré auto dělá rychlost v přímce, jenže sportovně laděné vozy by i v přímce měly být tak rychlé, jak naznačují svým vzhledem. Tyto nejsou.
Nastala doba, kdy relativně pohodlný rodinný vůz dosahuje dynamických schopností dříve vyrobeného supersportu. Navzdory diktátu z Bruselu o zmenšování agregátů výkonové parametry některých motorů narostly do nebeských výšin. Přeplňování maloobjemových motorů tak otevřelo cestu výkonných jednotek do širokého spektra modelů, jež byly dříve považovány za klidný dopravní prostředek na dojíždění do práce.
Začaly se vyrábět nenápadné automobily, které se tváří jako chudý příbuzný vedle drahého sporťáku, ale nakonec svými schopnostmi překvapí všechny okolo. Jen bystré oko nebo zainteresovaný fanoušek pozná například sportovní verzi Seatu Leon, která na cestě umí zatopit podstatně věhlasnějším vozům. Není potřeba kolem sebe všem dávat najevo, co se skrývá pod kapotou.
Vždy tomu tak není a nebylo. Dodnes se vyrábějí automobily, které jsou sportovně laděné samy o sobě, nebo jde o sportovní deriváty standardních modelů. Už kvůli tomu se tváří, že jsou rychlé, jenže realita není tak zajímavá. Kolikrát vznikly s cílem být řidičsky zajímavé a nezřídka se to povedlo. Jenže bez rychlosti to nikdy nebude ono - dále zmíněná auta se tváří, že jsou rychlá, ale prostě nejsou, ač by mohla. Kolikrát by přitom stačilo přidat pár desítek koní...
1. Ford Fiesta ST150
Malý hranatý Ford s velkým křídlem a nápadnými pruhy působí provokativně, ale v přímém souboji o další rovinku nemá moc šancí. Pozdější Fiesty ST byly v tomto ohledu vyváženější, atmosférický dvoulitr pod kapotou původního stroje je sice charakterově zajímavý, ale prostě nejede. Souboje na obchvatu města vzdá raději předem, nesnáší jízdu po městě a dálnice jsou doslova utrpením. Zajímavá byla a je pouze na klikatých okreskách a to bylo málo už v době jejího vzniku, natož pak dnes.
2. Volkswagen Golf GTI IV
Po předchozích lehkých mrštných Golfech GTI I a II přišly dvě poněkud rozpačitější generace. Nad tou třetí šlo ještě přimhouřit oko, nad tou čtvrtou ale nikoli. Písmena GTI vyvolávala velký respekt, dynamika se ale nedostavila - v tomto případě nikde, byl to v podstatě obyčejný, rychlejší, ale ne dost rychlý Golf. Znáček byl na celém autě to nejsportovnější, zkaženou reputaci dokázal napravit následující Golf GTI páté generace.
3. Toyota GT86
Když se zmiňujeme o nerovnováze mezi očekáváními a skutečnou dynamikou, nesmí chybět Toyota GT86. A nebo dvojče Subaru BRZ. Atmosférický dvoulitr nad přední nápravou, 200 koní, manuální převodovka, pohon zadní nápravy se samosvorným diferenciálem a z výroby ekologické pneumatiky je dokonalý recept na zakroucené okresky pokryté vodou. Zde se šikovný drifter dokáže nabažit, ale co se týče skutečné rychlosti, tak ta nebude nikdy adekvátní vzhledu malého kupé. Jízda s tímto autem může být sebezábavnější, ale bude vám vždy trochu do breku, když si s vámi na silnici bude pohrávat stejně drahá Octavia RS s kufrem plným výstelky pro křečky.
4. Suzuki Swift Sport
Tohle auto je kapesní hračka podobna Fiestě ST150, jen měla to štěstí, že na ní ve výrobě nikdo neměl chuť lepit dva rychlé pruhy přes celé auto. Nejnovější generace teprve přichází na trh, minulé provedení poháněla opět atmosféricky plněná jednotka, jen o ještě menším objemu. 136koňová jedna-šestka se musela držet před omezovačem, aby vozidlo aspoň trochu jelo a stejně moc nejelo. Kdo má rád akční proplétání zvlněnými silnicemi, bude nadšený, cokoli jiného ale Swiftu prostě nejde. V reálném světě bude rychlejší Rapid 1,2 TSI, s polovičním úsilím.
5. Škoda Fabia I RS
První Fabia bylo dobré auto pro každého, kdo potřeboval překonat nějakou vzdálenost bez velkých emocí, v klidu a pohodě. Verze RS mohla teoreticky nabídnout víc, to by ale pod kapotou nesměla mít 130koňový diesel. Rychlejší totéž co výše zmíněné to bylo a o špatné auto jistě nešlo, ale RS? Nejsportovnější byl na tomto autě Pelé v důchodu, který s ním kdysi bůhvíproč spojil své jméno.
6. Mazda MX5
Jiným jménem Miata trpí stejným problémem jako většina z tohoto výběru. Umí člověka zabavit, ale když dojde na absolutní rychlost, výkon chybí. A to hodně. Asi by to nevadilo, kdyby nedělala dojem malého sporťáku, jenže zrovna ten dělá. A podobně jako u GT86 ji chybí pár desítek koní, které by ji vydobyly respekt před obyčejnými turbokompakty nižší střední či ještě nižší třídy.
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda