Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá

Už dnes lze mezi velké automobilky počítat jen jednotky obřích firem, ani to ale nemusí být konečný stav. Analytici naznačují další slučování a spojení Volkswagenu s Fordem by byla opravdu rána.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá

18.10.2018 | Petr Prokopec

Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už dnes lze mezi velké automobilky počítat jen jednotky obřích firem, ani to ale nemusí být konečný stav. Analytici naznačují další slučování a spojení Volkswagenu s Fordem by byla opravdu rána.

Na počátku 90. let minulého století to minimálně z českého úhlu pohledu vypadalo, že Ford a Volkswagen jsou úhlavními nepřáteli, mezi kterými nelze čekat smír. Proti sobě stály především Escort a Golf, stejně jako jejich majitelé, kteří se přeli o to, čí vůz je lepší. O to překvapivější byl následující vývoj, neboť v roce 1995 přišla na světlo světa první generace Fordu Galaxy, jíž modrý ovál vyvinul ve spolupráci s Volkswagen (Sharan) a Seatem (Alhambra).

Kooperace ovšem byla ze strany Fordu v roce 2005 ukončena a až do letoška se nezdálo, že by mohlo dojít k jejímu obnovení. Nicméně co člověk míní, to doba mění. Teď se totiž ukázalo, že modrý ovál a Volkswagen už v červnu podepsaly Memorandum o porozumění, jenž pokládá základy ke strategickému partnerství nebývalých rozměrů. Pokud totiž vše půjde maximálně pozitivně, mohla by vzniknout největší automobilová entita všech dob, která by všechny ostatní převyšovala o desítky procent.

Na tento scénář je ale zatím ještě relativně brzo, momentálně totiž spolupráce bude zaměřena na společný vývoj užitkových vozidel. Mimo to chtějí automobilky společně lépe porozumět aktuální i budoucím potřebám svých zákazníků. Mluví se ovšem také o budoucím sdílení platforem i rozšiřování portfolií. Nejdůležitější ovšem je, že na základě tohoto partnerství by si obě značky pomohly přesně tam, kde je jejich největší slabina.

Možná jste si hned pomysleli, že spojení dvou beztak obřích firem povede spíše k vzájemné kanibalizaci, jenže zrovna mezi VW a Fordem to tak není. Němci ve Spojených státech nikdy příliš nebodovali a kvůli kauze Dieselgate mají dosti pošramocenou pověst. Ford si zase nevede moc dobře v Evropě, Latinské Americe a Číně. Zrovna tyto dva koncerny by se tedy mohly docela dobře doplňovat.

Mimo to zde máme tu skutečnost, že Ford hodlá hodit přes palubu ztrátové nebo problematické modely, povětšinou malé hatchbacky či sedany. Pokud by tedy došlo ke změně nákupních trendů, mohl by být velmi zranitelný. Se silným partnerem po boku se ovšem toto riziko snižuje. Stejně tak budou poníženy náklady v rámci vývoje mnoha crossoverů, SUV a pick-up trucků, kterými by najednou mohl disponovat i Volkswagen.

Zda se tak ovšem skutečně stane, je stále nejasné. I když spolupráce smysl dává a zdroje blízké oběma značkám říkají, že jednání jsou v plném proudu, jednání nemusí skončit úspěchem. Pokud se tak ovšem stane, začíná se tu nyní formovat největší aliance všech dob, která by ročně produkovala zhruba 17 milionů aut. Muselo by tak dojít ke sloučení GM a Toyoty, aby vůbec někdo tuto dvojici dohnal. A to je méně pravděpodobné, než kooperace Fordu a VW.


Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá - 1 - Ford Galaxy a VW Sharan 01Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá - 2 - Ford Galaxy a VW Sharan 02
Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá - 3 - Ford Galaxy a VW Sharan 03Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá - 4 - Ford Galaxy a VW Sharan 04
Ford a Volkswagen spolu už kdysi spolupracovaly, modrý ovál však společný podnik nakonec opustil. Nyní se zdá, že kooperace bude obnovena, a to navíc na daleko větší úrovni

Zdroj: The Detroit Bureau

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.