Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá
18.10.2018 | Petr Prokopec
Už dnes lze mezi velké automobilky počítat jen jednotky obřích firem, ani to ale nemusí být konečný stav. Analytici naznačují další slučování a spojení Volkswagenu s Fordem by byla opravdu rána.
Na počátku 90. let minulého století to minimálně z českého úhlu pohledu vypadalo, že Ford a Volkswagen jsou úhlavními nepřáteli, mezi kterými nelze čekat smír. Proti sobě stály především Escort a Golf, stejně jako jejich majitelé, kteří se přeli o to, čí vůz je lepší. O to překvapivější byl následující vývoj, neboť v roce 1995 přišla na světlo světa první generace Fordu Galaxy, jíž modrý ovál vyvinul ve spolupráci s Volkswagen (Sharan) a Seatem (Alhambra).
Kooperace ovšem byla ze strany Fordu v roce 2005 ukončena a až do letoška se nezdálo, že by mohlo dojít k jejímu obnovení. Nicméně co člověk míní, to doba mění. Teď se totiž ukázalo, že modrý ovál a Volkswagen už v červnu podepsaly Memorandum o porozumění, jenž pokládá základy ke strategickému partnerství nebývalých rozměrů. Pokud totiž vše půjde maximálně pozitivně, mohla by vzniknout největší automobilová entita všech dob, která by všechny ostatní převyšovala o desítky procent.
Na tento scénář je ale zatím ještě relativně brzo, momentálně totiž spolupráce bude zaměřena na společný vývoj užitkových vozidel. Mimo to chtějí automobilky společně lépe porozumět aktuální i budoucím potřebám svých zákazníků. Mluví se ovšem také o budoucím sdílení platforem i rozšiřování portfolií. Nejdůležitější ovšem je, že na základě tohoto partnerství by si obě značky pomohly přesně tam, kde je jejich největší slabina.
Možná jste si hned pomysleli, že spojení dvou beztak obřích firem povede spíše k vzájemné kanibalizaci, jenže zrovna mezi VW a Fordem to tak není. Němci ve Spojených státech nikdy příliš nebodovali a kvůli kauze Dieselgate mají dosti pošramocenou pověst. Ford si zase nevede moc dobře v Evropě, Latinské Americe a Číně. Zrovna tyto dva koncerny by se tedy mohly docela dobře doplňovat.
Mimo to zde máme tu skutečnost, že Ford hodlá hodit přes palubu ztrátové nebo problematické modely, povětšinou malé hatchbacky či sedany. Pokud by tedy došlo ke změně nákupních trendů, mohl by být velmi zranitelný. Se silným partnerem po boku se ovšem toto riziko snižuje. Stejně tak budou poníženy náklady v rámci vývoje mnoha crossoverů, SUV a pick-up trucků, kterými by najednou mohl disponovat i Volkswagen.
Zda se tak ovšem skutečně stane, je stále nejasné. I když spolupráce smysl dává a zdroje blízké oběma značkám říkají, že jednání jsou v plném proudu, jednání nemusí skončit úspěchem. Pokud se tak ovšem stane, začíná se tu nyní formovat největší aliance všech dob, která by ročně produkovala zhruba 17 milionů aut. Muselo by tak dojít ke sloučení GM a Toyoty, aby vůbec někdo tuto dvojici dohnal. A to je méně pravděpodobné, než kooperace Fordu a VW.
Ford a Volkswagen spolu už kdysi spolupracovaly, modrý ovál však společný podnik nakonec opustil. Nyní se zdá, že kooperace bude obnovena, a to navíc na daleko větší úrovni
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva