S krizí to není tak žhavé, drastický propad prodejů aut v USA způsobila opomenutá zvláštnost

Prodeje nových aut v USA klesly v září meziročně o 11 procent a analytici hned začali varovat, že krize již buší na dveře. Realita je ale nakonec jiná, všem unikla zvláštnost v počítání amerických registrací.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

S krizí to není tak žhavé, drastický propad prodejů aut v USA způsobila opomenutá zvláštnost

21.10.2019 | Petr Prokopec

S krizí to není tak žhavé, drastický propad prodejů aut v USA způsobila opomenutá zvláštnost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Prodeje nových aut v USA klesly v září meziročně o 11 procent a analytici hned začali varovat, že krize již buší na dveře. Realita je ale nakonec jiná, všem unikla zvláštnost v počítání amerických registrací.

Spojené státy má sice řada lidí zafixované jako nový kontinent, ovšem fakticky o této zemi jako o podstatné části celého kontinentu skoro nikdo neuvažuje. Tato skutečnost je ale důležitá, třeba už proto, že kupříkladu mezi New Yorkem a Los Angeles je tříhodinový časový posun. To znamená, že zatímco východní pobřeží již slaví nový den, na západním jsou o 180 minut pozadu a tedy ještě ve „starých časech“. Na něco takového můžeme ve střední a západní Evropě zapomenout - odlišná zóna je spojena pouze s Velkou Británií, Irskem a Portugalskem. A jde jen o jednu hodinu.

Proč je ale tento fakt stěžejním? Zejména proto, že pokud jej vezmeme v potaz, svět náhle nevypadá až tak černě. A krize, o které se mluvilo, že je již za dveřmi, se náhle vzdaluje až někam na příjezdovou cestu. Parafráze ale dejme nyní stranou, místo toho se podívejmme na základní data. Dle nich prodeje nových aut v USA během září klesly oproti loňsku o nemalých 11 procent. Dvouciferného pádu se dočkala prakticky každá automobilka, dokonce i Subaru, pro které šlo o první propad za pět let.

Nicméně Tyson Jominy, viceprezident společnosti J.D. Power PIN Consulting, dodává, že situace skutečně není tak hrozivá, jak se na základě suchých čísel může zdát. A to zejména proto, že Amerika je kontinent a sčítání prodejů zde probíhá trochu jinak, než v Evropě. Je totiž třeba vykrýt onen časový rozdíl, který skutečně má na registrace vliv, byť spíše formálně než fakticky. A to právě proto, že v době, kdy na západním pobřeží je ještě večer, může na tom východním být již nový den, týden i měsíc.

Nepředpokládáme tedy, že by se v 9 večer prodávalo v Los Angeles bůhvíkolik aut, časový rozdíl by ale započítávání reálných prodejů ovlivnit mohl. Proto bylo rozhodnuto, že pokud bude sledované období končit víkendem, prázdninami či svátkem, bude za finální den považován první pracovní den nového měsíce. A přesně tak tomu bylo i v srpnu, kdy poslední den vycházel na sobotu.

Z toho důvodu by tedy sčítání mělo být ukončeno 2. září, nicméně na toto datum letos připadl tzv. Labor Day neboli americký Svátek práce. To tedy znamenalo, že srpnové registrace se vůbec poprvé za posledních pět let počítaly až do 3. září. Během Labor Day navíc prodejci již tradičně nabízejí opravdu výrazné slevy, pročež si řada lidí plánuje nákup nového automobilu právě na tento den. Srpnové registrace díky tomu vzrostly o 10 procent.

Jominy tak dodává, že pokud by Labor Day nebyl brán v potaz a registrace by byly (fakticky správně) započteny, dočkaly bychom se v srpnu „pouze“ šestiprocentního zrůstu, zatímco v září by došlo jen na tříprocentní pád. To je daleko pozitivnější výkyv než oněch 11 procent, jakkoliv samozřejmě u některých automobilek lze i nadále mluvit o katastrofě. Zejména v případě Infiniti jde o tragédii tak či onak.

Černé scénáře pro tuto chvíli ale vynechme, koneckonců jsme si právě vysvětlili, že od krize jsme vzdáleni o trochu více, než se čekalo. Nicméně ani tak situace není růžová. Stále tu totiž zůstávají stěžejní nejistoty zejména v podobě nových regulací EU, Brexitu či obchodní války mezi Amerikou a Čínou. Výrobci si tak skutečně musí připravit na problémy, neboť napříště jim již upravené sčítání pomoci nemusí.


S krizí to není tak žhavé, drastický propad prodejů aut v USA způsobila opomenutá zvláštnost - 1 - Prodeje USA 08-09-2019 01S krizí to není tak žhavé, drastický propad prodejů aut v USA způsobila opomenutá zvláštnost - 2 - Prodeje USA 08-09-2019 02S krizí to není tak žhavé, drastický propad prodejů aut v USA způsobila opomenutá zvláštnost - 3 - Prodeje USA 08-09-2019 03
Prodeje nových aut v USA za září nakonec nejsou až tak tragické, jak se původně myslelo

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše