Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab padá ke dnu, NEVS v zoufalosti prosí věřitele o odpuštění poloviny dluhů
22.2.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současný majitel toho, co zbylo po Saabu, už ani soudem posvěcenou reorganizaci nevidí jako schůdnou a pokouší se od přemíry závazků očistit jinak.
Když před necelými třemi léty Spykerem nespasené torzo automobilky Saab převzal švédsko-čínský NEVS, byli jsme si celkem jisti, že jde jen o první krok směřující k dalšímu bankrotu. NEVS totiž nechtěl stavět na stále početné skupině věrných zákazníků Saabu a nabídnout jim to, co mají rádi. Rozhodl se nabídnout všem ostatním to, co prakticky nikdo nechce - elektromobil, navíc postavený na základech stárnoucí 9-3. Že to je cesta do pekel, musel vidět každý, kdo umí do pěti počítat, švédsko-čínské konsorcium ale zjevně skončilo u čtyřky.
Přišlo tedy to, co muselo. S naprosto minimálním množstvím vyrobených a prodaných aut za několik let existence začal „NEVSový” Saab znovu bankrotovat a nejprve to vypadalo na rychlý konec. Navzdory naivním záměrům se nakonec domohl ochrany před věřiteli a nyní se nachází v procesu reorganizace v rámci něhož propouští i zaměstnance. Je to spása? Není a nebude jí zřejmě ani probírané převzetí Saabu dalším investorem. Nová tisková zpráva NEVS totiž informuje o tom, že reorganizaci nebude možné dokončit bez spolupráce věřitelů.
NEVS halí celou situaci do komplikovaných vysvětlení odvolávajících se na ochotu jeho investora poskytnou společnosti další prostředky, ale pomineme-li je, máme před sebou celkem obvyklou realitu. Firma dluží hodně, její aktiva jsou minimální a vyhlídky na budoucí přetavení dosavadních investic v zisky bídné. Pouštět se za takových okolností do dalšího dobrodružství, jehož středobodem bude splacení nesplatitelného, je přinejmenším riskantní - když ne pro NEVS, tak pro jeho investora rozhodně. Firma se tedy rozhodla nastalého stavu věcí a svou pozici vylepšit na úkor těch, kterým neplatila.
Věřitelům, kterým dluží více než půl milionu švédských korun (asi 1,44 milionu Kč), dala ve své podstatě nůž na krk - buď odpustí NEVS polovinu dluhu, nebo firma další snahy o reorganizaci vzdá. Může se to zdát jako sprosté, kriminální, faktem ale je, že to je v podobných případech docela běžný postup. A podporu má i ze strany insolvenčního správce Erica Gustafsson - ten jistě nejlépe ví, co firma drží za aktiva a suše konstatuje, že by věřitelé na tento návrh měli přistoupit ve vlastním zájmu. Pokud to neučiní a firma skončí v likvidaci, dostanou pravděpodobně za několik let ze svých pohledávek ještě méně.
NEVS jinými slovy nabízí svým věřitelům vrabce v hrsti (polovina závazků by - podle dostupných informací - byla zaplacena okamžitě díky ochotě investorů) místo holuba na střeše (všechny závazky uhrazené z likvidace majetku společnosti). Ačkoli je to obraz jeho dosud největší blízkosti naprostého dna, je docela pravděpodobné, že uspěje a Saabí sága bude ještě chvíli pokračovat. Třeba mezitím NEVS napadne vyrábět znovu něco jako skutečné Saaby a dokázat světu, že pohřbít švédskou klasiku nebyl tak dobrý nápad, jak si myslí šéfka GM. Jinak už budeme v souvislosti i s námi kdysi obdivovanou značkou psát jen o soudních tahanicích...
NEVS je blízko dna, přesto možná bude v křísení Saabu pokračovat dále
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis