Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab po dalším týdnu: Lofalk jde po krku Saabu, Muller Lofalkovi
23.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se, že z bitvy o budoucnost Saabu se stává osobní záležitost: správce chce ukončit jeho reorganizaci, šéf Saabu chce ale „ukončit” správce.
Věrným čtenářům Autoforum.cz jistě neunikl náš článek z minulého týdne, ve kterém jsme rekapitulovali poslední vývoj v Saabu. Ačkoli dramatických situací jsme v souvislosti s touto automobilkou zažili letos více než dost, ty z minulého týdne překonaly všechny předchozí - Saab se měl nejprve nacházet jen pár hodin od bankrotu, nakonec ale obdržel první část investice čínských firem Pang Da a Youngman a rázem bylo po problémech.
Ani od té doby sice nebylo o zajímavé události nouze, na poměry firmy, která se pravidelně potácí mezi hrobem a síní slávy, ale nešlo o nic mimořádného. Vše se začalo komplikovat až koncem týdne.
Než se dostaneme k jádru věci, měli bychom vám říci, co nebo spíše kdo je to Lofalk. Guy Lofalk je známý švédský právník, který v příběhu Saabu vystupuje v roli soudem jmenovaného správce probíhajícího procesu reorganizace. Právě on opět rozbouřil poněkud klidnější vody této ságy, když ve čtvrtek požádal soud o ukončení celého procesu, neboť nevěří tomu, že by Saab sehnal peníze potřebné k jeho zdárnému ukončení. Pokud by se svou žádostí uspěl, znamenalo by to konec režimu soudní ochrany firmy před věřiteli a prakticky jistý bankrot automobilky.
Oficiálně zveřejněné důvody, který Lofalka k tomuto kroku vedly, jsme již zmínili, na základě čeho tak usoudil je ale mnohem komplikovanější. Zásadní roli v jeho úvahách dozajista hraje ochota a možnost čínských partnerů Saabu do švédské automobilky investovat, neboť právě s ní celá reorganizace stojí i padá. Pomiňme nyní, že Číňané stále nedostali od svých úřadů svolení celou investici realizovat, podle všeho ji totiž stejně realizovat nechtějí, alespoň ne podle původního scénáře. Podle toho se Pang Da s Youngmanem měly výměnou za 245 milionů Eur stát majiteli 53,9 procenta automobilky a dále spolupracovat s jejím současným vlastníkem (Swedish Automobile, bývalý Spyker) na dalším rozvoji. Jenže někdo v tomto případě začal intrikovat a z vzniklé situace chce vytěžit více.
Podle nejnovějších zpráv se totiž Číňané rozhodli převzít celý Saab a nikoli jen polovinu jeho akcií. Tím by jejich dosavadní záměr dozajista padl. Patrně také přišli na to, že k převzetí celé firmy nepotřebují jeho dnešního vlastníka, stačí se domluvit se jmenovaným správcem, aby reorganizaci ukončil a následně jim majetek zbankrotované firmu odprodal jako celek za výhodnější cenu. Sice by ke každému z těchto kroků potřeboval souhlas soudu a věřitelů, případ prodeje české Sazky ale ukazuje, že takový postup není až tak neobvyklý natož pak neobhajitelný.
Pokud Číňané k tomuto závěru došli, je Saab resp. jeho současný majitel v pěkné bryndě, neboť už dnešním postup je plánem Z a žádný plán B tedy není na stole. Vše nasvědčuje tomu, že realita není odlišná, zúčastněné strany už se ale zásadně rozcházejí v pohledu na to, kdo za tento stav odpovědný.
Guy Lofalk se tváří, že čínští investoři došli k tomuto závěru sami a že o změně jejich plánů do tohoto týdne nevěděl. S tím ale zásadně nesouhlasí šéf Saabu Victor Muller, podle nějž to byl právě Lofalk, kdo se s Číňany na tomto postupu domluvil. Minulý týden se totiž setkal se zástupci obou firem a na schůzce je měl přimět ke změně postoje. Žádost o ukončení reorganizace už pak byla jen dalším krokem v této podle Mullera špinavé hře, neboť její pokračování již nemá smysl.
„Máme velmi jasné signály, že čínští investoři nehodlají financovat Saab tak, jak přislíbili ještě minulý týden. Minulý víkend Lofalk navštívil Peking a setkal se jak se zástupci Pang Dy, tak Youngmanu. Tyto schůzky je zjevně přiměly změnit svůj postoj a vyvinout úsilí uzavřít docela jiný typ obchodu. To je nepřijatelné,” řekl Muller s tím, že o úplné převzetí Saabu Číňany nestojí.
Jisté nyní je, že další peníze od Číňanů nedorazily v původně avizovaném termínu (22. října) a Guye Lofalka neuspokojila ani náhradní „náplast” od americké firmy North Street Capital ve výši 70 milionů dolarů (cca 1,3 miliardy Kč), která má Saabu pomoci přežít do chvíle, než vše s Číňany urovná.
Šéf Saabu je na každý pád s Lofalkovým jednáním velmi nespokojen. „Z našeho pohledu Lofalk překročil všechny myslitelné hranice svého mandátu v roli správce. Primárně se zaměřuje na změnu vlastníka Saabu a ne na řízení samotné reorganizace, což je úkol, jehož splněním jej pověřil soud,” uvedl zjevně rozhořčený Muller v rozhovoru pro švédský rozhlas.
Saab proto podal námitku proti Lofalkově žádosti a z výše zmíněných důvodů též požádal o ukončení jeho mandátu v roli správce. Lofalk se krátce poté proti Mullerovým obviněním ostře ohradil, když řekl, že se o záměru čínských investorů minulý týden pouze dozvěděl a nijak ke změně jejich postoje nepřispěl. O všem navíc současný management Saabu neprodleně informoval. Ke snaze Mullera o jeho odvolání řekl jen lakonicky: „Fakta nezměníte tím, že zastřelíte posla.”
Rozhodnutí v obou věcech padne až v průběhu následujícího týdne a pro další vývoj v Saabu bude rozhodující. Jeden z obou pánů totiž nutně situaci neustojí: buď to bude Guy Lofalk a Mullerovi se možná podaří dokončit reorganizaci podle původního plánu, nebo to bude Victor Muller a Lofalk prodá torzo Saabu Číňanům.
Ať tak či onak, situace nám už začíná připomínat jeden americký film s oběma pány v hlavní roli - Guyem Lofalkem coby vetřelcem a Victorem Mullerem jako predátorem. Snad alespoň podtitul snímku (kdokoli vyhraje, my prohrajeme) v tomto případě platit nebude...
Z bitvy o Saab se stala poněkud osobní záležitost...
Muller s Lofalkem ještě v době, kdy se na sebe na půdě Saabu byli schopni i usmívat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024 - Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024 - Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva