Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab se vrací k autům. Ten skutečný, který dnes vyrábí letadla
1.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilová divize švédského gigantu je definitivně po smrti, ta letecká ale touží použít vyvinuté radarové systémy a software pro autonomní řízení u aut.
Historie automobilky Saab nemá zrovna šťastný konec. V roce 1990 mateřská společnost oddělila leteckou divizi od té silniční, kterou následně pohltil americký koncern General Motors. Jeho tehdejší vedení nám však dokonale předvedlo, jak se se švédským národním pokladem nemá zacházet. Saab pod křídly GM nikdy nevykázal zisk, v roce 2010 tak přešel do područí Spykeru. Nizozemská společnost si však ukousla větší kus koláče, než dokázala spořádat.
Výsledkem byl nevyhnutelný bankrot obou firem, přičemž Spykeru se povedlo jakž takž zmátořit. Saab byl „rozporcován“ a většinu zbytků kdysi slavné automobilky pohltila čínská společnost NEVS. Ta měla původně propůjčený i název a logo značky, nicméně ani její kredit nepatřil mezi nejlepší. Mateřský Saab tedy vzal tato práva zpět, NEVSu tak zůstala pouze továrna a zastaralý model 9-3, na jehož bázi vznikl nový elektromobil. Automobilový Saab už tedy neexistuje.
Tato fakta jsou již delší dobu známa, aktuálně tu ovšem máme zajímavé novinky. Skupina Saab je při výrobě letadel, střel, radarových systémů a softwarů na rozdíl od zmiňované silniční divize nadále velmi úspěšná. Podle švédského listu SvD Naringsliv nyní plánuje návrat do automobilového segmentu, byť ne přímo k vlastní výrobě aut. Saab chce uplatnit své zkušenosti s radary a softwarem.
Středobodem všeho jsou nové systémy vyvinuté pro příští generaci stíhačky Gripen E, která zamíří do služby v roce 2019. Ve výbavě má vysoce odolný počítačový operační systém, který umožňuje přidání či odebrání různých funkcí - jako třeba ovládání zbraní - kdykoliv je potřeba. Jinými slovy jde o platformu připomínající operační systémy počítačů, u nichž přidáváte či odebíráte aplikace.
Kromě toho Gripen E používá elektrických okruhů vyrobených z nitridu gallitého a které snesou enormně vysokou zátěž. Díky tomu zvládá radar stíhačky „vidět“ mnohem dále než konvenční systém, přestože používá menší scanner. Kompatibilní přitom je s příští generací sítě mobilních dat 5G. A právě tyto výhody by dle Saabu mohly být uplatněny u vozů s autonomním řízením.
Švédský gigant tedy nyní hledá výrobce, kteří nechtějí utrácet miliardy a trávit roky vývojem systému, který je de facto již hotový. Šéf společnosti Hakan Buskhe dokonce přiznal, že „jsme začali již jednat s různými společnostmi a míříme primárně na evropské výrobce“. Žádná konkrétní jména ovšem prozatím nepadla, byť rozuzlení můžeme očekávat velmi brzdy.
Saab Group na jaře příštího roku odstartuje novou společnost, která by měla být schopna adaptovat letecké systémy pro automobilní využití. Jsme zvědavi, zda tato firma ponese „rodný“ název či zda bude užito nějaké anonymní označení. Stejně tak nás zajímá, zda se Saab tentokráte v automobilovém průmyslu opět uchytí, byť nepřímo. Asi ale tušíte, za jaké varianty bychom byli raději...
Díky nové stíhačce Gripen E by Saab chtěl znovu sestoupit z nebes na silnice
Zdroj: SvD Naringsliv
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda