Sankce USA nakonec nejvíce dopadnou na Škodu, v Rusku má skončit s výrobou

K docela překvapivému rozuzlení míří už léta trvající hrozba sankcí USA proti ruské firmě GAZ. Američané pochopitelně nemají nic proti české automobilce, právě ona ale může následky - hned po GAZu - pocítit nejvíce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Sankce USA nakonec nejvíce dopadnou na Škodu, v Rusku má skončit s výrobou

13.9.2019 | Petr Prokopec

Sankce USA nakonec nejvíce dopadnou na Škodu, v Rusku má skončit s výrobou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

K docela překvapivému rozuzlení míří už léta trvající hrozba sankcí USA proti ruské firmě GAZ. Američané pochopitelně nemají nic proti české automobilce, právě ona ale může následky - hned po GAZu - pocítit nejvíce.

Až dosud se zdálo, že sankce zaměřené proti Olegu Děripaskovi a jeho firmám jsou poněkud bezzubé. Spojené státy jimi ruskému oligarchovi pohrozily již v dubnu loňského roku, od té doby však došlo na bezpočet odkladů. Naposledy se tak stalo v červnu, kdy došlo k přesunu termínu z 6. července na 8. listopadu. Tentokráte to ale již nevypadá pouze na vztyčený varovný prstík. Děripaska v rozhovoru pro The Wall Street Journal přiznal, že pokud skutečně sankce budou zavedeny, dojde k ukončení spolupráce s koncernem VW.

Německá automobilka je nejspíše poslední vysokou kartou, jež Děripaskovi v případě GAZu zbyla. Oligarcha již na jaře letošního roku oznámil, že došlo na přerušení spolupráce s Daimlerem. Zároveň ruskému koncernu GAZ Group ukázala záda celá řada subdodavatelů, kteří se obávali sekundárních sankcí. Spojené státy totiž samozřejmě pohrozily i tím, že problémy bude mít kdokoliv, kdo bude s Děripaskou obviněným z řady kriminálních činů spolupracovat. A aby toho nebylo málo, GAZ Group byl odříznut i od bankovních úvěrů.

Momentálně tedy ruský koncern „západním“ finančním společnostem nedluží ani korunu. Oproti tomu do futer ruského státu zatnul sekeru ve výši 1,4 miliardy dolarů (cca 32,63 miliardy korun). Tato suma se navíc může ještě zvýšit, pokud Volkswagen skutečně splní svou hrozbu, která pramení právě ze zavedení sankcí. V takovém případě by Děripaska dle svých slov musel propustit zhruba 65 tisíc lidí a došlo by na uzavření továrny v Nižnym Novgorodu, kde se vyrábí hlavně Škody Kodiaq a Octavia. Sankce by tak paradoxně dopadly hlavně na českou automobilku, která má už dnes problém s výrobními kapacitami a po výpadku ruské výroby by měla opravdu velké potíže výpadek vykrýt.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá situace nakonec vyvine. USA termín zavedení sankcí přesouvaly jen proto, aby mimoruské firmy měly dostatek času ukončit s GAZ Group spolupráci a nedošlo tak na jejich nepřímé potrestání. Jak jsme již zmínili, většině se ze závazků podařilo stáhnout. Proti proudu šel zatím pouze VW Group, který s Děripaskovým koncernem začal spolupracovat v roce 2011. Předloni pak došlo na prodloužení smlouvy až do roku 2025, to se však stalo ještě předtím, než se objevila hrozba sankcí.

Děripaska nejen s ohledem na svůj dluh ruskému státu nemůže doufat ve vládní pomoc. Ruský ministr obchodu Denis Manturov již řekl, že znárodnění automobilky je velmi nepravděpodobné. GAZ Group tak dle momentálního nejoptimističtějšího scénáře může doufat, že přežije jen za pomoci domácího trhu, na kterém bude nabízet pouze ty nejziskovější modely. Spíše než to je však daleko reálnější definitivní bankrot. A to se ještě před pár měsíci zdálo, že ony sankce nebudou mít žádný účinek.


Sankce USA nakonec nejvíce dopadnou na Škodu, v Rusku má skončit s výrobou - 1 - GAZ Group a sankce 2019 01
Oleg Děripaska přiznal, že mu VW Group hrozí rozvázáním spolupráce...

Sankce USA nakonec nejvíce dopadnou na Škodu, v Rusku má skončit s výrobou - 2 - GAZ Group a sankce 2019 02
...v továrnách GAZ Group by tak již nebyly montovány Škody

Sankce USA nakonec nejvíce dopadnou na Škodu, v Rusku má skončit s výrobou - 3 - GAZ Group a sankce 2019 03
Automobilka by tak dle nejoptimističtějšího scénáře přežila již jen díky zaměření na klíčové modely prodávané na domácím trhu

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše