Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda

Zdánlivě nelogický a nepochopitelný krok nejlépe ukazuje, jak moc je dnešní automobilový svět provázaný. Škoda se sankcemi vůči ruskému oligarchovi a jeho okolí zdánlivě nemá nic společného, realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda

12.12.2018 | Petr Prokopec

Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zdánlivě nelogický a nepochopitelný krok nejlépe ukazuje, jak moc je dnešní automobilový svět provázaný. Škoda se sankcemi vůči ruskému oligarchovi a jeho okolí zdánlivě nemá nic společného, realita je ale jiná.

Pokud v poslední době zmiňujeme nějaké novinky z Ruska, pak většinou mají společného jmenovatele . ruského oligarchu Olega Děripasku a jeho firmy. Kontroverzní podnikatel čelí nejen mnoha obviněním, ale rovněž i sankcím Spojených států amerických. Jak jsme však již mnohokrát uvedli, toto opatření je poměrně bezzubé - zmíněná opatření sice byla zavedena již v dubnu, jejich platnost ale byla několikráte odložena. Nyní přišel další odklad - místo 7. ledna 2019 mají vstoupit v účinnost 21. ledna příštího roku.

Může se zdát překvapivé, že Spojené státy na jedné straně Děripaskovi hrozí, ovšem na té druhé mu konstantně ustupují. Stačí však nahlédnout do zákulisí a rázem je jasno. Nejde zkrátka o nic jiného než o peníze. GAZ Group nestojí pouze za ruskými nákladními vozy, ale rovněž se stará o montáž Mercedesu Sprinter a zároveň pro tuto dodávku produkuje i pohonné jednotky třícípé hvězdy s interním označením OM646.

Ještě významnějším partnerem je Děripaska pro koncern Volkswagen, a nikoliv jen proto, že Němci dodávají své turbodiesely ruské rodině užitkových vozů GAZelle Next. V továrnách GAZ Group vznikají také vozy jako Škoda Kodiaq, Škoda Octavia a Volkswagen Jetta. Pokud si uvědomíme, že pro mladoboleslavskou automobilku je ruský trh velmi důležitý, je logické, že sankce by dopadly rovněž na ní.

S ohledem na skutečnost, že většina zisku míří do Německa a nezůstává v Česku, nemělo by nás zaskočit, že již během léta německá kancléřka Angela Merkel požádala amerického prezidenta Donalda Trumpa o odložení sankcí. O ten se nakonec zasadilo ministerstvo zahraničních věcí USA, které tak prý dává zahraničním investorům poslední šanci, jak vyvázat svá aktiva ze spojení s Děripaskou.

Můžeme jen spekulovat, zda tím veškeré odklady končí, zatím přichází další a další úlevy dané výše zmíněným - sankce jsou sice zaměřeny na jednu konkrétní osobu, mají ale jistý kumulativní efekt a bez někdy komplikovaných výrobních změn by dopadly i na firmy, které s Děripaskou nemají nic společného. Uvidíme tedy, zda skutečně začnou 21. ledna 2019 platit. Aktuálně s tím ale příliš nepočítáme, však za rohem jsou Vánoce a na obchody bude méně času než kdy jindy...


Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 1 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 01Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 2 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 02
Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 3 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 03Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 4 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 04
Škoda, stejně jako VW či Mercedes, vyrábí svá auta pro ruský trh v Nižném Novgorodě, a sice v závodech GAZ Group. I to je důvod, proč Američané neustále odkládají sankce proti šéfovi ruského koncernu Olegu Děripaskovi - zejména Angele Merkel není poškozování zájmů německých firem vhod a u Američanů si vymohla mnohé ústupky

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.