Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat letos navýšil své prodeje o 11 procent, v Evropě se mu daří ještě lépe
17.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Španělé začínají konečně po letech strádání mířit do černých čísel. Díky tomu si mohou dovolit třeba i renovaci prvního vozu krále Felipeho VI.
Ve včerejší zprávě reportu o prodejích nových automobilů v zemích Evropské unie jsme zmínili úspěch Seatu. Španělské značce se totiž za prvních jedenáct měsíců letošního roku podařilo na Starém kontinentu prodat 292 221 exemplářů, tedy o 13,1 procenta více než ve stejném období loňského roku. Celosvětově pak toto číslo narostlo na 359 400 nových aut, což meziročně značí přírůstek ve výši 10,7 procenta. Jediná prodělečná značka koncernu Volkswagen Group tak může konečně začít pomýšlet na návrat do černých čísel.
Nejdůležitějším trhem pro značku je Německo, kde letos skončilo takřka 80 tisíc kusů. Španělé se tak u našich sousedů dostali mezi deset nejúspěšnějších importérů, když předstihli i japonské automobilky Nissan a Toyota nebo francouzské v podobě Peugeotu a Citroënu. Překonán byl rovněž italský, kdysi spřízněný Fiat.
Kromě Německa se Seatu dařilo rovněž na českém, polském a tureckém trhu, stejně jako v Mexiku, Maroku nebo Alžíru. Stinnou stránkou je ovšem situace v Rusku, kde automobilka za prvních deset měsíců letošního roku prodala jen 1 300 aut, tedy o 57 % méně než loni. Není proto divu, že značka trh opouští.
Náladu si Španělé mohou spravit ve své domovině, kde se zjevně kromě samotného prodeje stíhají věnovat také renovaci historických modelů. Rozsáhlou ozdravnou kúrou aktuálně prošla Ibiza z roku 1986, což by na první mohlo vypadat jako velmi absurdní počin. Spíše než o vůz tu však jde o prvního majitele.
Letitá Ibiza byla totiž vůbec prvním automobilem španělského krále Felipeho VI. Ten ji dostal od svého otce, tehdejšího panovníka Juana Carlose, k osmnáctým narozeninám, přičemž specifikem byla zlatá metalíza. Kromě toho měl hatchback i klimatizaci, která se začala sériově montovat až o dva roky později.
V rámci pohonného ústrojí pak Ibiza spoléhá na 1,5litrový benzinový čtyřválec, který byl vyvinut ve spolupráci s Porsche. A to ještě v době, kdy ani jedna značka nespadala pod koncern VW Group. Jeho výkon byl přitom navýšen na sto koní, což opět nebyla sériová záležitost - s títo výkonem vůz dorazil až v roce 1989.
Automobilka přitom neměla s renovací zrovna snadnou práci, neboť i když vůz měl najeto 152 tisíc kilometrů, posledních 16 let nebyl v provozu. Vyměněna tak musela být kupříkladu palivová pumpa či vstřikování. Dále pak byl obnoven lak či čalounění a kola, nové jsou i pneumatiky.
Zajímavé pak je, že ačkoliv Seat v rámci renovace přidal vozu kupříkladu specifické sedačky, jež počítají s výškou krále Felipe VI., k vladaři Ibiza nezamíří. Místo toho jí bude patřit čestné místo v historické sbírce značky, kde již najdeme 250 dalších klasických modelů.
Vůbec první vůz španělského krále Felipeho VI. se pyšnil celou řadou unikátních prvků. Jedním z nich byl i motor, na kterém Seat spolupracoval s Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch