Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Astonu Martin bez skrupulí strhal elektromobily, autopiloty i Brexit
13.7.2019 | Petr Prokopec
Neobvykle otevřeně s k ožehavým otázkám současného automobilového světa vyjádřil šéf Astonu Andy Palmer. Nejhorší je, že v mnoha ohledech jeho filipika míří do černého.
O odchodu Velké Británie z Evropské unie se mluví již několik let. Dosud však Brexit neproběhl a je otázkou, jak to celé dopadne. Britští politici si jej přehazují jako horký brambor a naposledy oznámili, že k odchodu může dojít 31. října, tentokrát bez dohody. Takový scénář je považován za katastrofický, špatné následky by měl hlavně pro samotnou zemi a nikoliv pro zbytek EU. Jakkoliv je třeba počítat s tím, že ekonomicky by rozvodem obou stran došlo k zasažení celého starého kontinentu.
Z toho důvodu dnes je proti Brexitu největší část populace Británie. Odchod bez dohody schvaluje pouze 38 procent voličů, zatímco 43 procent by raději celý tento krok úplně zrušilo. A 41 procent by hlasovalo pro nové referendum. Pokud si navíc uvědomíme, že kvůli průtahům a nejasnostem již rezignovala premiérka Theresa May, je zjevné, že Británie je rozpolcená.
Šéf automobilky Aston Martin Andy Palmer na nedávné akci Driving the Future uvedl, že pro samotnou automobilku je tohle přešlapování na místě nejhorší. „Pokaždé, kdy se musíme připravit na odchod, je třeba dát stranou kapitál i pracovní síly, aby se záležitosti, která se možná stane a možná nestane, dalo věnovat. Automobilový průmysl se dokáže adaptovat, jak bylo potvrzeno reakcemi na tsunami v Japonsku či problémy s měnou v Rusku. Brexit je ale problém, který nevíme, jak vyřešit.“
„Myslím si proto, že první a nejdůležitější záležitostí, je jistota. Obchodní záležitosti by byly mnohem jasnější, kdyby došlo k odchodu a byl zachován bezcelní vztah s Evropou, ale realita je taková, že spíše budeme čelit opaku. Nicméně v této fázi jakékoliv rozhodnutí je lepší než žádné rozhodnutí,“ dodal Palmer. Zároveň zmínil, že celý průběh britského odchodu z EU „je k smíchu“, neboť je veřejnosti přímo na očích. Unie přitom ze své strany vyřešila vše v utajení, i proto veškerá jednání dopadla lépe než v Británii.
Není to však jediný krok, nad kterým Palmer kroutí hlavou. Dále poukazuje problémy nucené elektrifikace aut, o kterou usiluje nejen EU, ale i sama Velká Británie. „Elektromobily jsou jednou cestou, není to všelék. Co mě vždy štve nejvíc je, když se někdo snaží zvolit nejlepší technologii,” říká šéf Astonu s tím, že tohle by mělo být ponecháno na přirozeném vývoji. „Pokud politici mluví o tom, co se stane za 30-40 let, nelze je brát vážně. Nikdo neví, co se stane ani za 20 let,“ dodává.
Mimo realitu pak ostatně dle něj není pouze snaha o elektrifikaci na všech myslitelných frontách, ale i snahy o brzký příchod plného autonomního řízení. Palmer totiž počítá s tím, že takové utopie se do konce svého života nedočká. „Dokud nebude geograficky zmapován veškerý povrch planety, pak nelze mluvit o plné autonomii tak, jak ji mnozí lidé popisují. Myšlenka toho, že se úplné autopiloty rozšíří za mého života, je absurdní. Systémy úrovně SAE5 jsou jako kosmické lodě.“
Jak se tedy zdá, Palmer jde zcela proti proudu. A nejhorší je, že v některých věcech má pravdu - diktovat konkrétní řešení toho či onoho je vždy to nejhorší, co mohou politici udělat. Podle Palmera tak bude docházet jen velkému a zbytečnému plýtvání, jež rozhodně nepovede k cílům, které si současná politická garnitura vytyčila. Jak ostatně dodává, zákonodárcům je zcela jedno, co se stane v dlouhodobém horizontu, neboť pro jejich znovuzvolení jsou důležitější krátkodobé akce. Jakkoli jsou nesmyslné, nereálné a život lidí spíše komplikující.
Andy Palmer vidí věci takové, jaké jsou. Vyjednávání o Brexitu jsou tak dle něj k smíchu, snahu o elektrifikaci hlavně ze strany britských politiků považuje za nesmyslnou a zmínky o plně autonomním řízení jako absurdní
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda