Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel

Stojíme na prahu konce automobilového průmyslu, jak jej známe dnes, varuje Andy Palmer. Podle něj většina dnešních automobilek míří do záhuby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel

7.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stojíme na prahu konce automobilového průmyslu, jak jej známe dnes, varuje Andy Palmer. Podle něj většina dnešních automobilek míří do záhuby.

Velké automobilky se dnes zdají být ve velmi dobré kondici. Vyrábí miliony aut ročně a právě díky rozsahu produkce umí za ceny v řádu stovek tisíc korun nabízet auta, která byste ještě před pár dekádami nepořídili ani za miliony. Zejména díky tomuto faktoru se zdají být neohrožené, neboť nikdo nový nemůže na trh vstoupit a jako mávnutím kouzelného proutku se byť jen přiblížit takovým úsporám z rozsahu, natož pak získat srovnatelné know-how a zkušenosti se vším, co s výrobou aut souvisí.

Jenže tak je to dnes. Podle šéfa Astonu Martin tato strategie už zítra fungovat nemusí a velké automobilky se musí přizpůsobit nové době, jinak zkrachují.

„Věřím, že stojíme na počátku konce tradičního automobilového průmyslu,“ uvedl Andy Palmer na evropském kongresu pořádaném Automotive News. „Po léta platilo, že je třeba vyrobit hodně aut, abyste je mohli prodávat levně. Ale objem bez zisku není cestou k vytvoření udržitelné společnosti. Nedává smysl utratit miliardu Eur za vývoj nového auta a nabízet ho prakticky od začátku se slevou.“

Podle Palmera se vše ještě zhorší, až dojde k většímu rozšíření elektromobilů a autonomních vozů, neboť v tu chvíli zmizí část bariér vstupu do odvětví a auta se stanou ještě méně specifickými, než jsou dnes. Právě v tom vidí Palmer hlavní problém - automobily různých výrobců jsou si stále více podobné a spousta různých firem investuje samostatně miliardy eur, aby vytvořily něco velmi podobného.

„Riskujeme posun ke komoditizaci,” varuje Palmer a říká, že automobilky musí znovu začínat nabízet specifičtější auta, aby další léta vůbec přežily. Podle něj bude vývoj v automobilovém průmyslu reflektovat vývoj v letectví. „Svět nepotřebuje desítky značek, jenž vyrábějí identické auto. Jen v Evropě máme více než 75 rozličných automobilek, ovšem pouze čtyři výrobce letadel.“ Také výrobců letadel bývalo přitom mnohem více, stihlo je ale právě výše zmíněné.

Poslouchat Palmerova slova není zrovna příjemné, ale nepřehání. Podívejte se třeba na vývoj takového BMW - kdysi nabízelo auta jako nikdo jiný, pokud jste chtěli výkonný sedan s řadovým, atmosférickým šestiválcem, pohonem zadních kol a manuálním řazením, v podstatě neexistovala alternativa. I dnes je nabídka BMW alespoň trochu specifická, ale stále méně - stejně jako u VW u něj koupíte předokolku s malým přeplňovaným motorem, akorát s jinou značkou a do značné míry uměle vybudovanou image něčeho víc.

Není to ale jen vina automobilek a jejich špatné strategie vedoucí k co největší masovosti. Stejně tak za tímto vývojem stojí bující regulace entit, jako je Evropská unie. Existující pravidla nastavují stále užší mantinely pro to či ono a výsledkem je, že rozličnými cestami dojdete k velmi podobnému výsledku, technikou počínaje a designem konče. Přesto by se výrobci měli snažit zůstávat více sví, za příklad úspěšného specifického přístupu můžeme označit třeba japonskou Mazdu.

Pokud ovšem dosavadní vývoj bude pokračovat, je budoucnost, o které mluví Palmer, nevyhnutelná. Ostatně i proto šéf FCA Sergio Marchionne již od roku 2015 zoufale hledá partnera, který by Fiatu zajistil budoucnost. Obdobně pak mluví i Li Shufu, majitel značek Geely, Volvo, Lotus či deseti procent Daimleru, dle kterého má přežít jen několik velkých firem, které budou nabízet univerzální zboží.

Dle Palmera se ovšem i poté najde dostatek prostoru pro luxusní značky jako je právě Aston Martin. „Lidé stále budou hledat ve svém pohybu emoce a to je přesně kde luxusní značky stojí.“ Jím načrtnutý obraz tedy v podstatě počítá s autonomními elektrickými kapslemi, jenž budou určeny běžnému lidu. Movití zákazníci pak budou kupovat luxusní vozy, jenž se stanou dnešní obdobou koní.

Tento názor pak zastává i bývalý manažer General Motors, BMW nebo Fordu Bob Lutz, který šel ve svých vizích ještě dál. Uvedl, že auta bez autopilotu budou vykázána z veřejných ulic a nadšenci si je budou moci provozovat už jen na uzavřených okruzích, což ovšem nebude levné. To ale Palmerovi hraje do noty. Celé téma totiž uzavírá paradoxem, že „čím dražší produkt je, tím snadněji jej prodáme“. To pro Aston platí už dnes a do budoucna má ještě víc. Tedy pokud se naplní jeho vize a firmy jako Volkswagen, Ford nebo Toyota nezavelí k obratu a nezačnou nabízet něco trochu méně zaměnitelného...


Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel - 1 - Andy Palmer 2018 nove foto 01Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel - 2 - Andy Palmer 2018 nove foto 02Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel - 3 - Andy Palmer 2018 nove foto 03Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel - 4 - Andy Palmer 2018 nove foto 04Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel - 5 - Andy Palmer 2018 nove foto 05Šéf Astonu varuje velké automobilky: Něco změňte, nebo skončíte jako výrobci letadel - 6 - Andy Palmer 2018 nove foto 06
Šéf automobilky Aston Martin Andy Palmer nevěští mainstreamovým výrobcům nic dobrého

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.