Šéf Ferrari řekl, co dnes Formuli 1 bere vítr z plachet. A může mít pravdu

Je mu vyčítáno, že do světa F1 vlétl z úplně jiného prostředí. Zkušenosti se závoděním mu možná chybí, o to víc jich ale Maurizio Arrivabene má v oblasti marketingu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf Ferrari řekl, co dnes Formuli 1 bere vítr z plachet. A může mít pravdu

27.10.2018 | Petr Prokopec

Šéf Ferrari řekl, co dnes Formuli 1 bere vítr z plachet. A může mít pravdu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je mu vyčítáno, že do světa F1 vlétl z úplně jiného prostředí. Zkušenosti se závoděním mu možná chybí, o to víc jich ale Maurizio Arrivabene má v oblasti marketingu.

V současné době vrcholí boj o titul mistra světa Formule 1. Ten s největší pravděpodobností získá Lewis Hamilton, Sebastian Vettel má již jen teoretickou šanci. Ať se však štěstěna přikloní ke kterémukoliv z těchto jezdců, situace bude na sklonku sezóny vždy stejná - korunován bude již pětinásobný šampión, který tak vyrovná legendárního Juana Manuela Fangia. Lépe je na tom se sedmi tituly už jen další legenda, Michael Schumacher.

Zatímco v dobách největší slávy německého jezdce by o vrcholícím boji informovala veškerá média, nejen ta zaměřená na motorsport, v případě současného klání jde v podstatě jen o doménu specializovaných periodik. Dáno je to výrazným poklesem sledovanosti i popularity. Zodpovědné orgány se proto velmi snaží změnit pravidla i samotné monoposty, aby F1 od roku 2021 nabízela co nejvíce zábavy. Dle některých to ale stačit nebude.

Šéf stáje Ferrari Maurizio Arrivabene naznačil, že společnost Liberty Media se nesmí zaměřovat pouze na samotný produkt, ale musí zvážit u dříve nepodstatné faktory. Třeba vzestup popularity elektronických sportů, které dle jeho názoru Formuli 1 sebraly část pozornosti. „Naši dnešními konkurenty, a je to jen můj osobní pohled, jsou PlayStationy,“ uvedl šéf Scuderie.

„Potřebujeme přehodit výhybku v našich myslích. Je třeba začít věnovat pozornost naší konkurenci, neboť dnes jsou možnosti, kterak se zabavit, opravdu široké, a my musíme zvážit naprosto vše, nikoliv jen určité sporty. Nesmíme zkrátka posuzovat jen jednu úroveň. Je tedy PlayStation naším soupeřem? Dle mne ano. A co je třeba k jeho poražení? Nabídnout lidem něco zajímavějšího,“ dodává Arrivabene.

Brát na lehkou váhu není moudré. O co méně současný šéf Scuderie dříve znamenal ve světě motorportu, o to více znamenal ve světě obchodu. Dlouholetý marketingový mág koncernu Philip Morris musí mít z podstaty mimořádný cit pro to, jak se dostat lidem pod kůži, a tak může být na správné stopě. Někteří sice namítají, že na popularitě získaly třeba i fotbalové simulátory a fotbalu jako takovému to na oblibě nesebralo. Jenže kopat do míče a řídit auto je něco docela jiného - to první nemá rozumnou elektronickou alternativu, k zážitku z řízení auta se ale lze ve virtuálním světě přiblížit mnohem více. A proč se dívat na F1 v televizi, když ji lze tak trochu prožívat na vlastní kůži?

Formule 1 tedy musí přijít se zážitkem, kterému se nelze v počítačovém světě přiblížit. Toho ale stěží dosáhne snižováním rozpočtu, což je jeden ze stěžejních pilířů, o které se změny pravidel pro rok 2021 opírají. Ferrari tento krok v minulých měsících striktně odmítalo a dokonce vyhrožovalo i odchodem ze série, nyní je Arrivabene poněkud smířlivější. Uznává, že ořezání nákladů má svůj význam, ten by ale neměl vše ostatní zastínit.

„Co potřebujeme, není rozpočtový strop - to je pouze jedno z řešení, není ale jediné. My ale musíme tento sport znovu představit lidu, a to je opravdu náročné i komplikované. Pokud se publikum stává starším a vy pracujete na tom, jak si jej udržet, a méně se věnujete získávání mladších generací, pak máte problém. A musíte najít řešení,“ dodává k návrhu šéf Ferrari.

Menší týmy jsou ovšem ze snižování rozpočtů nadšené, dle jejich názoru bude startovní pole vyrovnanější a soutěž férovější. Arrivabene ovšem tvrdí, že manipulace ze strany vedení F1 je spíše nefér, a to právě vůči velkým stájím, jako je Ferrari. Situaci přirovnává k fotbalovému světu, kde taktéž nechybí týmy o různé velikosti i ekonomické situaci.

„Jak asi řeknete Realu Madrid 'Je nám líto, ale nemůžete hrát ve vašem nejlepším složení, ale jen se středně silnými hráči',“ ptá se šéf Scuderie. A dodává, že celé je to vlastně fraška. „Tento sport totiž dělají hlavně velké týmy. To je z velké části i důvod, proč jsou lidé tímto sportem fascinováni.“

Zda ovšem šéf italské stáje bude vyslyšen, není jisté. Aktuální vývoj spíše nahrává opaku, tedy skutečnosti, že snižování rozpočtů a větší unifikace monopostů opravdu proběhnou. Liberty Media si myslí, že tak více vynikne um jednotlivých pilotů i jejich sklony k chybovosti, je ale otázkou, jestli zrovna o to lidé v F1 stojí. Seriálů s více či méně unifikovanými monoposty je několik a zajímají jen hrstku lidí, Formule 1 fascinovala vždy i svou technickou mimořádností.

Do všeho je navíc nutné zahrnout i Arrivabeneho slova o zcela nové konkurenci. Možnosti mladých zabavit se opravdu dnes jsou o poznání širší než před pár lety. A většinu z nich zkrátka pohled na startovní pole jezdící dokola, ve kterém se toho až tak moc neděje, prostě nebaví. Že by jejich pozornost přitáhly pomalejší stroje s velmi podobnými specifikacemi, nelze předpokládat, vyrovnanost startovního pole nikdy nebyla zárukou úchvatné zábavy.


Šéf Ferrari řekl, co dnes Formuli 1 bere vítr z plachet. A může mít pravdu - 1 - Maurizio Arrivabene 01Šéf Ferrari řekl, co dnes Formuli 1 bere vítr z plachet. A může mít pravdu - 2 - Maurizio Arrivabene 02Šéf Ferrari řekl, co dnes Formuli 1 bere vítr z plachet. A může mít pravdu - 3 - Maurizio Arrivabene 03
Šéf Scuderie Maurizio Arrivabene považuje za stěžejní, aby se Formule 1 více přiblížila mladým. Na popularitě jí totiž ubírají elektronické sporty

Zdroj: Motorsport

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše