Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět
15.7.2019 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že Formule 1 už není co bývala a potřebuje menší návrat v čase, pak v prezidentovi FIA najdete možná překvapivého spojence. Chce vrátit tankování během závodu.
Za sebou máme britskou grand prix, která rozhodně nebyla tak nudná jako závod ve Francii. O vzrušení se postaral hlavně souboj Sebastiana Vettela a Maxe Verstappena, který nedopadl zrovna dobře ani pro jednoho závodníka. Němec nakonec vůbec nebodoval a holandská střela dorazila do cíle až po svém kolegovi Pierru Gaslymu, který tak stájovou jedničku porazil letos vůbec poprvé. Nicméně až na tento incident z osmatřicátého kola se vlastně až tak moc nedělo a vůbec by nebylo divu, kdybyste raději nedělní odpoledne prospali.
Předchozí závody byly o poznání zajímavější, z delší časové perspektivy má ale současná Formule 1 k dechberoucím sportovním kláním hodně daleko. I šéf mezinárodní automobilové federace Jean Todt je přesvědčen, že Formule 1 není ve špičkové kondici. Proto začal lobbovat za návrat tankování během závodů, které bylo zakázáno před 10 léty, což by do šampionátu mohlo vnést více vzrušení. V tom má někdejší šéf stáje Ferrari pravdu, neboť návratem tankování bychom se dočkali různě těžkých vozů na startu i různých strategií. Oproti současnosti by tak rozhodně nebylo jednoznačné, že vítěz kvalifikace stane na stupínku nejvyšším také v závodě, nebo že kdo je nejrychlejší v prvních kolech, bude nejrychlejší i v těch závěrečných.
Nejde však o jedinou výhodu, auta jsou s nádržemi, které musí pojmout palivo na celý závod, větší a těžší. „Auta se pravděpodobně stala příliš těžkými. Je to něco, o čem jsme diskutovali. Snažím se, abychom zanalyzovali, co to bude znamenat, když opětovně zavedeme tankování. Protože pokud to uděláme, budeme mít na startu lehčí auta. A to znamená, že na startu můžeme mít také menší auta,“ říká dále šéf FIA.
Zapravdu mu v tomto směru dává pohled na technické specifikace. Třeba současné Ferrari SF90 měří na délku 5 712 milimetrů, přičemž jeho hmotnost se pohybuje okolo 750 kilogramů. Monopost F2008 z roku 2008 měl o metr a metrák méně, přestože jeho pohon měl na starosti 2,4litrový osmiválec a Scuderie, stejně jako ostatní týmy, neměla k dispozici tak přelomové technologie. Nyní Italové sází na turbohybridní šestiválec o objemu 1,6 l, nicméně i přes veškerý karbon, kevlar a titan na tom hmotnostně nejsou lépe.
Návrat tankování by pak ve finále prospěl i té oblasti, kvůli které bylo tankování zakázáno. V prvních letech nového milénia se zastávky v boxech staly extrémně rychlými, což vyvolalo problémy s bezpečností. Týmy nebyly schopné zajistit, že dostanou palivo do nádrží nejen kvapně, ale zejména tak, aby nikdo nedošel úhoně. Do té doby totiž nebývalo neobvyklé, když se některé z boxů proměnily v ohnivou výheň.
Momentálně jsou ovšem zastávky ještě kratší než kdy předtím. A je třeba přiznat, že bezpečím zrovna nezavání. Stále častěji se totiž stává, že mechanici závodníkům nedotáhnou jedno či více kol, což následně nevede jen k poškození vozu a vyřazení jezdce ze závodu, ale zároveň tu máme velké ohrožení ostatních.
S návratem tankování by se zastávky o pár sekund prodloužily, což sice může vypadat jako krok zpátky, nicméně týmy by tak získaly o trochu času navíc. Jakékoliv rozhodování by poté bylo o trochu jednodušší, na mechaniky by navíc nebyl kladen tak enormní tlak a jejich akce pod menším tlakem. Uvolněná kola by poté nemusela létat po celé boxové uličce či trati a neohrožovala by ostatní závodníky či dokonce diváky.
Návrat tankování zatím nemá jednoznačnou podporu ani u týmů, z nichž mnohé se obávají zvýšení nákladů. Zrovna z tohoto argumentu si ovšem Todt těžkou hlavu nedělá. „Občas zaslechnu, že se tím závodění prodraží. Tomu se musím smát. Když vidím velikost některých motorhomů, řekl bych, že peníze rozhodně nejsou pro závodní stáje problémem.“
Uvidíme, kam se Todt s touto snahou dostane, my bychom se ale za návrat tankování rozhodně nezlobili. Byla to přirozená proměnná, která činila závody méně vyzpytatelnými, dnes jsou náhradou leda „umělé proměnné”, jako DRS. A ty více napětí skutečně nepřináší.
Díky návratu tankování se závody Formule 1 mohou stát opět zajímavějšími, stejně tak ale hrozí, že se z některých zastávek znovu stane ohnivé peklo
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch