Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody

Česká značka je po Porsche nejziskovější v rámci koncernu, daří se ji lépe než samotnému VW. Mají snad Češi nějakou tajnou formuli na úspěch?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody

14.3.2019 | Petr Prokopec

Česká značka je po Porsche nejziskovější v rámci koncernu, daří se ji lépe než samotnému VW. Mají snad Češi nějakou tajnou formuli na úspěch?

Není tajemstvím, že Škoda je po Porsche druhou nejvýdělečnější koncernovou značkou. To je trnem v oku zejména manažerům Volkswagenu, který sice prodává pětkrát více aut, ovšem dosahuje u nich třikrát nižšího relativního zisku. Uklidnit je nyní mohou slova nejvyššího šéfa celého koncernu, který jasně řekl, proč tomu tak je,

Herbert Diess jednak veřejně připomněl, že nebýt Volkswagenu, mladoboleslavská automobilka by se z pozice vysmívaného výrobce nikdy nedostala. Ač se ročním odbytem začíná blížit třeba Mazdě, stále jde o velmi malou značku na to, aby mohla nést na svých bedrech kompletní náklady spojené s vývojem nových aut. Daleko do ziskových vod ji tak dostává hlavně to, že vývoj mnoha klíčových komponentů v České republice zkrátka neprobíhá.

Servítky si Diess nebal ani v případě Porsche, které je relativně i absolutně mimořádně ziskovou značkou. Šéf VW Group ale připomíná, že „často bývá podceňováno, jak moc je Porsche začleněno do koncernu. Z 80 procent spoléhá na platformy Audi. Zisková marže ve výši 17,5 procenta je možná jen proto, že je součástí koncernu. A totéž platí i o Škodě.“ Přesto je koncern VW pochopitelně rád, že tyto značky má a nehodlá ani jedné z nich zbavit. Přece jen zisk přinášený do firemní pokladny není malý, není malý ani automaticky opakovatelný. Nakonec, Seat je technicky vzato ve stejné pozici, přesto měl léta potíže dostat se do černých čísel.

Abychom nemluvili jen obecně, můžeme zmínit, že Škoda loni vygenerovala zisk 1,377 miliardy Eur (cca 35,37 mld. Kč), na Porsche pak připadá dokonce 4,11 mld. Eur (105,57 mld. Kč). Samotný Volkswagen má na kontě „pouze“ 3,239 mld. Eur (83,19 mld. Kč), i když této sumy dosáhl za pomoci prodeje 3,7 milionu vozů připadajících pouze jemu. Dalších 2,3 milionu kusů bylo vyrobeno ve spolupráci s Číňany, s nimiž se tak VW musí o zisk dělit.

I přes tyto hrátky s čísly je ale evidentní, že Škoda válí, zatímco u Volkswagenu se výše marže meziročně propadla ze 4,2 na 3,8 procenta. V příliš dobré kondici ostatně není ani Seat, ačkoliv ten se pozvolna vrací do ziskových vod. Samostatnou kapitolou je Bentley, které se potýká s nemalou ztrátou. Diess proto oznámil, že koncern VW Group chystá i restrukturalizaci svého portfolia. Přijde tak řada novinek, hlavně elektrifikovaných, nevýdělečné modely dostanou padáka.

„V současné době revidujeme naše portfolio, ve druhé polovině roku se o této záležitosti rozhovoříme šířeji,“ dodal šéf koncernu bez dalších detailů. Je tak vskutku otázkou, na které vozy si brousí zubatá kosu. Dá se ale předpokládat, že značná část ponese logo VW. Kromě toho je možné, že koncern v rámci restrukturalizace i prodá některou okrajovou značku. Nejohroženější by bylo Ducati, výrobce nákladních vozů MAN a Scania si ale VW Group nejspíše ponechá. I proto, že jejich zisková marže je výrazně vyšší než u Volkswagenu.


Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody  - 1 - Skoda a Porsche nejsou na prodej 01Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody  - 2 - Skoda a Porsche nejsou na prodej 02Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody  - 3 - Skoda a Porsche nejsou na prodej 03
Škoda sice dosahuje nemalých zisků hlavně díky vývoji VW, koncern ji však neprodá

Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody  - 4 - Skoda a Porsche nejsou na prodej 04Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody  - 5 - Skoda a Porsche nejsou na prodej 05Šéf koncernu VW otevřeně řekl, co stojí za obrovskými zisky Porsche a Škody  - 6 - Skoda a Porsche nejsou na prodej 06
Totéž platí pro Porsche, které pro změnu využívá technologií zaplacených Audi

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše