Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná

Když pod střechou jednoho koncernu máte tři značky cílící na masovou klientelu, pochopitelně to způsobuje pnutí. Šéf koncernu VW prý má řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná

14.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když pod střechou jednoho koncernu máte tři značky cílící na masovou klientelu, pochopitelně to způsobuje pnutí. Šéf koncernu VW prý má řešení.

Je to téma, které se do rukou vedení koncernu Volkswagen vrací podobně jako bumerang. A je to pochopitelné. Němci se v minulých dekádách rozhodli do svého náručí přijmout vedle vlastní značky také Seat a Škodu a i když snad v každou chvíli měli vypracovanou nějakou strategii, jak tyto automobilky zaměřit trochu jinam, pokaždé skončili u toho, že si více či méně lezly do zelí. Za nás bychom řekli, že snad není cesty, jak nabízet ve stejné třídě auta se stejnou technikou za podobné ceny a vyhnout se tomu. A byli bychom rádi, že se všem ze zmíněných automobilek v současné době docela daří. Němci ale spokojeni očividně nejsou.

Současný stav pro ně není dost „perfektní”, auta zmíněných značek jsou si podle nejvyššího šéfa koncernu VW příliš podobná, jejich nabídka se příliš překrývá. „Klíčovou výzvou je dosáhnout perfektního pokrytí trhu s jasně stanovenými teritorii pro každou ze značek,” řekl Matthias Müller na téma zaměření právě VW, Škody a Seatu. A pokračoval: „Musíme být schopni lépe využít synergií, které naše unikátní aliance značek skýtá, než jak jsme to dělali dosud.”

To je opravdu neskromný cíl, který do značné míry reaguje na nedávnou nespokojenost části VW se současným fungováním Škody. Toto téma bylo zejména v českých médiích eskalováno za mez reflektující realitu dnešního stavu, však se o něj nakonec veřejně zajímal i sám český premiér. Bylo by ale naivní si myslet, že Müller jen politikaří, že zmíněná slova pronesl pouze ve snaze uklidnit vnitřní třenice a dále s tím nehodlá nic dělat. Skutečně chystá změny.

Detaily jsou zatím neznámé, Müller ale hovoří o vypracování 14 skupin zákazníků v Evropě, z nichž každá ze značek by měla cílit na „ty své”. Každý nový produkt by pak byl zaměřen odpovídajícím způsobem, aby - a teď trochu žertujeme - třeba mladé rodiny s dětmi zasáhla Škoda a starší rodiny bez dětí třeba VW. Je ale něco takového vůbec reálné?

Do jisté míry samozřejmě ano, nejsme ale přesvědčeni, že současný stav lze nějakým dramatickým způsobem změnit, alespoň ne k lepšímu. Zmíněné značky nabízí fakticky velmi podobné produkty a jejich úspěch či neúspěch u některých zákazníků je dán i faktory, které charakterem samotného auta nelze vždy ovlivnit. Někdo si koupí Škodu proto, že je to česká značka. A někdo si ji nekoupí proto, že je to česká značka. Někdo ji chce proto, že ji má každý druhý a splyne s davem. Jiný si ji nekoupí proto, že ji má každý druhý a chce být trochu výjimečný. Technika mu ale vyhovuje, tak si koupí podobný Seat. Když uděláte onen Seat jiný nebo Škodu jinou, co na tomto změníte? To není řečnická otázka, má prostou odpověď: lautr nic.

Pochopitelně to není jediný faktor, který ovlivňuje kupní rozhodnutí - někdo si koupí Seat, protože je designově výraznější a někdo Škodu, protože je prostornější. Ale tohle už jsou faktické rozdíly a i když je lze posouvat dále, snadno se také může stát, že zbytnými změnami některá auta těchto značek prostě jen přestanou být pro některé zákazníky zajímavá. Protože když chci „něco jako Golf” a nechci Golf, je tu Leon. Ale pokud si tato auta nebudou reálně podobná, možnost hraní jen na emoce některých zákazníků, manévrování mezi do značné míry iracionálními faktory ovlivňujícími jejich kupní rozhodnutí zmizí. A na to si VW musí dát pozor.

Matthias Müller ale není hloupý a ví, že se zákazníky nelze manipulovat tak, jak si zamane. Stejně tak ví, že jedno pnutí beztak jen nahradí jiné. Podle něj jsou podobné změny zacílení „emocionálním tématem, které způsobuje vlny”. A za svou relativně krátkou dobu působení ve firmě poznal, že brát vždy ohledy na všechny není jednoduché: „Samozřejmě, je někdy extrémní výzvou řídit tenhle tanker a vyvažovat všechny rozdílné zájmy,” připouští Müller.

Co lze tedy čekat do budoucna? Změny jistě přijdou, troufneme si ale tvrdit, že nebudou velké. Zrovna Škoda nabízela a nabízí v rámci skupiny VW vcelku specifická auta, vždy trochu větší, prostornější, praktičtější a alespoň na zahraničních trzích nabízející více muziky za nižší ceny než samotný VW jako značka. Na tomto postavila svou úspěšnou existenci a Němci by byli sami proti sobě, kdyby toto zásadně změnili. Seat se vždy trochu hledal a změny jsou možné a VW může zkusit intenzivněji zamířit o trochu výše (kam vždy beztak mířil). Žádné velké drama bychom ale nečekali a v dohledné době teprve ne...


Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 1 - VW Golf 2017 dalsi GTI 07Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 2 - VW Golf 2017 dalsi GTI 10Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 3 - VW Golf 2017 dalsi GTI 11
Auta jako VW Golf...

Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 4 - Test Seat Leon Cupra 2017 ext 03Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 5 - Test Seat Leon Cupra 2017 ext 10Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 6 - Test Seat Leon Cupra 2017 int 01
...Seat Leon...

Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 7 - Skoda Octavia RS 245 test preview 01Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 8 - Skoda Octavia RS 245 test preview 03Šéf koncernu změní zaměření Škody, VW a Seatu. Jejich auta jsou si prý moc podobná - 9 - Skoda Octavia RS 245 test preview 04
...a Škoda Octavia pochopitelně míří za podobnými zákazníky a podle nás se je nikdy nepodaří na stejných základech udělat tak jiné, aby si trochu nelezly do zelí


Jen pro pobavení...

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše