Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Renaultu a Nissanu byl zatčen. Ještě dnes má být odvolán ze svých pozic
19.11.2018 | Petr Prokopec
Mohl si říkat král Midas, neboť na co sáhl, to se mu v posledních dekádách dařilo. Nedávno se stal i šéfem Mitsubishi a zdálo se, že je na vrcholu. Teď je ze zničehonic na dně.
Dosud se zdálo, že alianci Renault-Nissan nestojí nic v cestě na automobilový Olymp. Vyhýbaly se ji skandály, naopak vždy úspěšně těžila z problémů jiných. Díky nim mohla nedávno převzít Mitsubishi, které se do potíží dostalo kvůli škraloupu s pochybným měřením spotřeby a brzy se hlásit o pozici největší automobilky světa.
Za těmito úspěchy stál především Carlos Ghosn, který v roce 1996 nastoupil k Renaultu. Na úvod se předvedl neskutečnou čistkou v řadách zaměstnanců i v produktové nabídce, což mu vysloužilo přezdívku Le Cost Killer. Nicméně v tomto případě vše vedlo k úspěchu, již pouhý rok po jeho nástupu tak automobilka byla opětovně v zisku. A Ghosn začal po společenském žebříčku rychle stoupat. Stál pak i za odkupem většinového podílu v Nissanu, což byl krok, při kterém si řada lidí ťukala na čelo.
Důvod tkvěl opět ve velmi špatném stavu japonské automobilky. V roce 1999 totiž pouze 3 ze 46 modelů prodávaných v její domovině generovaly zisk. Návrat do černých čísel se tak zdál být nerealizovatelný, zvláště když firma byla po uši v dluzích. Ghosn však dokázal nemožné, již tři roky poté byl totiž Nissan jednou z nejvýdělečnějších automobilek v branži, neboť její zisková marže narostla na 9 procent. Většina mainstreamových značek přitom v té době měla na kontě sotva polovinu tohoto podílu.
Ghosn svou úspěšnou kariéru u Nissanu ukončil v loňském roce, kdy odstoupil z pozice výkonného ředitele a roli šéfa automobilky přepustil Hiroto Saikawovi. Stále ovšem zůstal nejvyšším šéfem celé aliance, navíc převzal i vedení Mitsubishi. Nás dnes ovšem nejvíce zajímá fakt, že jeho působení v čele Nissanu pro něj bylo velmi lukrativní - nikoli ze závisti, ale kvůli aktuálnímu dění.
Ghosnovi byla jen za poslední rok v šéfovském křesle přidělena odměna ve výši 7,4 milionů Eur (cca 192,52 mil. Kč). A dalších 9,2 milionu Eur (239,35 mil. Kč) byl bonus. Za dobu jeho působení v obou firmách šlo o miliardy, aktuálně se ovšem zdá, že Ghosnovi to všechno bylo málo. Japonský deník Asahi totiž přišel se zprávou, že šéf Renaultu a Nissanu měl úřadům přiznávat menší příjem, než jaký ve skutečnosti dostával. Kromě toho prý k soukromým účelům zneužíval i firemní prostředky. Jeho záda pak měl krýt Greg Kelly, který ve společnosti sloužil jako šéf personálního oddělení. Zda do skandálu byl zapleten ještě někdo další, japonská média prozatím nezmiňují, list Yomiuri ovšem uvedl, že japonští vyšetřovatelé již Ghosna zatkli a předvedli k výslechu.
Zprvu to celé působilo příliš divoce na to, aby šlo o skutečnost, jenže realita jiná nebude. Ke Ghosnovi už se zády obrátilo vedení celého Nissanu a oficiálně potvrdilo, že firma sama prováděla v této záležitosti šetření a objevila závažná pochybení. Jestli se něco podobného dělo i v Renaultu, nemáme zprávy.
Saikawa již měl doporučit představenstvu Nissanu, aby Ghosna ještě na dnešním mimořádném jednání propustila. Stejný osud pak má čekat i Kellyho. Podle japonských médií totiž tato dvojice okrádala japonskou automobilu po několik let, přičemž si tak měla přijít minimálně na několik milionů Eur. Jestli je to tak, pak je naprosto jisté, že Ghosn v čele aliance skončil a kvůli daňovým únikům může skončit i ve vezení.
Byl by to opravdu zajímavý vývoj, takový, o jakém se nikomu nezdálo ani v nejdivočejších snech. Ghosn měl pověst dokonalého manažera, kterého mohou Nissanu s Renaultem ostatní jen závidět, nakonec i proto mu byl letos bez otálení prodloužen kontrakt do roku 2022. Že ale bude na výplatní pásce tak dlouho, je nyní velmi nepravděpodobné. Zvláště když Nissan kvůli němu ztrácí pevnou půdu pod nohama - akcie totiž po zveřejnění obvinění klesly o 7 % a Renault je na tom ještě o 3 procentní body hůře.
Šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn byl obviněn z krácení daní a zneužívání firemních prostředků. Jeho dosud neposkvrěná kariéra plná úspěchů je tak zřejmě razem u konce
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda