Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf trucků Mercedesu se vysmál tahači Tesly. Tohle že se má prodávat za rok?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla odhalením konceptu svého tahače zjevně nasadila konkurentům velkého brouka do hlavy. Šéf trucků Mercedesu tak bez okolků řekl, co si o něm myslí.
Prakticky s každou novinkou Tesly jsou spojena velká očekávání a zároveň i velká skepse. Výjimkou není ani elektrický tahač Semi, jehož produkční verze by měla být k mání už v příštím roce. Skeptici však při pohledu na ohlášené parametry naznačují, že k uvedení do prodeje nejenže nedojde v příštím roce, nedojde k němu ani v jakékoli dohledné budoucnost. Tedy rozhodně ne v případě, kdyby vůz měl dosahovat prezentované dynamiky a dojezdu za ohlášenou cenu.
Takové pochybnosti nemají jen „nevěřící Tomášové” z internetových fór, veřejně je přednesl i Martin Daum. To není jen tak někdo, jde o člena rady ředitelů koncernu Daimler, výrobce aut značky Mercedes-Benz, který je zároveň šéfem divize nákladních aut. Daum si opravdu nebral servítky a s humorem sobě vlastním naznačil, že uvedení Semi v příštím roce do prodeje s avizovanými parametry je naprosto nemožné.
„Pokud Tesla skutečně splní, co slíbila, dva stroje si určitě pořídíme - jeden rozebereme a druhý budeme používat na testy. Protože pokud se to opravdu stane, pak nás něco naprosto minulo,“ řekl s úsměvem Daum. A opravdu to nemyslel jako kritiku vlastní firmy.„Pro tuto chvíli platí stejné fyzikální zákony v Německu i v Kalifornii,“ dodal vzápětí veterán světa nákladních aut všeho druhu s přesvědčením, že Tesla slibuje nesplnitelné.
Daum tato slova zmínil po prezentaci Mercedesu eActros, který dostane baterie o kapacitě 240 kWh, s nimiž má zvládnout urazit maximálně 200 kilometrů a uvézt nanejvýš 23 tun nákladu. Cena zmíněna nebyla, lze ale počítat s částkou ve vysokých jednotkách milionů Kč. Tesla Semi nemůže být odlišnější. Podle americké automobilky budou k dispozici dvě verze, kdy ta základní má zvládnout na jedno nabití 480 km a stát bude 150 000 USD (cca 3 085 500 Kč). Za vrchol, který ujede až 800 km, pak bude třeba zaplatit jen o třicet tisíc dolarů (617 100 Kč) více. Obě verze mají utáhnout dvojnásobnou zátěž než Mercedes, akceleraci na stovku by pak Semi měl zvládat za pouhých pět sekund.
Ve srovnání s těmito parametry nemá eActros čím okouzlit, tedy až na to, že je již hotovou věcí. V případě Tesly Semi je ale třeba se obrnit trpělivostí a je otázkou, kdy a čeho se lze reálně dočkat. Elektrický tahač by totiž musel dostat baterie o kapacitě zhruba 1 MWh, jež bude na uváděný dojezd potřebovat. Takové akumulátory by dnes samy o sobě spolkly celou cenu vozu a i když v letech 2019 či 2020 mají stát méně, pořád by to byla většina avizované ceny vozu.
Lze samozřejmě argumentovat skutečností, že Tesla má k dispozici továrnu Gigafactory uzpůsobenou právě výrobě baterií. Nicméně úspory z rozsahu nejsou při výrobě akumulátorů dramatické a Gigafactory beztak není hotova - zatím je sama brzdou už při při sestavování mnohem menších modulů pro Model 3. Jak má tedy už v příštím roce, kdy Tesla sotva bude schopna prodávat Model 3 komukoli, stačit akumulátory „živit” i velký tahač?
Je tedy vskutku otázkou, zda Američané další odvážné cíle dokáží splnit. Mercedes tomu očividně nevěří a pokud by sám mýlí, pak mu opravdu pořádně ujel vlak. Rok 2019 tu totiž bude dříve, než řeknete „Tesla”...
Tesla Semi rozhodně nevypadá jako běžné kamiony. Nicméně i tak její parametry budí rozpaky, zvláště když v prodeji má být tahač již od příštího roku za relativně nízkou cenu
Zdroj: Bloomber
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:21 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:18 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda