Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW přiznal, že udávat spotřebu aut podle dekády staré metodiky byl nesmysl
14.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hra, kterou s námi automobilky a úřady po léta hrály, se konečně chýlí ke konci. Až teď ale někdo přiznal, že to byla chyba, navíc s výmluvami.
Není žádným tajemstvím, že udávaná spotřeba nových aut se výrazně liší od té skutečné. Může za to ještě teď používaný měřicí cyklus NEDC, New European Driving Cycle, který je ale ve skutečnosti nový asi tak jako Trabant ve vaší garáži. Vznikl spojením metodik používaných v 70. a 90. letech minulého století a naposledy byl aktualizován v roce 1997, před 20 léty. A jízda podle něj tomu odpovídá - auto se rozjede nejvýše na 120 km/h a mezi jednotlivými rychlostními body obvykle akceleruje po desítky sekund, jak prozradí graf níže. Tak ve skutečnosti dávno nikdo nejezdí, pokud vůbec kdy jezdil.
Cyklus měření spotřeby NEDC je vtip, už po léta. Úřady i automobilky u něj přesto bez hnutí brvou setrvávaly
Navíc nejde jen o samotný průběh měření. Volná pravidla umožňují naměřené hodnoty uměle snižovat a například zbavit auto vnějších zpětných zrcátek pro snížení aerodynamického odporu. Nikde není zakázáno ani to, aby automobilka přehustila nebo dokonce „upekla” pneumatiky, a tak snížila valivý odpor. Může dokonce i zatlačit brzdové obložení do třmenů tak, aby se ani v nejmenším nedotýkalo kotoučů, může použít specifický software řízení motoru, může zkrátka před test postavit do značné míry jiné auto, než které později prodává.
Testování takového automobilu nemá s reálným provozem nic společného, stejně jako prostředí laboratoří, v nichž se odehrává. Ty jsou vyhřáty na 20 až 30 stupňů Celsia, což je teplota, která u nás panuje jen pár měsíců v roce a výsledků měření znovu nahrává. Není tedy překvapivé, že mezi oficiálními daty a reálnou spotřebou je takový rozdíl, překvapivé ovšem je, že se spotřeba podle těchto pravidel za značné kritiky všech okolo „jede” až do letošního roku. Až v září přijde ke slovu nový cyklus WLTP s novými pravidly, který naměřené hodnoty realitě aspoň přiblíží.
Nový cyklus měření spotřeby je realističtější, proměnu černé v bílou od něj ale nečekejte
Překvapením číslo dvě pak je, že se po létech mlčení dosavadní cyklus konečně někdo z automobilek odhodlal kritizovat. A jde hned o velmi významného člověka - šéfa Volkswagenu Herberta Diesse. Ten nyní prohlásil, že se automobilky samy zbytečně vystavovaly kritice, když trvaly na výše popsaném, zastaralém principu měření, který nevykazoval výsledky opakovatelné ve skutečném světě. To zní rozumně, vysvětlení, proč VW přichází s tímto... pokáním až nyní, už moc ale rozumné není.
Podle Diesse prý automobilky ani zákonodárci neměli na vybranou. „Dokonce ještě před pěti lety bylo testování přímo na silnici nemožné, neboť technika byla nespolehlivá. Ta je dostatečně dobrá až v této době,“ prohlásil Diess. Taková slova je ale opravdu těžké brát chápat než jako čirý alibismus.
Stačí totiž pohled za oceán, kde spotřeba automobilů byla - a stále je - taktéž testována v laboratorním prostředí, nikoliv na silnici. Americká organizace pro ochranu životního prostředí EPA však nastavila metodiku do posledního detailu a je víceméně nemožné ji obelhávat „evropskými fintami“. Vůz je měřen při různých okolních teplotách, rychlostech, s vypnutou i zapnutou klimatizací, při různé akceleraci...
Ve výsledku tedy stačilo tento systém převzít nebo se mu alespoň přiblížit a rázem bychom tu měli o poznání reálnější data. Samozřejmě, i v jejich případě by mnohý mohl nalézt zkreslení, neboť skutečná spotřeba vždy odpovídá především řidičskému stylu. Nicméně oficiálních dat by řada řidičů mohla dosáhnout i při zachování svého jízdního stylu, nikoliv se sebezapřením a při jízdě za kamionem.
Proč to Evropská unie dávno neudělala a automobilky ji k tomu nenutily, je nasnadě - hru na lepší svět nelze hrát podle pravidel, které reflektují ten skutečný. Těžko by se kdy úřady mohly pochlubit vytrvalým snižováním spotřeby a tedy i emisí CO2, kdyby testy byly realistické, protože reálná spotřeba aut se po dekády prakticky nemění. A těžko by se automobilky mohly vyhnout pokutám za nadlimitní emise CO2, kdyby testy reálně nulový posun reflektovaly.
Diess tedy pláče nad neexistujícími prostředky, přesto o pár tisíc kilometrů dále přesnější metodika k dispozici byla. EU pak obviňuje výrobce, že využívají skulin v měření, ačkoliv to byla právě ona, která je na jednu stranu zahnala do kouta a na druhou jim dala prostor takové skuliny nacházet.
Je tedy hezké, že Diess přiznává, že měřit v roce 2016 spotřebu aut podle dekády starého cyklu je nesmysl. On i jím řízená firma to ale věděli už dávno a lhostejní k tomu dodnes zůstávali jen proto, že jim to zkrátka vyhovovalo. A teď si jen hrají na dobré pouze proto, že už ví, že NEDC bude za tři měsíce hudbou minulosti a „hodní” už na něj prostě být nemusí...
Dle šéfa VW Herberta Diesse byl sice systém měření NEDC zastaralý, průmysl ale prý neměl k dispozici žádnou jinou metodiku
Pohled na proceduru americké EPA ale Diesse usvědčuje z alibismu - lépe se to dalo dělat už dávno
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 33 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva