Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf vývoje se zlobí, jak draho se prodávají 911 R. Porsche si za to ale může samo
19.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Andreas Preuninger se rozčiluje nad spekulanty, kteří si „eRko“ pořídili jen kvůli následnému prodeji. Ve výsledku ale učinili jen to, co sama značka.
Když Porsche usoudilo, že nové generace modelů GT3 a GT3 RS začne prodávat pouze s automaty PDK, vzbudilo tím u řady zákazníků značnou nevoli. Jakkoliv lze totiž u těchto převodovek očekávat rychlejší změnu rychlostních stupňů a tedy lepší časy na okruhu, ztrátu interakce mezi člověkem a strojem to nenahradí. Nebylo proto překvapením, že každý hltal byť sebemenší zmínku o limitované edici 911 R, která manuálem disponovala.
Všech 991 vyrobených kusů tedy logicky zmizelo rychleji než pára nad hrncem, už v době loňské ženevské premiéry tak nebyl k mání jediný. A to i přes opravdu vysokou cenu ve výši 190 000 Eur (cca 5,13 milionu korun). Mezi majitele se přitom zařadila různorodá sorta lidí, od pravověrných řidičů přes sběratele až po spekulanty, kteří nyní vydělávají ještě větší sumy na dalším prodeji tohoto žádaného stroje. Právě tyto zákazníky ovšem šéf divize GT Andreas Preuninger v lásce nemá.
„Nejsme hedgeový fond. Jsme automobilkou, která vyrábí automobily, žijeme proto, abychom je prodávali, měli z nich zisk a mohli takto pokračovat v existenci. Nemůžeme proto nabízet vozy se zabudovaným příslibem jen velmi omezené skupině vyvolených, že si tyto modely udrží svou hodnotu. To by nebylo fér,“ uvedl na adresu Porsche 911 R jeho duchovní otec.
Jeho slova jsou překvapivá, neboť spíše než klientelu kritizují samo Porsche. Fakt, že se 911 R dnes vůbec mohou prodávat tak draho, je dán jen tím, že poptávka převyšuje nabídku. A tento stav není vyvolán nekonečnou poptávkou, ale omezenou nabídkou, o kterou se postaral výrobce, který se ke svým zákazníkům rozhodl „nebýt fér” a nabídnou eRko „omezené skupině vyvolených”. Kdyby Porsche nabízelo 911 R jako běžně dostupný model bez jakéhokoli omezení, jeho ceny by nikam nevyletěly, každý by si ho mohl i dnes koupit přímo od výrobce. A automobilka by jej prodala i za oněch 5 milion korun více, takže by i více vydělala.
Tato strategie Porsche je trochu nepochopitelná, podobně jako Preuningerova kritika. Nikdo přece automobilku nenutil nevyrábět žádanou GT3 s manuálu a nikdo ji přece nenutil vyrobit jakousi náhradu v necelé tisícovce kusů. A že Porsche od začátku přesně ví, co dělá, potvrzují i jeho další slova, dle kterých si Porsche 911 R bude navždy držet určitou hodnotu.
„Verze R bude stát navždy na piedestalu, stejně jako 997 GT3 RS 4.0. Tomuto vozu neublížil ani následný příchod nové generace 991 GT3, ani 991 RS, a neublížilo mu ani R s manuální převodovkou - hodnota RS 4.0 je nebesky vysoko. A stejné je to i s verzí R,“ potvrzuje Preuninger skutečnost, kterou ve výsledku pomohl zapřičinit.
Jinými slovy - nic nenasvědčuje tomu, že by Porsche auru extrémní vzácnosti tomuto a dalším podobným modelům nedodávalo zcela záměrně, podobně jako Ferrari. Asi by se o 911 R tolik nemluvilo, možná by o ni ani nebyl takový zájem, kdyby se netvářila jako něco naprosto výjimečného. Přitom je to v podstatě „jen” GT3 s manuálem a bez obřího křídla. Je pochopitelně možné, že šéf vývoje by byl raději, kdyby se tento model dostal k většímu množství klientů, kteří s ním budou více jezdit, tomu docela rozumíme. On s tím ale může udělat jen jediné - přimět svého chlebodárce, aby limitované edice vyráběl ve větším množství. Jinak pláče na špatném hrobě, zákazníci z řad spekulantů se při nakládání s 911 R chovají stejně jako Porsche - vydělávají na uměle omezené dostupnosti...
O Porsche 911 R byl enormní zájem, značka však vyrobila jen 991 kusů. Není proto překvapivé, že se nyní prodávají dráže než jako nové. Jejich duchovní otec to ale nevidí rád
Zdroj: Pistonheads
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva