Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfdesignér Jaguaru se pokusil vysvětlit, proč nová auta vypadají stále kýčovitěji
6.10.2020 | Petr Prokopec
Je těžké si nevšimnout, že designéři automobilek sází při vymýšlení nových modelů na stále častěji na výrazné vzhledové prvky, i když jsou pak terčem kritiky a výsměchu. Proč to tedy dělají? Podle Juliana Thompsona to není samoúčelná provokace.
Některé automobilky mají výrazné chladiče a ornamenty na přídích od nepaměti, jiné se do zvětšování základních identifikačních prvků pustily nedávno. BMW už za to sklidilo spoustu kritiky, stejně ale rostou i masky chladiče Lexusu. K tomuto táboru se přidalo také Genesis a dokonce i někteří mainstreamoví výrobci. Jaguar však do rozjetého vlaku odmítá nastoupit a ústy svého šéfdesignéra vysvětluje, kde se tato podivná móda vzala.
Podle něj za vše může Čína. „První generace čínských zákazníků, a vlastně i ta současná, druhá, byla posedlá značkami, ale v podstatě si je nedokázala nijak zařadit. Mnoho automobilek na to zareagovalo a dodalo svým vozům výraznější tvář, aby byly jasně rozpoznatelné,“ uvedl šéfdesignér britské automobilky Julian Thomson, který loni na tomto postu nahradil světoznámého Iana Calluma. A naznačil, že u řady výrobců tato snaha jednoduše zašla až moc daleko.
„Mám takový pocit, že někteří naši konkurenci snahu zdůraznit značku a čelní partie vozu přehnali, ve spoustě případů se vydali cestou neomalenosti,“ říká dále Thompson. Mnoho soudobých vozů proto přirovnal k ošklivému dítěti, které za pohledné považují pouze rodiče. A možná i právě proto se Jaguar nehodlá k takovému „mučení kovu“ (Thomsonova slova, ne naše) uchýlit. Neznamená to však, že by Britové pustili Čínu ze zřetele. Tamní klientele se zalíbit chtějí, dosáhnout toho však chtějí jinak.
„Prémiové značky, mezi něž patříme, potřebují soudržný a jasně rozpoznatelný designový jazyk. Nicméně my u Jaguaru nechceme být pro smích, nechceme jít cestou velkých čelních masek. Chceme si být zkrátka jisti, že Jaguar má v sobě skutečnou celistvost a zároveň civilnost,“ zmínil Thompson s tím, že čelní partie XF modelového roku 2021 prošly revizí a jsou výraznější, dále ale Britové pro tuto chvíli jít nehodlají.
Otázkou je samozřejmě budoucnost. Jaguar ale loni jako jeden z mála prémiových výrobců šel v Číně s prodeji dolů a letos na tom není lépe. Navíc se bavíme o 20 tisících autech za rok, vzhledem k velikosti čínského trhu je to plivnutí do vody. Zdá se tedy, že dosavadní strategie značky až tak moc nefunguje a vlastně bychom se ani nedivili, kdyby Britové nakonec obrátili a začali své vozy koncipovat podobně jako jeho konkurenti. Čímž neříkáme, že bychom si to přáli, decentnost Jaguarů je nám naopak blízká, podobná zásadovost ale firemní kasu britské automobilky nenaplní.
Nový šéfdesignér Jaguaru Julian Thompson uvedl, proč u mnoha výrobců dochází ke zvětšování čelních masek. Foto: Jaguar
Naráží přitom hlavně na BMW, které je s novou řadou 4 a sportovními deriváty M3 a M4 v tomto směru hodně daleko. Foto: BMW
Zdroj: Jaguar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva