Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí

Peter Schreyer k práci kolegů: BMW 2 AT designově nefunguje, Audi TT je až moc stejné jako ostatní Audi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí

5.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peter Schreyer k práci kolegů: BMW 2 AT designově nefunguje, Audi TT je až moc stejné jako ostatní Audi.

Peter Schreyer byl původně designérem koncernu Volkswagen, až v roce 2006 přešel k automobilce Kia a od roku 2013 je i ve vedení designu Hyundaie. Po devíti letech se mu podařilo udělat z ošklivého káčátka značku s designem na úrovni evropských konkurentů. Většinou se nepouští do rozsáhlých kritik práce svých kolegů, ale na ženevském autosalonu to udělal. A zjevně s chutí.

Schreyer je mimo jiné jedním z otců prvního Audi TT. To současné podle něj po designové stránce sešlo na scestí. „Způsob, kterým TT začalo, byl ikonický. Když stavíte nové generace takových aut, není to snadné a jste terčem kritiky,” řekl. „Nové TT zapadá do modelové řady Audi. To první stálo trochu mimo a to nové se v ní trochu ztrácí,” komentoval malé ingolstadtské kupé.

Podobně BMW se svým prvním MPV, tedy řadou 2 Active Tourer, šláplo pořádně vedle, Schreyer jej označil slovem „failure” - česky selhání či fiasko. Mnichov se podle něj snažil na auto s předním pohonem naroubovat tradiční design, což úplně nejde. „Co se stalo, je, že v Mnichově nikdy nepracovali s předním pohonem. Navrhnout dobrou předokolku je složité. Pokusili se ji udělat s tradičním designem BMW a to nefunguje. BMW i3 je mnohem lepší,” vysvětlil Schreyer.

Dalším příkladem nepovedeného automobilového designu je prý Toyota Mirai. „Technologie palivových článků je pokročilá a potřebuje mít jiné tvary karoserie, ale jenom pokud nevypadá jako ta Toyota...” komentoval japonskou novinku. „Ne kvůli odlišnosti samotné, ale proto, abyste to udělali správně. Ať vypadá jakkoliv, musí mít účel a reflektovat, co je uvnitř,” dodává.

To, že se Toyota Mirai nepovedla příliš, může podle Schreyera být také vinou nedostatku času - že designéři prostě příliš spěchají. „I s nejlepšími nástroji si nemůžete koupit čas se na věc podívat s odstupem a přemýšlet. Možná v tom je problém Toyoty.” vysvětlil. „Pochopitelně jsou naši designéři také pod tlakem, ale radím jim, aby zpomalil a nechali všechno se usadit. Aby o něčem pár hodin přemýšleli, než aby spěchali špatným směrem,” doplnil.

Značky jako BMW a Audi mají svou historii, což podle Schreyera nemusí být vždy ku prospěchu. Jejich design se vždycky bude hodnotit v nějakém kontextu. I to může stát za nepříliš povedeným Active Tourerem a TT. Naopak automobilky jako Hyundai a Kia mohou být trochu odvážnější a snáze si vybudují nový image po stránce designu, jak se to Kie v Schreyerových rukou podařilo.

„Dosáhli jsme této úrovně a je to docela úspěch,” říká. „Stále chceme pracovat dále, ale nikoliv vytvořit nový image. Přidáváme nové produkty do míst, kde vidíme mezery. Nebudeme ale začínat s novým designovým jazykem,” nastiňuje budoucnost značek Kia a Hyundai. „Myslím, že kultura se změnila od doby, co jsem přišel do Kie. Stali jsme se značkou blízkou prémiovým, třebaže se orientujeme spíš na velký objem produkce,” uvádí Schreyer. „Nemůžete říkat, že jste prémioví, musíte být prémioví. Ale my nechceme být prémiovou značkou, jsme blízcí prémiovým značkám,” dodává.

Svět nicméně vidí značky Kia a Hyundai spíš jako výrobce levných aut, kterým je možné odpustit nižší kvalitu materiálů a podobně, ne jako něco, co by chtělo stát mezi Volkswagenem a Audi. Schreyer toto také komentoval - dalším jeho velkým cílem prý bude pozvednout kvalitu „svých” značek v očích potenciálních zákazníků.

Jeho slova o pozici blízké prémiovým značkám tak mohou být součástí cesty k tomuto cíli. Anebo také mohou být jen marketingovými řečmi, hovořící o věci, jako by byla něco, co všichni ví, že vůbec není. Něco jako když se podíváte na obyčejný kombík s dieselovým motorem a předním pohonem a někdo vám bude tvrdit, že to je ryzí sportovní vůz.

Nejen ošklivá auta však Schreyerovi kolegové staví - takový Bentley EXP 10 Speed 6 je prý příklad velmi povedeného designu. „Co mám vskutku rád, jsou auta, která jsou více nabitá emocemi, ne tak střízlivá. Samozřejmě, že musí být i praktická, ale mám radši nižší, 'lifestylová' auta, jako například koncept Sportspace či čtyřveřová kupé,” říká Schreyer. K takovým vozům údajně patří také další různé crossovery, ne jen SUV. „Otevírají nové dveře pro cestu dál,” dodává.

Nakolik se Peteru Schreyerovi podaří pozvednout značky Kia a Hyundai v očích potenciálních zákazníků, se zatím nechme překvapit. Onen nový designový jazyk je ale svým způsobem úspěšný - auta Kie působí agresivněji a rozhodně vypadají moderně, jen člověk občas musí přemýšlet, na auto jaké značky se dívá, protože na nich není nic odlišného tak moc, že by bylo jasno na první pohled.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.


Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 1 - peter schreyer kia
Peter Schreyer, šéfdesignér značek Kia a Hyundai

Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 2 - Kia Sportspace koncept nova sada 01Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 3 - Kia Sportspace koncept nova sada 02Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 4 - Kia Sportspace koncept nova sada 03Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 5 - Kia Sportspace koncept nova sada 04Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 6 - Kia Sportspace koncept nova sada 05Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 7 - Kia Sportspace koncept nova sada 06Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 8 - Kia Sportspace koncept nova sada 07Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 9 - Kia Sportspace koncept nova sada 08Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 10 - Kia Sportspace koncept nova sada 09Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 11 - Kia Sportspace koncept nova sada 10Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 12 - Kia Sportspace koncept nova sada 11Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 13 - Kia Sportspace koncept nova sada 12Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 14 - Kia Sportspace koncept nova sada 13Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 15 - Kia Sportspace koncept nova sada 14Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí - 16 - Kia Sportspace koncept nova sada 15
Kia Sportspace se nám povedla, naznačuje Schreyer

Zdroj: Motoring

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.