Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfdesignér Kie: vzhled BMW 2 AT je fiasko, Audi TT je na scestí
5.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Peter Schreyer k práci kolegů: BMW 2 AT designově nefunguje, Audi TT je až moc stejné jako ostatní Audi.
Peter Schreyer byl původně designérem koncernu Volkswagen, až v roce 2006 přešel k automobilce Kia a od roku 2013 je i ve vedení designu Hyundaie. Po devíti letech se mu podařilo udělat z ošklivého káčátka značku s designem na úrovni evropských konkurentů. Většinou se nepouští do rozsáhlých kritik práce svých kolegů, ale na ženevském autosalonu to udělal. A zjevně s chutí.
Schreyer je mimo jiné jedním z otců prvního Audi TT. To současné podle něj po designové stránce sešlo na scestí. „Způsob, kterým TT začalo, byl ikonický. Když stavíte nové generace takových aut, není to snadné a jste terčem kritiky,” řekl. „Nové TT zapadá do modelové řady Audi. To první stálo trochu mimo a to nové se v ní trochu ztrácí,” komentoval malé ingolstadtské kupé.
Podobně BMW se svým prvním MPV, tedy řadou 2 Active Tourer, šláplo pořádně vedle, Schreyer jej označil slovem „failure” - česky selhání či fiasko. Mnichov se podle něj snažil na auto s předním pohonem naroubovat tradiční design, což úplně nejde. „Co se stalo, je, že v Mnichově nikdy nepracovali s předním pohonem. Navrhnout dobrou předokolku je složité. Pokusili se ji udělat s tradičním designem BMW a to nefunguje. BMW i3 je mnohem lepší,” vysvětlil Schreyer.
Dalším příkladem nepovedeného automobilového designu je prý Toyota Mirai. „Technologie palivových článků je pokročilá a potřebuje mít jiné tvary karoserie, ale jenom pokud nevypadá jako ta Toyota...” komentoval japonskou novinku. „Ne kvůli odlišnosti samotné, ale proto, abyste to udělali správně. Ať vypadá jakkoliv, musí mít účel a reflektovat, co je uvnitř,” dodává.
To, že se Toyota Mirai nepovedla příliš, může podle Schreyera být také vinou nedostatku času - že designéři prostě příliš spěchají. „I s nejlepšími nástroji si nemůžete koupit čas se na věc podívat s odstupem a přemýšlet. Možná v tom je problém Toyoty.” vysvětlil. „Pochopitelně jsou naši designéři také pod tlakem, ale radím jim, aby zpomalil a nechali všechno se usadit. Aby o něčem pár hodin přemýšleli, než aby spěchali špatným směrem,” doplnil.
Značky jako BMW a Audi mají svou historii, což podle Schreyera nemusí být vždy ku prospěchu. Jejich design se vždycky bude hodnotit v nějakém kontextu. I to může stát za nepříliš povedeným Active Tourerem a TT. Naopak automobilky jako Hyundai a Kia mohou být trochu odvážnější a snáze si vybudují nový image po stránce designu, jak se to Kie v Schreyerových rukou podařilo.
„Dosáhli jsme této úrovně a je to docela úspěch,” říká. „Stále chceme pracovat dále, ale nikoliv vytvořit nový image. Přidáváme nové produkty do míst, kde vidíme mezery. Nebudeme ale začínat s novým designovým jazykem,” nastiňuje budoucnost značek Kia a Hyundai. „Myslím, že kultura se změnila od doby, co jsem přišel do Kie. Stali jsme se značkou blízkou prémiovým, třebaže se orientujeme spíš na velký objem produkce,” uvádí Schreyer. „Nemůžete říkat, že jste prémioví, musíte být prémioví. Ale my nechceme být prémiovou značkou, jsme blízcí prémiovým značkám,” dodává.
Svět nicméně vidí značky Kia a Hyundai spíš jako výrobce levných aut, kterým je možné odpustit nižší kvalitu materiálů a podobně, ne jako něco, co by chtělo stát mezi Volkswagenem a Audi. Schreyer toto také komentoval - dalším jeho velkým cílem prý bude pozvednout kvalitu „svých” značek v očích potenciálních zákazníků.
Jeho slova o pozici blízké prémiovým značkám tak mohou být součástí cesty k tomuto cíli. Anebo také mohou být jen marketingovými řečmi, hovořící o věci, jako by byla něco, co všichni ví, že vůbec není. Něco jako když se podíváte na obyčejný kombík s dieselovým motorem a předním pohonem a někdo vám bude tvrdit, že to je ryzí sportovní vůz.
Nejen ošklivá auta však Schreyerovi kolegové staví - takový Bentley EXP 10 Speed 6 je prý příklad velmi povedeného designu. „Co mám vskutku rád, jsou auta, která jsou více nabitá emocemi, ne tak střízlivá. Samozřejmě, že musí být i praktická, ale mám radši nižší, 'lifestylová' auta, jako například koncept Sportspace či čtyřveřová kupé,” říká Schreyer. K takovým vozům údajně patří také další různé crossovery, ne jen SUV. „Otevírají nové dveře pro cestu dál,” dodává.
Nakolik se Peteru Schreyerovi podaří pozvednout značky Kia a Hyundai v očích potenciálních zákazníků, se zatím nechme překvapit. Onen nový designový jazyk je ale svým způsobem úspěšný - auta Kie působí agresivněji a rozhodně vypadají moderně, jen člověk občas musí přemýšlet, na auto jaké značky se dívá, protože na nich není nic odlišného tak moc, že by bylo jasno na první pohled.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.
Peter Schreyer, šéfdesignér značek Kia a Hyundai
Kia Sportspace se nám povedla, naznačuje Schreyer
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva