Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfdesignér Lady jasně řekl, kam značka míří s novou generací Nivy
21.4.2019 | Petr Prokopec
Lada loni ohromila s konceptem nové generace Nivy, byla to ale pořád jen koncept. Co nabídne stále chystaná sériová verze? To zatím přesně neví ani sama automobilka, mantinely ale jsou dané jasně.
Až do srpna loňského roku se zdálo, že Lada míří jen za lepšími zítřky. Ruská automobilka konečně vylepšila své portfolio natolik, aby některé vozy mohla beze studu nabídnout i na západ od svých hranic. Stovkové registrace sice nebyly až tak okouzlující, nicméně značka pozvolna navyšovala svůj tržní podíl, až se dostala nad nulový procentní podíl. Na druhý pohled sice stále nebylo nad čím jásat, nicméně Ladě se takový průlom povedl poprvé v historii.
Další expanzivní plány jsou ale momentálně u ledu. Značce se sice nakonec nějak podařilo dostat své aktuální modely do latě s aktuální emisní normou Euro 6c a dokonce i do od letošního září platící Euro 6d-TEMP, přesto Rusové před pár dny oznámili, že v Evropě končí.
Současně s touto informací ale zmínili, že se do Evropy v budoucnu opět vrátí, ale jen s něčím výjimečným. Takovou definici by měla stoprocentně splnit druhá generace Lady Niva, která se nejspíše objeví někdy okolo let 2020 či 2021. Jak bude vypadat, naznačil koncept vozu, který se loni v srpnu objevil na autosalonu v Moskvě. Jeho autor, šéfdesignér značky Steve Mattin, nyní prozradil, s čímž vším můžeme u novinky počítat a jak je vlastně její vizáž pro úspěch značky stěžejní.
„Nelze jednoduše nahradit vůz, který je čtyřicet let starý. Je to stejný problém, jaký má Land Rover v případě modelu Defender. Svět se změnil, regulace jsou jiné, výrobní techniky rovněž a změnili se i zákazníci. Původní Niva nebyla určena pro města. Když se ale nyní podíváte, kolik SUV se pohybuje po městech a jaký je zde kupní potenciál, pak je třeba takové věci zvážit,“ uvádí Mattin s tím, že ony změny nakonec nebudou mít vliv jen na vzhled, ale i na techniku.
Lada stále zvažuje, jakým směrem se má s druhou generací vydat. Zatím se však zdá, že novinka nebude kráčet až tak úplně ve stopách stávajícího provedení. Pokud by opět byla ortodoxním off-roadem s motorem uloženým podél, oslovila by víceméně jen tvrdé fanouškovské jádro. Mattin však naznačuje, že přesun směrem k SUV a napříč uloženým jednotkám by cílovou skupinu výrazně rozšířil. Rozhodnutí však dosud nepadlo.
Neznamená to samozřejmě, že by automobilka udělala za první generací tlustou čáru a tu druhou postavila podle zcela nového receptu. Takový krok by byl ekvivalentem střelby do vlastních řad. Niva je ikonou, a to nikoliv pouze ve své domovině. I proto si ponechá některé základní designové prvky, jako jsou kupříkladu „přimhouřené“ světlomety, takřka kolmé čelní partie či poměr oceli a skla. Ve zbytku ale bude převládat současný designový jazyk odkazující na písmeno „X“.
V tomto stylu je ostatně vyvedeno kompletní stávající portfolio, které se smrsklo pouze na čtyři rodiny - Kalina spadla pod Grantu. Dle Mattina k tomu značku vedla snaha o úspory, neboť všechny karosářské verze mají nyní identickou příď a liší se pouze zadními partiemi. Ostatně redukce nákladů nakonec vedla i k tomu, aby Lada Vesta dorazila jako kombík, původně měla být hatchbackem.
„Nicméně zadní nárazník, lampy a struktura spodní části jsou stejně jak u sedanu, tak u kombíku. Hatchback by měl zcela jinou záď, dorazit by proto musely nové nárazníky, lampy i spodek,“ vypočítává úspory Mattin. A zároveň jedním dechem tvrdí, že i díky tomu byla potřeba pouze minimální investice na to, aby se následně Vesta Cross přeměnila na sedan s vyšší světlou výškou a ochrannými plastovými lemy.
Na tomto provedení si přitom vylámala zuby již řada automobilek, včetně Volva, pro které Mattin v minulosti pracoval. Jak nyní dodává, tato zkušenost se mu nyní neskutečně hodila. „V Rusku je takový vůz ideální, neboť nabízí velkorysejší světlou výšku. Rusové navíc rádi jezdí i mimo zpevněný asfalt, občas třeba i při předjíždění.“ Vesta Cross je pro ně tedy naprostým ideálem, stejně jako praktičtější Vesta SW Cross.
Designové oddělení Lady tedy nehledá jen vzhled, jenž by oslovil co nejširší spektrum zákazníků, zároveň bere do úvahy otázku nákladů. Obojí pak může vést k maximalizaci zisku, ze kterého může Lada financovat svou další expanzi. Je ovšem třeba dodat, že se jedná o běh na docela dlouhou trať. Bude tedy trvat ještě dlouho, než se ukáže nová Niva a značky s ní vyrazí zpět do Evropy.
Šéfdesinér Lady Steve Mattin ozřejmil, nakolik design ovlivní budoucnost ruské automobilky
Ta je nemalou měrou spojena s novou generací off-roadu Niva, jenž se jako koncept Vision ukázal loni v srpnu na moskevském autosalonu
Do prodeje má vůz zamířit až někdy v příští dekádě, přičemž v mnohém se nejspíše bude od předchůdce diametrálně lišit. Mattin totiž dodává, že se změnil svět i touhy zákazníků
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 3 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan