Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfové německých značek měli ministrovi říci, kdy udělají vůz sexy jako Tesly. Mlčeli, ale nemuseli
20.11.2018 | Petr Prokopec
K potěše všech příznivců Tesly se Peter Altmaier otevřeně opřel do šéfů BMW, Mercedesu a Volkswagenu. Zjevně si ale neuvědomuje že není problém vyrobit sexy auto, ale sexy auto, na kterém se dá vydělat.
Když se na současný automobilový svět podíváte bez hlubšího povědomí o jeho fungování, můžete snadno dojít k závěru, že Tesla všem nepochopitelně utekla. Zatímco ostatní mluví o tom, že se zajímavým elektromobilem přijdou za několik let, Tesla takové vozy už roky prodává - jsou vizuálně atraktivní, velmi rychlé, disponují výjimečnými prvky výbavy a přinejmenším v místech s rozvinutou sítí dobíjecích Superchargerů vcelku rozumně použitelné.
Proč nikdo jiný něco takového neudělá? Kde je průkopnictví Mercedesu, sportovní esprit BMW nebo technický náskok Audi? Všechny tyto firmy se na poli elektromobility absolutně nechytají a když s nějakým elektrickým autem přijdou, vypadá jako Tesla z roku 2010. Jak se to mohlo stát, proč tyto firmy nechaly zajít situaci tak daleko?
Tyto otázky zjevně trápí německého ministra hospodářství Petera Altmaiera. Ten byl hostem galavečera, kde se probírala právě elektromobilita. Konstatoval, že ztráta, jakou mají Němci na Američany, jej velmi trápí a zeptal se veřejně: „Německá auta byla vždy sexy, BMW, Mercedes a dokonce i VW Beetle v 60. letech. Proto by mne opravdu zajímalo pane Zetschi, pane Diessi a pane Krügere, kdy vyrobíte elektromobil, který bude z poloviny tak sexy jako Tesla?“
Tato slova vzbudila velký rozruch, neboť v Německu není kritika mezi ekonomickými lídry na veřejnosti obvyklá. Altmaier tedy musí být kvůli Tesle opravdu zoufalý, když tuto hranici překročil. Zetsche a Diess byli na konferenci přítomni a odmítli v této debatě pokračovat, mlčeli. Šéfové Daimleru a VW Group se vyhnuli i komentování poznámky o „svěžích nápadech“, jež mají německé značky vnést do designu. Harald Krüger z BMW pak měl štěstí, že na akci vůbec nedorazil.
Pro zbylé dva to jistě byla trapná situace, odpovědět panu Altmaierovi ale mohli. Ani pro tyto automobilky jistě není problém vyrobit opravdu sexy elektrické auto s nadmíru přitažlivými parametry, Tesla nevyrábí nic nadpozemského, nic neopakovatelného. Problémem je umět takový vůz nabídnout za akceptovatelnou cenu, která zároveň i vyváží náklady a jeho prodej tedy bude ziskový. Tohle ani Tesla neumí, zdaleka ne. Od svého založení v roce 2003 do dnešních dnů byla zisková jen během několika málo kvartálů a ve svých hospodářských výsledcích aktuálně vykazuje dluh 10,9 miliardy dolarů, tedy asi 248 miliard Kč.
Při objemu produkce, který Tesla za celou tu dobu vykázala (něco přes 300 tisíc aut) jde o obrovskou ztrátu, skoro 1 milion Kč na prodaný vůz. Nic takového si německé značky nemohou dovolit - na rozdíl od Tesly, která se stále prezentuje jako start-up, jehož provoz platí investoři, půjčky a dotace, nikoli vlastní ekonomické výsledky.
Na něco takového mohou ostatní výrobci - nejen ti němečtí - zcela zapomenout. Nemohou tedy na trh skočit rovnou po hlavě, místo toho tento tah pečlivě připravují. Jejich elektromobily tedy dorazí a možná jednoho dne budou tak sexy jako ty od Tesly. Ale jen v momentě, kdy na nich bude možné vydělat. Tou dobou už také žádná Tesla nemusí existovat - jen pojistit její dluhy dnes vzhledem k riziku bankrotu stojí 71 300 dolarů ročně za každý půjčený 1 milion USD. To jsou obrovské peníze...
Německý ministr hospodářství Peter Altmaier se veřejně zeptal šéfů německých automobilek, proč jejich elektromobily nejsou ani z poloviny tak sexy jako ty od Tesly
Přítomní Zetsche a Diess z Daimleru a Volkswagenu neodpověděli, ale mohli - vyrábět sexy auta s obřími ztrátami není zase takový um
Zdroj: FAZ
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 34 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva