Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul

Vypadalo to jako dobrý nápad. Kamiony by následovaly v těsném sledu a jeden druhému by tak šetřily drahocenné palivo. Moderní technologie to měly umožnit, ale neumožní, nefunguje to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul

27.6.2019 | Mirek Mazal

Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vypadalo to jako dobrý nápad. Kamiony by následovaly v těsném sledu a jeden druhému by tak šetřily drahocenné palivo. Moderní technologie to měly umožnit, ale neumožní, nefunguje to.

Odvětví nákladní automobilové dopravy svého času ohromil nápad koordinované jízdy v konvoji zvané platooning. Snaha zvýšit efektivitu přepravy nákladu spočívala v nastolení minimálních rozestupů mezi automobily vybavenými automatizovaným řízením pomocí Wi-Fi, GPS, radarů a kamer. Cíleně blízké vzdálenosti mezi jedoucími kolosy měly snížit odpor vzduchu a tím pádem i spotřebu pohonných hmot, čímž by se snížilo také znečištění ovzduší výfukovými plyny. Pro dnešní dobu to bylo to pravé ořechové.

Jízda takového konvoje připomíná pohyb vlaku, protože řidič v prvním kamionu vede všechny ostatní za sebou. Vůdce skupiny nastaví data rychlosti i trasy, zatímco ostatní vozidla ho více či méně automaticky následují. Prostřednictvím Wi-Fi sítě probíhá synchronizace brzdění či akcelerace, je to zkrátka vlak bez přímého spojení jednotlivých vagónů.

Loni se uskutečnil experiment European Truck Platooning Challenge. Zapojilo se šest automobilek, aby technici na vlastní kůži otestovali životaschopnost ambiciózního projektu. Za volantem seděli zkušební řidiči, kteří byli připraveni kdykoliv zachytit vadné rozhodnutí autopilota. Výsledky spotřeby nafty ukázaly desetiprocentní úsporu paliva při snížení rozestupu aut na délku odpovídající jedné sekundě.

To zní dobře, širší pohled na věc ale přináší dříve nepojmenovaná negativa, která není možné přehlížet. Například uspořádání spoléhající na stejnou brzdnou dráhu funguje jen tehdy, pokud je celková údržba konvoje probíhá na stejné úrovni a vozy i soupravy mají mj. brzdy v obdobně dobrém stavu. Už to je potíž, neboť tahače a návěsy různých společností nikdy nebudou mít stejné vlastnosti. V momentě, kdy je třeba začít brát ohled na „slabší kusy ze stáda” a tomu přizpůsobovat koordinaci celého „vlaku”, jeho efektivita pochopitelně klesá.

Jenže to je jen začátek problému. Tyto konvoje fungují při testech na prázdných silnicích, jakmile ale začnou čelit nepravidelnostem reálného prostředí, výhody platooningu rychle mizí. Pokud jede třeba pět souprav v řadě, logicky musí některé z těch zadnějších reagovat i na problémy, se kterými by jinak jejich řidiči nebyli konfrontováni. Sladit je též obtížné přestávky jednotlivých řidičů. Pokud se to nepovede, už 15 až 20 minut stání celé soupravy kvůli překročení limitu ze strany řidiče jediného vozu neguje přínos zmíněné úspory paliva.

Podobných problémů se objevilo více a z toho důvodu velcí hráči jako Diamler Trucks opouštějí vlastní vývoj takto organizovaného převážení zboží. „Náklady na technologii, kterou bychom museli vyvinout, nejsou vyváženy potenciálními úsporami,“ shrnul situaci Martin Daum za Daimler.

Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se tak rozplynul. Jediná významná firma, které do něj dále investuje, je Volvo. To ve spolupráci s firmou Peloton dále sní alespoň o možném využití alespoň v případě velmi organizovaných armádních přesunů. Zapomeňte ale na to, že byste někdy mohli vidět konvoj komerčních kamionů na D1. Nakonec ani není o co stát - kdyby se takové dva konvoje začaly předjíždět, nedojeli bychom zřejmě už nikdy nikam...


Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 1 - Truck platooning foto konvoju 01Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 2 - Truck platooning foto konvoju 02Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 3 - Truck platooning foto konvoju 03Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 4 - Truck platooning foto konvoju 04Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 5 - Truck platooning foto konvoju 05Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 6 - Truck platooning foto konvoju 06Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 7 - Truck platooning foto konvoju 07Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 8 - Truck platooning foto konvoju 08Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 9 - Truck platooning foto konvoju 09Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 10 - Truck platooning foto konvoju 10Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 11 - Truck platooning foto konvoju 11Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 12 - Truck platooning foto konvoju 12Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 13 - Truck platooning foto konvoju 13Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 14 - Truck platooning foto konvoju 14Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 15 - Truck platooning foto konvoju 15Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 16 - Truck platooning foto konvoju 16Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 17 - Truck platooning foto konvoju 17Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 18 - Truck platooning foto konvoju 18Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 19 - Truck platooning foto konvoju 19Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 20 - Truck platooning foto konvoju 20Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 21 - Truck platooning foto konvoju 21Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 22 - Truck platooning foto konvoju 22Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 23 - Truck platooning foto konvoju 23Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul - 24 - Truck platooning foto konvoju 24
„Vlak” za sebou těsně následujících kamionů vypadal jako dobrý nápad, ted už je ale jasné, že šlo o slepou větev vývoje

Zdroje: Jalopnik, Scania Group

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.