Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se rozplynul
27.6.2019 | Mirek Mazal
Vypadalo to jako dobrý nápad. Kamiony by následovaly v těsném sledu a jeden druhému by tak šetřily drahocenné palivo. Moderní technologie to měly umožnit, ale neumožní, nefunguje to.
Odvětví nákladní automobilové dopravy svého času ohromil nápad koordinované jízdy v konvoji zvané platooning. Snaha zvýšit efektivitu přepravy nákladu spočívala v nastolení minimálních rozestupů mezi automobily vybavenými automatizovaným řízením pomocí Wi-Fi, GPS, radarů a kamer. Cíleně blízké vzdálenosti mezi jedoucími kolosy měly snížit odpor vzduchu a tím pádem i spotřebu pohonných hmot, čímž by se snížilo také znečištění ovzduší výfukovými plyny. Pro dnešní dobu to bylo to pravé ořechové.
Jízda takového konvoje připomíná pohyb vlaku, protože řidič v prvním kamionu vede všechny ostatní za sebou. Vůdce skupiny nastaví data rychlosti i trasy, zatímco ostatní vozidla ho více či méně automaticky následují. Prostřednictvím Wi-Fi sítě probíhá synchronizace brzdění či akcelerace, je to zkrátka vlak bez přímého spojení jednotlivých vagónů.
Loni se uskutečnil experiment European Truck Platooning Challenge. Zapojilo se šest automobilek, aby technici na vlastní kůži otestovali životaschopnost ambiciózního projektu. Za volantem seděli zkušební řidiči, kteří byli připraveni kdykoliv zachytit vadné rozhodnutí autopilota. Výsledky spotřeby nafty ukázaly desetiprocentní úsporu paliva při snížení rozestupu aut na délku odpovídající jedné sekundě.
To zní dobře, širší pohled na věc ale přináší dříve nepojmenovaná negativa, která není možné přehlížet. Například uspořádání spoléhající na stejnou brzdnou dráhu funguje jen tehdy, pokud je celková údržba konvoje probíhá na stejné úrovni a vozy i soupravy mají mj. brzdy v obdobně dobrém stavu. Už to je potíž, neboť tahače a návěsy různých společností nikdy nebudou mít stejné vlastnosti. V momentě, kdy je třeba začít brát ohled na „slabší kusy ze stáda” a tomu přizpůsobovat koordinaci celého „vlaku”, jeho efektivita pochopitelně klesá.
Jenže to je jen začátek problému. Tyto konvoje fungují při testech na prázdných silnicích, jakmile ale začnou čelit nepravidelnostem reálného prostředí, výhody platooningu rychle mizí. Pokud jede třeba pět souprav v řadě, logicky musí některé z těch zadnějších reagovat i na problémy, se kterými by jinak jejich řidiči nebyli konfrontováni. Sladit je též obtížné přestávky jednotlivých řidičů. Pokud se to nepovede, už 15 až 20 minut stání celé soupravy kvůli překročení limitu ze strany řidiče jediného vozu neguje přínos zmíněné úspory paliva.
Podobných problémů se objevilo více a z toho důvodu velcí hráči jako Diamler Trucks opouštějí vlastní vývoj takto organizovaného převážení zboží. „Náklady na technologii, kterou bychom museli vyvinout, nejsou vyváženy potenciálními úsporami,“ shrnul situaci Martin Daum za Daimler.
Sen o kamionech korzujících v konvojích úsporných „silničních vlaků” se tak rozplynul. Jediná významná firma, které do něj dále investuje, je Volvo. To ve spolupráci s firmou Peloton dále sní alespoň o možném využití alespoň v případě velmi organizovaných armádních přesunů. Zapomeňte ale na to, že byste někdy mohli vidět konvoj komerčních kamionů na D1. Nakonec ani není o co stát - kdyby se takové dva konvoje začaly předjíždět, nedojeli bychom zřejmě už nikdy nikam...
„Vlak” za sebou těsně následujících kamionů vypadal jako dobrý nápad, ted už je ale jasné, že šlo o slepou větev vývoje
Zdroje: Jalopnik, Scania Group
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva