Škoda dostala v Indii obří pokutu, za manipulování cen náhradních dílů

S českou značkou bylo pokutováno dalších 13 automobilek, mají platit miliardy. Indie však nemá jasně stanovená pravidla, platit se tak možná nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda dostala v Indii obří pokutu, za manipulování cen náhradních dílů

26.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Škoda dostala v Indii obří pokutu, za manipulování cen náhradních dílů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S českou značkou bylo pokutováno dalších 13 automobilek, mají platit miliardy. Indie však nemá jasně stanovená pravidla, platit se tak možná nebude.

Mladoboleslavská automobilka v současné době na evropském kontinentu žije novou generací Škody Fabia. Na indickém trhu ovšem musí aktuálně čelit pokutě 463,9 milionů rupií (cca 161,36 mil. Kč), kterou jí vyměřil tamní antimonopolní úřad kvůli narušování hospodářské soutěže. Škoda měla totiž stejně jako třináct dalších domácích nebo zahraničních značek úmyslně omezovat nabídku náhradních dílů, což vedlo k navyšování jejich cen. Konkrétně jde prý o porušení dohody s místními dodavateli originálního příslušenství a autorizovanými servisy, kterým nebylo umožněno vyrábět náhradní díly či pořídit nástroje a nářadí potřebné k diagnostice a následnému vyřešení daného problému.

Mluvčí Škody Auto Jozef Baláž již pro agenturu ČTK uvedl, že značka „předmětné rozhodnutí teprve zkoumá, a proto jej nemůže nikterak komentovat“. Podle antimonopolního úřadu by ovšem automobilka, respektive její indická divize měla danou pokutu zaplatit do 60 dnů, stejně jako ostatní pokutovaní výrobci. Mezi ně přitom patří BMW, Fiat, Ford, General Motors, Hindustan Motors, Honda, Mahindra, Maruti Suzuki, Mercedes-Benz, Nissan, Tata Motors, Toyota Kirloskar Motors a Volkswagen.

Největší pokutu z daného seznamu přitom získala domácí značka Tata Motors, která má zaplatit 13,46 miliardy rupií (4,68 mld. Kč). Důvodem je totiž fakt, že pokuta je vyměřena na 2 procenta průměrného obratu na indickém trhu. Ten sice automobilka v posledních měsících neměla zrovna rekordní, vyšetřování ovšem začalo již v roce 2011 a verdikt platí retrospektivně za všechny inkriminované roky.

Ačkoliv ani šéf značky Ratan Tata neposkytl médiím žádné vyjádření, očekává se, že automobilky se proti verdiktu odvolají. Indie totiž nemá jasně stanovená regulační pravidla týkající se právě obchodu s náhradními díly. Zajímavé pak bude i sledovat, jak v případě definitivního rozsudku budou tamní úřady mámit pokutu 138,5 milionu rupií (48,18 mil. Kč) od značky Hindustan Motors, která již ukončila svou činnost.

Snad ještě zajímavější ovšem bude vynesení rozsudku u automobilky Maruti Suzuki, která je momentálně indickou jedničkou a jež dostala druhou nejvyšší pokutu 4,71 miliardy rupií (1,64 mld. Kč). Značka totiž prokazatelně již před rokem 2011 zpřístupnila originální náhradní díly na volném trhu. To samé pak již nějaký čas činí zmiňovaná Tata Motors nebo Ford.

Na vyřešení situace jsme tedy opravdu zvědavi, stejně nás zajímají problémy automobilek na čínském trhu. Také tam jde o vysoké ceny náhradních dílů, k nimž se navíc přidávají vysoké ceny samotných aut. Národní rozvojová a reformní komise proto již vyměřila značce Audi pokutu přibližně 250 milionů yuanů (cca 854,47 mil. Kč) za porušení antimonopolního zákona.

I v tomto případě je ale otázkou, zda Audi bude daný verdikt rozporovat. Stejně jako se můžeme dohadovat nad samotnou oprávněností pokuty právě v Číně, která je proslulá zběsilými cly a daněmi, a tak vlastně k vysokým cenám automobilů sama přispívá.


Škoda dostala v Indii obří pokutu, za manipulování cen náhradních dílů - 1 - Skoda Indie 01Škoda dostala v Indii obří pokutu, za manipulování cen náhradních dílů - 2 - Skoda Indie 02Škoda dostala v Indii obří pokutu, za manipulování cen náhradních dílů - 3 - Skoda Indie 03
Škoda dostala v Indii pokutu kvůli omezování nabídky náhradních dílů. Počítá se však s tím, že stejně jako třináct dalších výrobců podá odvolání

Zdroj: ČTK, iHS

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.