Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda je tak dobrá, že to štve i lidi ze samotného VW. Chtějí ji přidusit
4.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mladoboleslavská značka na rozdíl od té wolfsburgské zvyšuje prodeje i zisk. Ten sice tak jako tak skončí v Německu, vedení a odborům VW se to ale nelíbí.
Pokud v poslední době přišla řada na evropské registrace, mohli jsme vždy zmínit, že souhrnné prodeje koncernu VW Group i přes dieselový škraloup rostou. Ovšem nikoliv díky samotnému Volkswagenu, ten čelí poklesu poptávky. Místo toho se o profit starají především značky Audi, Porsche a Škoda. Poslední zmíněná přitom měla být jakousi českou Dacií, nicméně za 26 let pod německou nadvládou se vypracovala na respektovanou značku, jíž řada lidí upřednostňuje i před mateřským VW.
Z německé automobilky proto momentálně zaznívají hlasy, které žádají, aby Škodě byla přistřižena křídla. Mladoboleslavská automobilka má totiž dle Wolfsburgu nefér výhodu v tom, že může spárovat německou technologii s nižšími mzdami dělníků. Za méně peněz tak nabízí podobnou muziku, navíc poslední modely Škody mají i velmi zajímavý design. Nelze se tak divit některým zákazníkům, že showroomy Volkswagenu míjí a míří místo toho za prodejci české značky.
Z toho důvodu se provozní zisk Škody za poslední tři roky více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy Eur (cca 31,17 mld. Kč), přičemž výše marže narostla na 8,7 procenta. Tím se Škoda dostala hned za Porsche a je tak druhou relativně nejvýdělečnější v rámci koncernu. Volkswagen pak sice celosvětově v registracích českou značku překonává, ovšem jeho výdělek klesl o třetinu, neboť marže se propadla na pouhých 1,8 procenta.
Němcům navíc klesá poptávka po některých modelech, kupodivu i Golf přes facelift ztrácí podíl na trhu. S klesajícím zájmem se musí potýkat rovněž Passat, pročež továrny značky jedou na půl plynu a musí často sahat k odstávkám výroby. To sebou logicky nese i propouštění pracovních sil, což se nelíbí odborům Volkswagenu. Ty proto spolu s vedením tlačí na přesunutí produkce některých modelů Škody do Německa.
Stran toho má být úspěch Škody penalizován ještě jinak, a sice zdražením koncernové modulární technologie. Podražit by pak musely i české vozy, zvláště pak ty, jenž by byly montovány v Německu. Tamní mzda totiž činí v průměru 38,7 Eur (1 010 Kč) na hodinu, zatímco ta česká je výrazně nižší (10,10 Eur/262,50 Kč na hodinu). Je ale otázkou, kam by si tím vlastně Volkswagen pomohl - tedy pomineme-li snazší zaměstnatelnost německého personálu, což je ovšem hlavně zájem odborů.
Nedá se totiž předpokládat, že by přesunutím výroby některých modelů Škody do Německa došlo k navýšení odbytu u Volkswagenu. Takový krok by naopak přinesl jediný efekt, a sice zdražení českých vozů a tedy pokles poptávky po nich. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se šéf koncernu Matthias Müller s danou situací vypořádá, zvláště když odbory sedí na polovině z 20 židlí v dozorčí radě.
Dá se přitom předpokládat, že napětí bude stoupat tím více, čím více se bude blížit listopadové zasedání rady. V té přitom další dva posty okupuje stát Dolní Sasko, který taktéž bude bojovat za německé dělníky. Pozice Škody tedy není zrovna nejlepší, nicméně v současnosti vše může být zahráno - tak jako již v minulosti - do autu. Otázkou však je, jak se vyvrbí budoucnost.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess totiž do budoucna požaduje mnohem větší odlišení obou značek, zvláště v oblasti elektromobility. To je ovšem dle expertů poněkud problematické, neboť se jedná o oblast, kde zákazníci nehledí ani tak na samotnou značku, jakožto spíše na technické parametry. Výjimkou je v tomto směru pouze Tesla, jejíž koupě je spojena s jistým společenským kreditem.
Je tedy jasné, že pokud Škoda bude mít v nabídce pouze vozy s horším dojezdem, prakticky nikoho neosloví. Z toho důvodu logicky nebudou v Mladé Boleslavi chtít uvolnit tolik peněz na vývoj platformy MEB, jenž je celokoncernovou záležitostí. Stran toho můžeme spekulovat, jak moc žhavá by Škoda byla při vývoji levných vozů pro rozvojové trhy, jenž ponesou hlavně logo VW.
Koncern tedy rozhodně není v záviděníhodné pozici, ze které vlastně nevede žádné východisko, s nímž by byli spokojeni všichni. Špatné rozhodnutí může snadno vést ke snižování prodejů i zisku, a to je to poslední, co si Volkswagen v dnešní době může dovolit...
Škoda Kodiaq je levnější i větší než VW Tiguan, navíc byla německým magazínem Auto Motor und Sport shledána kvalitnější. Je to ale jen jeden z více neuralgických bodů na trase Wolfsburg-Mladá Boleslav
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva