Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda je tak dobrá, že to štve i lidi ze samotného VW. Chtějí ji přidusit
4.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mladoboleslavská značka na rozdíl od té wolfsburgské zvyšuje prodeje i zisk. Ten sice tak jako tak skončí v Německu, vedení a odborům VW se to ale nelíbí.
Pokud v poslední době přišla řada na evropské registrace, mohli jsme vždy zmínit, že souhrnné prodeje koncernu VW Group i přes dieselový škraloup rostou. Ovšem nikoliv díky samotnému Volkswagenu, ten čelí poklesu poptávky. Místo toho se o profit starají především značky Audi, Porsche a Škoda. Poslední zmíněná přitom měla být jakousi českou Dacií, nicméně za 26 let pod německou nadvládou se vypracovala na respektovanou značku, jíž řada lidí upřednostňuje i před mateřským VW.
Z německé automobilky proto momentálně zaznívají hlasy, které žádají, aby Škodě byla přistřižena křídla. Mladoboleslavská automobilka má totiž dle Wolfsburgu nefér výhodu v tom, že může spárovat německou technologii s nižšími mzdami dělníků. Za méně peněz tak nabízí podobnou muziku, navíc poslední modely Škody mají i velmi zajímavý design. Nelze se tak divit některým zákazníkům, že showroomy Volkswagenu míjí a míří místo toho za prodejci české značky.
Z toho důvodu se provozní zisk Škody za poslední tři roky více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy Eur (cca 31,17 mld. Kč), přičemž výše marže narostla na 8,7 procenta. Tím se Škoda dostala hned za Porsche a je tak druhou relativně nejvýdělečnější v rámci koncernu. Volkswagen pak sice celosvětově v registracích českou značku překonává, ovšem jeho výdělek klesl o třetinu, neboť marže se propadla na pouhých 1,8 procenta.
Němcům navíc klesá poptávka po některých modelech, kupodivu i Golf přes facelift ztrácí podíl na trhu. S klesajícím zájmem se musí potýkat rovněž Passat, pročež továrny značky jedou na půl plynu a musí často sahat k odstávkám výroby. To sebou logicky nese i propouštění pracovních sil, což se nelíbí odborům Volkswagenu. Ty proto spolu s vedením tlačí na přesunutí produkce některých modelů Škody do Německa.
Stran toho má být úspěch Škody penalizován ještě jinak, a sice zdražením koncernové modulární technologie. Podražit by pak musely i české vozy, zvláště pak ty, jenž by byly montovány v Německu. Tamní mzda totiž činí v průměru 38,7 Eur (1 010 Kč) na hodinu, zatímco ta česká je výrazně nižší (10,10 Eur/262,50 Kč na hodinu). Je ale otázkou, kam by si tím vlastně Volkswagen pomohl - tedy pomineme-li snazší zaměstnatelnost německého personálu, což je ovšem hlavně zájem odborů.
Nedá se totiž předpokládat, že by přesunutím výroby některých modelů Škody do Německa došlo k navýšení odbytu u Volkswagenu. Takový krok by naopak přinesl jediný efekt, a sice zdražení českých vozů a tedy pokles poptávky po nich. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se šéf koncernu Matthias Müller s danou situací vypořádá, zvláště když odbory sedí na polovině z 20 židlí v dozorčí radě.
Dá se přitom předpokládat, že napětí bude stoupat tím více, čím více se bude blížit listopadové zasedání rady. V té přitom další dva posty okupuje stát Dolní Sasko, který taktéž bude bojovat za německé dělníky. Pozice Škody tedy není zrovna nejlepší, nicméně v současnosti vše může být zahráno - tak jako již v minulosti - do autu. Otázkou však je, jak se vyvrbí budoucnost.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess totiž do budoucna požaduje mnohem větší odlišení obou značek, zvláště v oblasti elektromobility. To je ovšem dle expertů poněkud problematické, neboť se jedná o oblast, kde zákazníci nehledí ani tak na samotnou značku, jakožto spíše na technické parametry. Výjimkou je v tomto směru pouze Tesla, jejíž koupě je spojena s jistým společenským kreditem.
Je tedy jasné, že pokud Škoda bude mít v nabídce pouze vozy s horším dojezdem, prakticky nikoho neosloví. Z toho důvodu logicky nebudou v Mladé Boleslavi chtít uvolnit tolik peněz na vývoj platformy MEB, jenž je celokoncernovou záležitostí. Stran toho můžeme spekulovat, jak moc žhavá by Škoda byla při vývoji levných vozů pro rozvojové trhy, jenž ponesou hlavně logo VW.
Koncern tedy rozhodně není v záviděníhodné pozici, ze které vlastně nevede žádné východisko, s nímž by byli spokojeni všichni. Špatné rozhodnutí může snadno vést ke snižování prodejů i zisku, a to je to poslední, co si Volkswagen v dnešní době může dovolit...
Škoda Kodiaq je levnější i větší než VW Tiguan, navíc byla německým magazínem Auto Motor und Sport shledána kvalitnější. Je to ale jen jeden z více neuralgických bodů na trase Wolfsburg-Mladá Boleslav
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova