Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škody byly proslulé svou racionalitou, v poslední době ale značku definují hlavně SUV a výrazný design, k tomu i nějaká cinkrlátka. Změnilo se snad něco?
Pokud bychom měli zmínit značku, která podle našeho názoru nejvíce sešla z cesty, po které se léta ubírala, velmi pravděpodobně by to bylo BMW. To jsme ještě před několika málo lety vynášeli do nebes jako strůjce těch nejzajímavějších aut pro nadšené řidiče, ovšem to ještě byla éra, kdy X5 bylo jen doplňkovým zbožím, turba měla pouze turbodiesely a sedmičkovou řadu stále bylo možno mít s manuálem. Sportovně založení řidiči měli k dispozici přímočaře reagující modely jako M3 a M5, kterým pod přední kapotou předl okouzlující serenády atmosférický motor doplněný manuálem a pohonem zadních kol.
Nyní se ovšem podívejte, co se na nás řítí - nové BMW M5, které ke svému pohonu bude užívat 4,4litrový přeplňovaný osmiválec. Jeho výkon sice překročí metu 600 koní a díky automatu a systému 4x4 lze počítat s akcelerací na stovku za zhruba 3,5 sekundy, to ale tradiční klientelu značky rozhodně nepotěší. A to nemluvíme o tom, že ten automat už ani nebude dvouspojkový, ale bude mít hydrodynamický měnič - něco, co by BMW eMkovému modelu dříve nenadělilo ani po vánočním večírku celého představenstva.
Proč tu ale máme další uslzenou tirádu na BMW, když dle nadpisu článku bychom měli hovořit o Škodě? Protože i v jejím případě se zdá, že jde docela jinou cestou, než po které léta kráčela. Sice už dávno měla ve sloganu cosi o IQ a lásce, ale škodovky se vždycky kupovaly především hlavou. Nebyly krásné, ale byly promyšlené, od jisté doby technicky velmi dobře připravené a za svou cenu nabízely o trochu více auta než konkurence. Příkladů bychom našli, vážně to ale platilo až donedávna.
Takový Rapid není krásné auto, ale vejde se od něj spousta lidí i věcí, svůj dynamický potenciál prodá i na nejnáročnějším okruhu světa a přitom dokáže fungovat na rozbitých českých cestách. Už svou podstatou míří hlavně k praktičnosti, však tak malý liftback, kolik automobilek to nabízí? Za pár set tisíc korun tak ve výsledku nabízí spoustu auta, ale musíte si s ním sjet, abyste jej milovali - navenek opravdu příliš neokouzluje.
Na tom se v posledních letech na první pohled mnohé změnilo. Škoda hrne na trh jedno SUV za druhým, což je samo o sobě trochu nerozum. Její auta jsou designově výrazná, v případě faceliftované Octavie snad i za každou cenu. A když se dozvídáme o tom, že Karoq dostane jako první škodovka logo promítané na zem, které není lautr k ničemu a jen zhoršuje osvit míst, kam jinak míří čiré světlo, musí se člověk ptát - nehraje dnes už česká automobilka také jen na city?
Přesně na to byl tázán šéf výzkumu a vývoje značky Christian Strube, který ale něco podobného odmítl. Podle něj jsou zákazníci automobilky vedeni ke koupi nové Škody pořád hlavně rozumem, nikoli emocemi a podle toho musí vypadat auta značky, aby u nich mohla uspět.
„Naše kořeny jsou v logické funkcionalitě a já to rozhodně nikdy nechci opustit. Ale v poslední dekádě jsme podnikli i kroky, abychom zahráli také na emoce našich zákazníků,” řekl doslova Strube.
Je otázkou, do jaké míry tomu budete věřit, Stubeho slova ale dávají smysl. Ještě jsme kupříkladu nepoznali škodovku, která by nebyla s to zvládat plné využití svého výkonu, ať už to byl jakýkoli model. Pořád jde o jedny z nejprostornějších aut svých tříd a i když prvky z řady „Simply Clever” už trochu znovu vynalézají kolo, z valné většiny jde pořád o chytrá řešení, který usnadňují život s tím či oním autem. A také ona nová SUV, jakkoli jde o z podstaty poněkud iracionální kategorii, pořád nejsou jen neschopné „plechovky” s líbivým designem, což SUV obecně nezřídka bývají.
Ano, už slyšíme námitky, podle kterých si nás Škoda koupila, ale tak to vážně není. Koneckonců, jeden člen redakce si nedávno naslepo koupil Alfu Romeo, druhý si tento týden jede pro vůz poháněný Wankelem, naše srdce pořád berou trochu jiná auta, nakonec i ta starší BMW. Rozum ale nové škodovky umí podle nás pořád oslovit více než jiná auta a ony emotivní záležitosti tomu nedělají čáru přes rozpočet. Nebo máte jiný pocit?
Škoda se v poslední době nevyhýbá věcem, které preferují líbivost před funkcí - logo promítané na zem u chystaného Karoqu, plně dotykové „skleněné” rozhraní infotainmentu u faceliftované Octavie či komplikované tvary světel zasahující hluboko do karoserie jsou toho projevem
Škoda přesto říká, že podstatu svých aut nemění a Kodiaq má být důkazem. Je to sice SUV, je líbivé a nevyhýbá se některým cinkrlátkům, nicméně stále klade důraz na jízdní projev, funkcionalitu a praktičnost za přijatelnou cenu. I proto je to kupříkladu dle Top Gearu nejlepší auto pro velkou rodinu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis