Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škody byly proslulé svou racionalitou, v poslední době ale značku definují hlavně SUV a výrazný design, k tomu i nějaká cinkrlátka. Změnilo se snad něco?
Pokud bychom měli zmínit značku, která podle našeho názoru nejvíce sešla z cesty, po které se léta ubírala, velmi pravděpodobně by to bylo BMW. To jsme ještě před několika málo lety vynášeli do nebes jako strůjce těch nejzajímavějších aut pro nadšené řidiče, ovšem to ještě byla éra, kdy X5 bylo jen doplňkovým zbožím, turba měla pouze turbodiesely a sedmičkovou řadu stále bylo možno mít s manuálem. Sportovně založení řidiči měli k dispozici přímočaře reagující modely jako M3 a M5, kterým pod přední kapotou předl okouzlující serenády atmosférický motor doplněný manuálem a pohonem zadních kol.
Nyní se ovšem podívejte, co se na nás řítí - nové BMW M5, které ke svému pohonu bude užívat 4,4litrový přeplňovaný osmiválec. Jeho výkon sice překročí metu 600 koní a díky automatu a systému 4x4 lze počítat s akcelerací na stovku za zhruba 3,5 sekundy, to ale tradiční klientelu značky rozhodně nepotěší. A to nemluvíme o tom, že ten automat už ani nebude dvouspojkový, ale bude mít hydrodynamický měnič - něco, co by BMW eMkovému modelu dříve nenadělilo ani po vánočním večírku celého představenstva.
Proč tu ale máme další uslzenou tirádu na BMW, když dle nadpisu článku bychom měli hovořit o Škodě? Protože i v jejím případě se zdá, že jde docela jinou cestou, než po které léta kráčela. Sice už dávno měla ve sloganu cosi o IQ a lásce, ale škodovky se vždycky kupovaly především hlavou. Nebyly krásné, ale byly promyšlené, od jisté doby technicky velmi dobře připravené a za svou cenu nabízely o trochu více auta než konkurence. Příkladů bychom našli, vážně to ale platilo až donedávna.
Takový Rapid není krásné auto, ale vejde se od něj spousta lidí i věcí, svůj dynamický potenciál prodá i na nejnáročnějším okruhu světa a přitom dokáže fungovat na rozbitých českých cestách. Už svou podstatou míří hlavně k praktičnosti, však tak malý liftback, kolik automobilek to nabízí? Za pár set tisíc korun tak ve výsledku nabízí spoustu auta, ale musíte si s ním sjet, abyste jej milovali - navenek opravdu příliš neokouzluje.
Na tom se v posledních letech na první pohled mnohé změnilo. Škoda hrne na trh jedno SUV za druhým, což je samo o sobě trochu nerozum. Její auta jsou designově výrazná, v případě faceliftované Octavie snad i za každou cenu. A když se dozvídáme o tom, že Karoq dostane jako první škodovka logo promítané na zem, které není lautr k ničemu a jen zhoršuje osvit míst, kam jinak míří čiré světlo, musí se člověk ptát - nehraje dnes už česká automobilka také jen na city?
Přesně na to byl tázán šéf výzkumu a vývoje značky Christian Strube, který ale něco podobného odmítl. Podle něj jsou zákazníci automobilky vedeni ke koupi nové Škody pořád hlavně rozumem, nikoli emocemi a podle toho musí vypadat auta značky, aby u nich mohla uspět.
„Naše kořeny jsou v logické funkcionalitě a já to rozhodně nikdy nechci opustit. Ale v poslední dekádě jsme podnikli i kroky, abychom zahráli také na emoce našich zákazníků,” řekl doslova Strube.
Je otázkou, do jaké míry tomu budete věřit, Stubeho slova ale dávají smysl. Ještě jsme kupříkladu nepoznali škodovku, která by nebyla s to zvládat plné využití svého výkonu, ať už to byl jakýkoli model. Pořád jde o jedny z nejprostornějších aut svých tříd a i když prvky z řady „Simply Clever” už trochu znovu vynalézají kolo, z valné většiny jde pořád o chytrá řešení, který usnadňují život s tím či oním autem. A také ona nová SUV, jakkoli jde o z podstaty poněkud iracionální kategorii, pořád nejsou jen neschopné „plechovky” s líbivým designem, což SUV obecně nezřídka bývají.
Ano, už slyšíme námitky, podle kterých si nás Škoda koupila, ale tak to vážně není. Koneckonců, jeden člen redakce si nedávno naslepo koupil Alfu Romeo, druhý si tento týden jede pro vůz poháněný Wankelem, naše srdce pořád berou trochu jiná auta, nakonec i ta starší BMW. Rozum ale nové škodovky umí podle nás pořád oslovit více než jiná auta a ony emotivní záležitosti tomu nedělají čáru přes rozpočet. Nebo máte jiný pocit?
Škoda se v poslední době nevyhýbá věcem, které preferují líbivost před funkcí - logo promítané na zem u chystaného Karoqu, plně dotykové „skleněné” rozhraní infotainmentu u faceliftované Octavie či komplikované tvary světel zasahující hluboko do karoserie jsou toho projevem
Škoda přesto říká, že podstatu svých aut nemění a Kodiaq má být důkazem. Je to sice SUV, je líbivé a nevyhýbá se některým cinkrlátkům, nicméně stále klade důraz na jízdní projev, funkcionalitu a praktičnost za přijatelnou cenu. I proto je to kupříkladu dle Top Gearu nejlepší auto pro velkou rodinu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva