Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii

Levný model je pro VW Group větší prioritou než nové budování pozic ve Spojených státech. Ten má na bedrech Škoda, proto nezbývá čas na expanzi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii

20.10.2017 | Petr Prokopec | 14 příspěvků

Levný model je pro VW Group větší prioritou než nové budování pozic ve Spojených státech. Ten má na bedrech Škoda, proto nezbývá čas na expanzi.

Na počátku srpna Škoda oznámila, že její jednání s indickým koncernem Tata Motors ztroskotala. V jejich centru byl vývoj a výroba nového levného automobilu, který by na mnoha trzích, mimo jiné v Indii, konkuroval Daciím. Koncern ale takový vůz stále stále chce, jen kvůli tomu musel změnit strategii. Místo aby automobilka z Mladé Boleslavi na vývoji pouze spolupracovala, nyní stojí v čele všech vývojových prací.

Tento úkol lze brát jako poctu, stejně jako za nemalé břímě. Jelikož koncern VW Group trvá na zachování firemních standardů na straně jedné a současně trvá na nízké ceně, věnuje se projektu řada techniků a designérů. Z toho důvodu Škoda nemá kapacity na některé další aktivity, mezi něž patří třeba vstup či spíše návrat značky na americký trh. Nepřekvapí proto, že právě tento krok se odkládá.

„Budeme potřebovat více času na to, abychom mohli pracovat na našich plánech pro Spojené státy,“ uvedl šéf české automobilky Bernhard Maier, dle jehož předchozích slov mělo být o návratu do zámoří rozhodnuto do konce tohoto roku. Nyní se vše odkládá, neboť „koncern nás pověřil vedením vývoje platformy, která bude zaměřena na Indii. Zároveň máme prověřit, zda onen byznys bude stabilní a předvídatelný.“

„To je velký úkol, přičemž my musíme k takovým projektům přistupovat krok za krokem. Není třeba spěchat s útokem na Spojené státy, ostatně neexistuje ani žádný termín, do kterého bychom se museli rozhodnout, zda tak učiníme. Jednoduše není třeba, abychom se rozhodli právě nyní,“ dodává Maier. Zmínka o absenci hraničního termínu je sice v rozporu s předchozím výrokem, nicméně ten na druhou stranu nebyl závazný.

Škoda aktuálně ověřuje, zda je možné modulární platformu MQB A0, která podpírá vozy jako VW Polo a Seat Ibiza a bude použita také na novou generaci Fabie, použít jako základ pro levné vozy. Stejně tak je dle Maiera ve hře i možnost spolupráce s jinou firmou než s Tata Motors. Vše přitom záleží hlavně na finančním hledisku, nicméně vývoj vlastní architektury přinese více novinek, než se možná zdá.

„Je zcela jasné, že bez radikální relokalizace a výhod spojených s ponížením nákladů nebude možné proměnit platformu MQB A0 v konkurenční nástroj na indickém trhu,“ dodává Maier s tím, že celou hru ovlivní ještě jeden závažný fakt - v Indii se totiž na rok 2020 chystá změna legislativy. Ta má přinést mnohem přísnější limity v oblasti bezpečnosti i emisí, tedy v oblastech, jenž jsou nyní na tomto trhu opomíjeny.

Nicméně i přes tyto okolnosti je vývoj nového nízkonákladového vozu pro celý koncern VW Group jednou z největších priorit. Očekává se totiž, že od roku 2020 bude Indie třetím největším trhem světa po Číně a USA. Levná novinka ovšem nebude spojena jen s touto zemí, následně má totiž zamířit i na další méně náročné trhy celého světa. Zatím ovšem není jisté, jaké logo bude zdobit její krátkou kapotu - může jít také o zcela novou značku...

Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 1 - Tata Motors a VW spoluprace 01
Po krachu jednání s Indy...

Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 2 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 02Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 3 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 03Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 4 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 04Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 5 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 05Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 6 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 06Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 7 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 07Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 8 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 08Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 9 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 09Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 10 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 10Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 11 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 11Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 12 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 12Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 13 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 13Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 14 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 14Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 15 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 15Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 16 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 16Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 17 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 17Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 18 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 18Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 19 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 19Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 20 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 20Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 21 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 21Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 22 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 22Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 23 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 23Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 24 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 24Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 25 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 25Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 26 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 26Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 27 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 27Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 28 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 28Škoda odkládá útok na USA, nejprve musí vyvinout konkurenci pro Dacii - 29 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 29
...Škoda zvažuje, zda lze platformu MQB A0, na které stojí i nový VW Polo, použít i pro chystaný levný vůz zaměřený v prvé řadě na domovinu Tata Motors

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše