Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda přiznává, že její elektrická auta budou moc drahá, do Evropy se nehodí
23.8.2019 | Petr Prokopec
Evropská unie za rozmach elektrických aut horuje více než jakýkoli jiný kout světa, Škoda ale říká, že tady to budou mít s prosazením se hodně složité. Větší prostor pro ně vidí v Austrálii, i tak přiznává těžkosti s cenou.
Velká část světa v posledních letech nasadila růžové brýle, alespoň co se týče elektromobility, jež má být cestou ze záhuby. Je samozřejmě možné, že tomu tak skutečně i bude, nicméně v prvé řadě bude třeba vyřešit řadu otazníků. Ten asi největší se vznáší okolo infrastruktury a lidé ho snad i kvůli oněm brýlím bagatelizují.
Vezměte si kupříkladu typický pražský osmipatrový panelový dům se čtyřmi byty na patře. Rázem tu máme 32 domácností a tedy minimálně 32 aut. Reálně to bude více, protože byť někdo spoléhá jen na městskou hromadnou dopravu, další zkrátka mají vozy dva. Pokud by mělo dojít k jejich nahrazení elektromobily, je třeba instalace minimálně 32 dobíjecích bodů. Tedy alespoň zpočátku, kdy se lidé budou chovat jako dosud a jednoduše večer své auto odstaví na dobíjecím místě, ze kterého poté ráno odjedou.
Už tohle zavání utopií, protože okolo klasického paneláku není prostor, kde by šlo oněch 32 dobíjecích míst vybudovat. Problémem bude i dostatečně vysoký elektrický výkon, kromě toho tu máme také vysoké náklady a souměrně se zvyšujícím se odběrem energie také její rostoucí cenu. A ještě je tu odběr jako takový, který by v žádném případě nezvládly pokrýt současné elektrárny a navazující síť. I to ve výsledku znamená další náklady navíc.
Takhle je tomu ve všech vysoce urbanizovaných zemích, proto Škoda říká, že na rozmach elektromobility není v tuto chvíli připravená žádná země EU a potenciálního lídra vidí úplně jinde - v Austrálii. Za českou automobilku to řekl šéf její australské divize Michael Irmer, který sice potvrdil, že Austrálie na poli elektromobility v tuto chvíli není zrovna vnímána jako lídr, podle něj však má všechny potřebné předpoklady se jím stát.
V prvé řadě je třeba zmínit onu infrastrukturu. V Austrálii totiž většina lidí bydlí ve vlastních domech, nikoliv v bytech. „Nebudete tedy nuceni dobíjet svůj vůz na ulici, jednoduše si instalujete wallbox v garáži a auto budete nabíjet doma. To je velké plus oproti Evropě,“ uvádí Irmer s tím, že tímto způsobem bude doplňovat energii do svých aut na 80 procent zákazníků. O něčem takovém si Evropa může nechat pouze zdát, místní poměr bude spíše zcela opačný.
Irmer také poukazuje na specifika australského kontinentu, kdy většina země žije v několika městech na východním pobřeží. Lidé však mezi nimi necestují ani tak autem, jakožto spíše letadlem. „Linka ze Sydney do Melbourne je jednou z nejvytíženějších na světě.“ Z toho důvodu se tak většina cest po čtyřech kolech odehrává ve městech, což elektormobilům též nahrává.
Irmer se na situaci dívá realisticky. Přiznává, že na poměry Škody budou elektrické novinky příliš drahé, a to i přes skutečnost, že značka zkusí stejně jako u spalovacích aut nabídnout hodně muziky za málo peněz. „Začneme nejprve s nejvyššími úrovněmi výbavy jen u vybraných dealerů. Představíme ho jako našeho imagemakera, bude to jedno z nejdražších aut v naší nabídce,“ uvedl Irmer o produkční verzi konceptu Vision iV, která do Austrálie dorazí v roce 2022.
V Evropě se přitom tato novinka ukáže o poznání dříve, stejně jako Škoda na starém kontinentu navýší svou elektrickou stopu pomocí plug-in hybridů. O ty však Australané nemají zájem, Irmer je dokonce považuje za naprostý nesmysl, který vznikl jen kvůli regulacím. „Hybridy nejsou budoucností. Uvědomte si totiž, že je třeba pod jednou kapotou sladit dvě pohonné jednotky. To je nesmírně náročné a ve výsledku to vlastně není potřeba.“
„Proč bychom měli představit něco, co představuje přechodnou fázi a dává vám jen poloviční výhody při dvojnásobné komplexnosti? Pro nás to opravdu není nutné, ale situace v Evropě je odlišná. Potřebují je kvůli limitům CO2,“ popsal Irmer momentální stav věcí. Jak se tedy zdá, koncern VW Group skutečně přepřáhl na tu jinou výhybku a budoucna se hodlá věnovat již jen spalovacím motorům a ryzím elektromobilům.
Elektrická auta jezdící v Austrálii pak budou mít ještě jednu zásadní výhodu oproti zbytku světa, a tou je čistá energie. Země totiž investovala nemalé peníze do fotovoltaiky a nespoléhá tak na uhelnou bázi. Irmer však zároveň dodává, že příchod elektromobility v komplexnějším měřítku zabere roky. Do té doby se logicky bude měnit i mix energie a elektromobily se tedy stanou smysluplnějšími, než se dnes zdají být, alespoň podle Škody a jejího australského šéfa.
Produkční verze Škody Vision iV dorazí sice do Austrálie až v roce 2022, tamní motoristé ale nebudou muset řešit problémy jako většina Evropanů - země se skutečně zdá být pro rozmach elektrických aut vhodnějším místem než jiné
Zdroj: Motoring
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 4 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva