Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skrytá cena „ekologizace” aut. Z motorů musely zmizet ropné produkty, náhradou trpí majitelé
15.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová auta musí být stále ekologičtější nejen z hlediska svého provozu, ale i způsobem, kterým jsou vyráběna. Tak se stalo, že obaly drátů vyrobené na bázi ropy nahradily produkty ze sóji.
Motorový prostor nepřitahuje jen automobilové nadšence, ale rovněž hlodavce. Zejména v zimě vnímají vyhřáté místo pod kapotou jako skvělé útočiště, jež je ochrání před zimou. Mrazy ovšem nejsou jediným důvodem, proč se sem stahují. Kromě přístřešku zde stále častěji začínají hledat také potravu. Stojí za tím hlavně posun automobilek k „zeleným“ technologiím. Dokud se prakticky veškeré komponenty vyráběly z „neohleduplných“ materiálů na bázi ropy, krysy a jiné hlodavce by motorový prostor skutečně lákal pouze teplem a některé komponenty mohly posloužit leda k ostření chrupu. Teď zejména kabely slouží i jako potrava.
Nejde pochopitelně o samotné vodiče a polovodiče, nýbrž jejich obal, který byl v rámci „ekologizace” produkce vyroben na bázi sóji. Janice Perzigian z michiganského Royal Oak tak uvádí, že utratila již více než 600 dolarů (cca 12 850 Kč) za opravy kabelů, jež krysy pod kapotou jejího Fordu Mustang rozkousaly. „Udělám vše možné proto, abych tento problém sprovodila ze světa, a zajistila, že se již nebude opakovat,“ dodává žena.
Janice péče o její muscle car vychází každý týden na 20 dolarů (430 Kč), což sice není až tak vysoká částka, nicméně vynásobte si ji dvaapadesáti, a rázem máte nemalé roční náklady. Jsou zbytečné a jdou na vrub ekologickým snahám. Majitelka Fordu Mustang tak každou noc musí své auto obsypat solí, pneumatiky postříkat esenciálními olejíčky a pod kapotu alespoň jednou týdně aplikovat dávku pepřového spreje.
John Pappas, majitel servisu ze stejného městečka, dodává, že Janice není v boji proti hlodavcům osamocená. Minimálně jedou měsíčně se v jeho dílně objeví další člověk s dráty rozkousanými krysami. Ty dle Pappase nepreferují nějakou konkrétní značku nebo model, jednoduše pouze jdou po jejich obalech ze sóji. Problémy, se kterými pak mají majitelé co do činění, se liší dle míry ohlodání jednotlivé kabeláže.
Že navíc nejde o úplně nový problém, byť je spojen pouze s moderními vozy, neboť u těch starých byly obaly drátů vyráběny z ropy, dokazuje i případ Alberta Herbera z Indiany. Ten je majitelem Toyoty Tundra z roku 2012, jejíž motorový prostor navštívili hlodavci třikrát během pouhých dvanácti měsíců od koupě. Muži nakonec způsobili škodu ve výši 1 500 dolarů (32 100 Kč).
Herber musel tuto sumu vytáhnout z vlastní kapsy, neboť Toyota neuznala jeho nárok na bezplatnou opravu v rámci záruky. Muž se proto od předloňského roku s japonskou automobilkou soudí, přičemž k jeho žalobě se postupně přidali další majitelé „okousaných“ vozů značky. Jak dodává Herberův advokát Brian Kabateck, ve hře nejsou ani tak peníze, jakožto spíše zodpovědnost, již má Toyota přijmout.
Automobilka ovšem veškerá pochybení odmítá s tím, že si „není vědoma žádného vědeckého důkazu, který by spojoval krysy a kabeláž automobilů, která byla zčásti vyrobena ze soji“. Herbera tedy nese těžké důkazní břemeno, neboť ostatně podobný soudní spor byl již v roce 2016 veden proti Hondě. Nakonec však byl právními zástupci žalující strany stažen, i pro nedostatek důkazů „proti krysám”.
Majitelé si zkrátka musí pomoci hlavně sami. Pro minimalizaci rizika je třeba dokonale utěsnit garáže a případně v nich nalíčit i pasti. Pravidelně by pak měli kontrolovat i prostor pod kapotou, neboť pokud zde najdou natahané listí, traviny či chomáče chlupů, je jasné, že hlodavci si v motorovém prostoru staví nový „bejvák“. Jak je ale patrné z výše zmíněného, tento boj je vždy buď relativně drahý nebo neúčinný...
Motorový prostor poškozený hlodavci je stále častějším problémem. I proto, že výrobci přesedlali na obaly drátů vyrobené ze soji
Zdroj: Detroit Free Press
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva