Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slevy na diesely v Německu dosáhly rekordních hodnot. A bude ještě hůře
14.3.2019 | Petr Prokopec
Vypadalo to, že hon na dieselové čarodějnice je v Německu u konce, zvláště když VW ohlásil růst prodejů. Detailní analýza trhu ale ukazuje, že situace není tak jednoduchá.
Z posledních náznaků se mohlo zdát, že v Německu začíná opět vládnout zdravý rozum. Stále více lidí považuje averzi vůči dieselům za přehnanou, zvláště když opatření vymožená organizací Deutsche Umwelthilfe jsou v praxi kontraproduktivní. Na některých místech mají za následek zhoršení života občanů, neboť poté, co byly starší diesely vykázány z některých míst, jejich majitelé nezamířili na šrotiště, nýbrž si našli objízdné trasy. Ty již nevedou po víceproudých silnicích, okolo nichž jen stěží narazíte na dům, nýbrž skrze rezidenční čtvrti.
Pokud jste tedy dospěli k názoru, že novodobý hon na čarodějnice tím skončil a DUH si začne hledat novou skupinu lidí, jimž by mohla znepříjemnit život, nejspíše budete novými informacemi poněkud zklamáni. A to přesto, že ve výsledku je čeští motoristé mohou chápat pozitivně. Ona averze vůči dieselům ve skutečnosti stále přetrvává, ačkoliv třeba Volkswagen uvedl, že registrace nových TDI se meziročně navýšily. Tento růst ovšem ani zdaleka nebyl přirozený.
Němci nedali na logické argumenty, ostatně v tomto ohledu si běžní motoristé jen stěží mohou vyskakovat proti politické vůli. Projevuje se to u dealerů, kteří přes nemalé slevy měli a stále mají obtíže prodat nové vozy. Výsledkem je politika vskutku enormního snižování cen nových aut. Renault Talisman tak lze pořídit o 34,5 procenta levněji, tedy za pouhých 18 950 Eur (cca 486 750 Kč), což je na velký sedan s dieselem a 120 koňmi docela lákavé.
Slevy přesahující 30 procent jsou samozřejmě extrémy, rozhodně ale nejsou raritní. Momentálně je nenabízí pouze francouzská značka, ale rovněž Fiat, Opel, Mazda nebo Suzuki. Na dostřel od třicítky se pak nachází i Ford a Hyundai, u Škody pak lze počítat až s 25 procenty a na nemalých 22 procent se můžete dostat i u BMW.
Výše slev se různí model od modelu, stejně tak na ni má vliv i konkrétní období. Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer z Výzkumného institutu při univerzitě v Duisburg-Essenu, jehož analýzu trhu citujeme, ovšem naznačuje, že bude ještě hůře - ovšem pro automobilky, nikoliv pro zákazníky. Na jejich rozhodování se i nadále odráží nejistota, stejně jako neustále klesající zůstatková hodnota dieselových aut. Jejich nákup si tak lidé začínají rozmýšlet i ve světle výše zmíněných neskutečných slev.
Německý trh se tak dle Dudenhöffera nachází teprve v půli cesty, na jejímž konci v podstatě bude stát eliminace dieselů ve většině tržních segmentů. Renomovaný expert naznačuje, že část německých motoristů nyní s nákupem čeká na příchod hybridních aut s 48voltovou elektrickou architekturou, od kterých se očekává praktiky stejná spotřeba jako od dieselů. Ovšem za doprovodu mnohem nižších emisí NOx, navíc při prakticky stejné ceně.
Bude-li to pravdou, automobilkám se investice do dieselů definitivně přestanou vyplácet, neboť jakkoliv jejich podíl v Německu loni vzrostl nejen u Volkswagenu, stalo se tak jen za cenu enormních pobídek. Tento dotační podnik pak výrobci momentálně provozovat musí, bez dieselů by narostla jejich celková emisní stopa, za kterou by stejně zaplatili Evropské unii. Úlitba zákazníkům evidentně vychází levněji, navíc je díky tomu značka stále v kurzu.
Dudenhöffer proto odhaduje, že výrobci v rámci slevové agresivity ještě více přitvrdí, více než 30procentní zlevnění tak bude stále častějším koloritem německých showroomů. Dá se ale předpokládat, že tato situace bude platit pouze do doby, než opravdu odstartuje elektrifikace a hybridizace. Alternativní ústrojí sníží emise automobilek, které se tak již nebudou muset s diesely podbízet a prodělávat na nich.
Něco takového se samozřejmě nestane ihned, i proto automobilový expert uvádí, že stojíme teprve v půli cesty. Minimálně tedy ještě po nějaký rok či dva lze se slevami počítat, přičemž němečtí motoristé budou tuto hozenou rukavici zvedat stále méně. To nakonec povede v ukončení nabízení některých motorizací, ostatně mnoho výrobců již uvedlo, že nové generace dieselových motorů vyvíjet nebude. Nyní je jasnější, co je k tomu vedlo.
Obří slevy na nové diesely v Německu i nadále přetrvávají...
...takový Renault Talisman je tak možné koupit o více než třetinu levněji
Zdroj: Center Automotive Research, Universität Duisburg-Essen
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva