Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slevy na diesely v Německu dosáhly rekordních hodnot. A bude ještě hůře
14.3.2019 | Petr Prokopec
Vypadalo to, že hon na dieselové čarodějnice je v Německu u konce, zvláště když VW ohlásil růst prodejů. Detailní analýza trhu ale ukazuje, že situace není tak jednoduchá.
Z posledních náznaků se mohlo zdát, že v Německu začíná opět vládnout zdravý rozum. Stále více lidí považuje averzi vůči dieselům za přehnanou, zvláště když opatření vymožená organizací Deutsche Umwelthilfe jsou v praxi kontraproduktivní. Na některých místech mají za následek zhoršení života občanů, neboť poté, co byly starší diesely vykázány z některých míst, jejich majitelé nezamířili na šrotiště, nýbrž si našli objízdné trasy. Ty již nevedou po víceproudých silnicích, okolo nichž jen stěží narazíte na dům, nýbrž skrze rezidenční čtvrti.
Pokud jste tedy dospěli k názoru, že novodobý hon na čarodějnice tím skončil a DUH si začne hledat novou skupinu lidí, jimž by mohla znepříjemnit život, nejspíše budete novými informacemi poněkud zklamáni. A to přesto, že ve výsledku je čeští motoristé mohou chápat pozitivně. Ona averze vůči dieselům ve skutečnosti stále přetrvává, ačkoliv třeba Volkswagen uvedl, že registrace nových TDI se meziročně navýšily. Tento růst ovšem ani zdaleka nebyl přirozený.
Němci nedali na logické argumenty, ostatně v tomto ohledu si běžní motoristé jen stěží mohou vyskakovat proti politické vůli. Projevuje se to u dealerů, kteří přes nemalé slevy měli a stále mají obtíže prodat nové vozy. Výsledkem je politika vskutku enormního snižování cen nových aut. Renault Talisman tak lze pořídit o 34,5 procenta levněji, tedy za pouhých 18 950 Eur (cca 486 750 Kč), což je na velký sedan s dieselem a 120 koňmi docela lákavé.
Slevy přesahující 30 procent jsou samozřejmě extrémy, rozhodně ale nejsou raritní. Momentálně je nenabízí pouze francouzská značka, ale rovněž Fiat, Opel, Mazda nebo Suzuki. Na dostřel od třicítky se pak nachází i Ford a Hyundai, u Škody pak lze počítat až s 25 procenty a na nemalých 22 procent se můžete dostat i u BMW.
Výše slev se různí model od modelu, stejně tak na ni má vliv i konkrétní období. Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer z Výzkumného institutu při univerzitě v Duisburg-Essenu, jehož analýzu trhu citujeme, ovšem naznačuje, že bude ještě hůře - ovšem pro automobilky, nikoliv pro zákazníky. Na jejich rozhodování se i nadále odráží nejistota, stejně jako neustále klesající zůstatková hodnota dieselových aut. Jejich nákup si tak lidé začínají rozmýšlet i ve světle výše zmíněných neskutečných slev.
Německý trh se tak dle Dudenhöffera nachází teprve v půli cesty, na jejímž konci v podstatě bude stát eliminace dieselů ve většině tržních segmentů. Renomovaný expert naznačuje, že část německých motoristů nyní s nákupem čeká na příchod hybridních aut s 48voltovou elektrickou architekturou, od kterých se očekává praktiky stejná spotřeba jako od dieselů. Ovšem za doprovodu mnohem nižších emisí NOx, navíc při prakticky stejné ceně.
Bude-li to pravdou, automobilkám se investice do dieselů definitivně přestanou vyplácet, neboť jakkoliv jejich podíl v Německu loni vzrostl nejen u Volkswagenu, stalo se tak jen za cenu enormních pobídek. Tento dotační podnik pak výrobci momentálně provozovat musí, bez dieselů by narostla jejich celková emisní stopa, za kterou by stejně zaplatili Evropské unii. Úlitba zákazníkům evidentně vychází levněji, navíc je díky tomu značka stále v kurzu.
Dudenhöffer proto odhaduje, že výrobci v rámci slevové agresivity ještě více přitvrdí, více než 30procentní zlevnění tak bude stále častějším koloritem německých showroomů. Dá se ale předpokládat, že tato situace bude platit pouze do doby, než opravdu odstartuje elektrifikace a hybridizace. Alternativní ústrojí sníží emise automobilek, které se tak již nebudou muset s diesely podbízet a prodělávat na nich.
Něco takového se samozřejmě nestane ihned, i proto automobilový expert uvádí, že stojíme teprve v půli cesty. Minimálně tedy ještě po nějaký rok či dva lze se slevami počítat, přičemž němečtí motoristé budou tuto hozenou rukavici zvedat stále méně. To nakonec povede v ukončení nabízení některých motorizací, ostatně mnoho výrobců již uvedlo, že nové generace dieselových motorů vyvíjet nebude. Nyní je jasnější, co je k tomu vedlo.
Obří slevy na nové diesely v Německu i nadále přetrvávají...
...takový Renault Talisman je tak možné koupit o více než třetinu levněji
Zdroj: Center Automotive Research, Universität Duisburg-Essen
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 3 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 6 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda