Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zkrachovalá služba na sdílení aut teď vyprodává zbylé vozy, stojí pakatel
17.11.2018 | Mirek Mazal
Jedna z největších služeb na sdílení aut je po smrti, úplný konec kdysi půjčovaných aut to ale neznamená. Malé elektromobily nacházejí další uplatnění a zájem o ně je kupodivu hodně velký.
Francouzský pokus o alternativu k soukromému vlastnictví osobních automobilů byl trefně pojmenován Autolib. Složenina slov automobil (automobile) a svoboda (liberté) sedm let označovala sdílení elektrických automobilů, které měly z ulic vytlačit konvenční stroje a mimo jiné nastolit ekologickou rovnováhu. Předplatné 15 Eur (390 Kč) včetně uživatelského poplatku 5 Eur (130 Kč) na půl hodiny uhradily desetitisíce uživatelů, kterým se líbila myšlenka starosty Bertranda Delanoë. První rok v provozu vypadal nadějně, krachu letos v létě ale nakonec nic nezabránilo.
Důvody jsme podrobně rozebírali dříve, tím hlavním byla neúcta většiny majitelů k vozům, které nebyly jejich a další zneužívání půjčovaných aut. Jedna z největších služeb svého druhu kritické období neustála a definitivně skončila. Paříž je možná zase o něco špinavější, ale zbylé šedé elektromobily mají šanci být znovu středem pozornosti. Ve staré továrně společnosti Matra v centru obce Romorantin-Lanthenay se nyní prodávají přeživší kusy.
Minulý víkend nastala první možnost nákupu. Reklama byla k vidění pouze na internetu po dobu dvou dnů, přesto se u bývalé fabriky nashromáždilo okolo dvou stovek zájemců. Většina inzerovaných modelů nebyla po ujetí více než 100 tisíc kilometrů zrovna v dobrém stavu, i tak prý nejodolnější zákazníci přečkali noc přímo na místě před burzou.
Důvodem byla prodejní cena. Prvních padesát bylo prodáno za 3 700 Eur (asi 96 tisíc Kč) každý. Elektrické vozy mizely tak rychle, že prodejce nabídku rozšířil o dalších 50 jednotek. Během několika minut bylo dohodnuto 100 kupních smluv. Francouzi prý hledají levné alternativy k pohodlnému dojíždění a stovka z nich má po starostech - jako sdílené je vozy nezajímaly, jako jejich vlastní ano.
Opakování akce je plánováno v dalších týdnech, vyjde snad na všechny, protože se celkem na místě shromáždilo 3 500 vyřazených aut. Příště už za vyšší cenu budou opět k mání nabíjecí autíčka Bolloré Bluecar. Elektrické stroje se vyrábí v italském městě Bairo, za designem stojí studio Pininfarina. Třídveřový hatchback s rozměry 3 300 x 1 720 x 1 610 milimetrů (délka x šířka x výška) pohání výhradně elektromotor o výkonu 50 kW zásobovaný energií z akumulátorů kapacity 30 kWh. Slíbený dojezd ve městě se pohybuje okolo 250 kilometrů, mimo centrum o stovku méně. Na krátké trasy použitelná alternativa.
Sdílené elektromobily skončily v troskách...
... přeživší kusy jsou nyní levně ke koupi. A Francouzi o ně kupodivu mají velký zájem
Zdroj: Lecho Republicain
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 10 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024