Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Snaha nahradit dnešní auta elektromobily teď je nesmysl. Vědci zjistili reálný dopad
27.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že to s pozitivním dopadem elektromobilů není tak růžové, jak jejich zastánci říkají, není nic nového. Vědci teď ale spočítali, že nejen nepřinesou nic dobrého, přírodě spíš uškodí.
Od elektromobilů jejich příznivci očekávají jediné - že jako mávnutím kouzelného proutku vyčistí naši planetu od všech zlých emisí. Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby se tak stalo, jenže realita je jiná. Nelze totiž elektromobily označit za ryze bezemisní vozy jen proto, že ke svému pohonu užívají elektřinu a tudíž jim z výfuku neproudí škodlivé emise. Zapotřebí je totiž rovněž vytěžit vzácné kovy na jejich baterie, stejně jako vyprodukovat onu elektrickou energii. A ani jedna tato činnost již vůči naší planetě zrovna šetrná není.
Že nejde pouze o výplod našeho chorého mozku, dokazují závěry mnoha vědeckých kapacit. Kupříkladu Scott Kennedy z Centra pro Strategii a Mezinárodní studie, jenž leží ve Washingtonu D.C., uvádí, že nárůst elektromobilů v Číně nevede ke snižování smogu v ovzduší, ale naopak k jeho zvyšování. „Tím, že přepřáhneme na elektromobily, nepřestaneme užívat fosilní paliva. Elektřina totiž vzniká jejich spalováním, což v Číně znamená spalování uhlí.“
Čína se hodlá stát elektrickou velmocí, nicméně zrovna v jejím případě to nedává žádný smysl - 72 procent elektřiny je tam produkováno za pomoci spalování fosilních paliv. Čeká se pak sice, že tento poměr klesne pod 50 procent, ovšem až v roce 2040. To ve výsledku znamená, že země sice neskutečnou měrou podporuje environmentalismus, ovšem svými skutky jde proti němu. „Elektromobily zkrátka jen přesouvají tvorbu emisí z jednoho místa na druhé,“ dodává Kennedy.
Čínským problémem pak koneckonců není jen samotná produkce elektřiny, ale rovněž menší technická vyspělost elektrických aut a jejich nešetrná výroba. Výzkumníci z Harvardu a jejich kolegové z pekingské univerzity Tsinghua potvrdili, že při výrobě elektromobilů, hybridů a vozů s palivovými články uniká do ovzduší o 50 procent více emisí než během produkce aut se spalovacím motorem. Elektromobily navíc emitují i dvakrát více toxických částic PM2.5.
Aby těch negativ nebylo málo, lze ještě dodat závěry Dopravně výzkumného institutu při univerzitě v Michiganu, dle kterých vozy se spalovacím motorem, jejichž průměrná spotřeba nepřesáhne 7 l/100 km, jsou vůči životnímu prostředí ohleduplnější než elektromobily. A tato hranice se dále zvyšuje, pokud je do životního cyklu započtena i výroba.
Jak je tedy patrné, Čína jede na vlně určitého pokrytectví. Ačkoliv hlásá změnu k lepšímu a na „elektrifikaci” aut tlačí všemi směry, přírodě tím nemá šanci pomoci. Pochopitelně, situace v každé zemi je trochu jiná a existují místa, kde z podobného srovnání vyjdou elektromobily lépe. Nedělejme si ale iluze, že jsou něčím běžným - v celosvětovém měřítku vznikají dvě třetiny elektrické energie právě z fosilních paliv, to je prakticky stejné množství jako právě v Číně. Snaha nutit lidem elektromobily za každou cenu v tuto chvíli se tedy opravdu jeví jako nesmyslná, neefektivní a ničemu nepomáhající...
Čínská elektrifikace stojí na spalování uhlí a v celosvětovém měřítku není situace podstatně odlišná. Tlačit za takové situace na rozvoj elektromobility je krátkozraké
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry