Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Soud nařídil městu vrátit řidičům peníze z pokut za rychlost, z velmi prostého důvodu
6.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Město ani nemusí udělat nic procesně špatně, aby bylo jeho měření rychlosti shledáno neakceptovatelným. Soudce jej v tomto případě shledal ryze oportunistickým.
Nejspíše nikdo z nás nemá rád stacionární radary. Není to nikterak překvapivé, neboť jejich umisťování je dáno spíše snahou o navýšení městských rozpočtů než bezpečností. Stačí si ostatně uvědomit, že třeba v takové Praze jsou instalovány především na hlavních víceproudých tazích, jako je Jižní spojka. Pokud byste je ale zkoušeli nalézt třeba u škol, neuspějete v jediném případě.
Že tu jde v prvé řadě o vybírání peněz, je nabíledni a oči před tím nesvedou zavírat ani někteří policisté. Přesto se tyto aktivity jen rozmáhají a zdá se, že neexistuje nikdo a nic, co by tomu mohlo učinit přítrž. A nebo ano? V České republice tomu vážně nevěříme, v případě měření ve městě New Miami v americkém Ohiu se ale někdo našel - soud.
V New Miami jsou od roku 2012 nainstalovány pevné radary, které dohlíží na dodržování rychlostního limitu 35 mph (56 km/h). Je sám o sobě nesmyslně nízký, neboť silnice 127 není žádná rušná ulice uprostřed města, ale cesta, která New Miami v podstatě míjí. Že rychlostní limit není míněn příliš vážně, dosvědčuje i fakt, že pokuty jsou rozdávány až po překročení rychlosti 46 mph (74 km/h), což je relativně velkorysé. Přesto bylo hned první týden po instalaci radarů rozdáno na tisíc pokut.
Pro město je to zlatý důl, neboť za každé překročení rychlosti kasíruje 95 USD (cca 1 950 Kč). Do rozpočtu města tak během pár let přiteklo tímto způsobem přes 3 miliony dolarů (61,1 mil. Kč). Ani obyvatelé New Miami z toho přitom nejsou šťastní, neboť jim může být v podstatě jedno, jestli auta kolem jejich města jezdí rychleji za peníze nebo zdarma. „Upřímně si myslím, že jsou to zbabělci. Mohli u té silnice zastavit policejní vůz a vytáhnout radar, ale jsou příliš líní a raději připravili na řidiče rychlostní past,“ uvedl jeden z nich.
Řidiči ale nechtěli být jen dojnými krávami a proti pokutám se začali vzpouzet. New Miami se samozřejmě bránilo tím, že pouze „chtělo motoristy zpomalit. To je důvod onoho programu. Je to bezpečnostní pojistka.“ S tímto vysvětlením se ale řidiči nespokojili, místo toho se rozhodli dát New Miami k soudu. Proběhlo už několik stání, přes veškerou snahu města se tomuto tlaku bránit se ale město po posledním soudním rozhodnutí ocitlo v situaci, kdy už v podstatě nemá možnost než všechny udělené pokuty zrušit.
Soudce Michael Powell si sice povzdechl i nad tím, že město nedalo řidičům možnost se proti uděleným pokutám dostatečně bránit, podstata jeho přístupu je ale jinde. Rozdané pokuty samy o sobě totiž za dané situace označil za „neoprávněné obohacení”. Shledal zkrátka, že na daném místě daným způsobem byly radary instalovány ryze s cílem obohatit rozpočet města potažmo firmu Optotraffic, která měření technicky zajišťuje a do jejíchž kapes míří 40 procent veškerých příjmů.
Soudce proto během posledního stání nařídil vesničce, aby poškozeným řidičům vyplatila veškeré finance získané užíváním nelegálních kamer, tedy oněch 61 milionů korun. Problémem ovšem je, že New Miami nemá ani tyto finance nemá, protože 40 procent příjmů dala zmíněné firmě, a nemá nakonec ani zbytek. Proto se proti rozhodnutí zuby nehty brání.
Právní zástupce poškozených řidičů proto již vyzval vesničku, aby uznala svou chybu, dále neutrácela peníze daňových poplatníků (jen za právníky vydalo New Miami přes 6 milionů korun) a byla ochotná domluvit se na určitém kompromisu. Žalující strana totiž prý nutně netrvá na vyplacení všech peněz, byť na nějaké formě kompenzace trvá. Co přesně by jí ale mohlo být, to již jeden z právníků Josh Engel nespecifikoval.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak celá pře definitivně dopadne, jako vítěz už z ní ale město neodejde. A to v podstatě jen proto, že se rozhodlo si udělat z měření rychlosti příliš okatý byznys. Je přitom škoda, že podstatu této kauzy nelze aplikovat také na měření rychlosti v České republice - úplně to samé se děje i tady...
Americké město New Miami se rozhodlo proti řidičům překračujícím rychlost bojovat pomocí kamer, alespoň podle svých slov. U soudu s tím ale narazila, podle něj se jen neoprávněně obohacovala
Zdroj: Journal News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva