Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu

V 80. letech to bylo auto snů dostupné jen vyvoleným mezi vyvolenými, i když šlo vlastně o docela obyčejný, třebaže velmi povedený vůz. Pokud jste o něm marně snili tehdy, můžete si jej zánovní koupit i dnes. Vyrábělo se totiž docela dlouho a ne každý s ním pořádně jezdil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu

27.8.2022 | Petr Miler

Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu

/

Foto: Marko Česen, publikováno se souhlasem

V 80. letech to bylo auto snů dostupné jen vyvoleným mezi vyvolenými, i když šlo vlastně o docela obyčejný, třebaže velmi povedený vůz. Pokud jste o něm marně snili tehdy, můžete si jej zánovní koupit i dnes. Vyrábělo se totiž docela dlouho a ne každý s ním pořádně jezdil.

Na konci 80. let byly české silnice plné Škodovek typu 742. K vidění byly i „stovky” či „stodesítky”, pár Lad, občas se objevil i Favorit. Do nabídky zahraničních aut, dostupných přes prodejny Tuzexu, se ale naprostá většina lidí jen zasněně dívala. Třeba na Fiat Uno, který stál 26 tisíc „bonů”, tedy podle kurzu na černém trhu asi 156 tisíc Kčs. Dvakrát tolik, co stála v Mototechně už tak drahá Škoda 136 GL.

Pro mnohé to byl nedosažitelný sen, i když by Unem rádi jezdili. Pokud se k takovým lidem řadíte, máme tu možnost, jak si onen sen splnit alespoň dnes. Auto, které před námi stojí, sice není ani z roku 1984, kdy se Uno stalo Autem roku, ani z roku 1988, kdy vznikl výše odkazovaný katalog. Vyrobeno bylo až v 90. letech a poprvé registrováno bylo dokonce až v roce 1999. Ale to nelze ani označit za pihu na kráse, je o to zachovalejší.

Je krajně neobvyklé, že vůz měl po celých těch 23 let jediného majitele, který jej udržel v dokonale originálním stavu. Pochopitelně v dobrém i zlém, na věci jako klimatizaci, airbagy nebo třeba přehrávač CD můžete zapomenout. Ve výbavě není prakticky nic, ani elektrická okna nebo centrální zamykání, není tu dokonce ani otáčkoměr. Využití obvyklého prostoru pro něj na přístrojové desce pro ukazatel varovných kontrolek je dnešní optikou úsměvné, před pád dekádami to ale nebylo zase tak neobvyklé.

Zajímavý je na tomto kousku tak jako tak hlavně jeho stav. Má za sebou pouhých 26 500 kilometrů, to je za 23 let provozu skoro nic. Byl garážovaný a známa je prý celá servisní historie. Pod kapotou je litrový motor o výkonu 46 koní, což ani na Uno není mnoho. Moc ale také ani nestojí - na to, že jde o momentálně nejzachovalejší Uno široko daleko, není požadovaných 3 990 euro (tedy asi 98 tisíc Kč) zase tak moc. Je to i nominálně málo oproti sumě požadované v 80. letech, natož pak relativně. Dnes nejde ani o tři průměrné měsíční platy, kdysi šlo o příjem normálního člověka za mnoho let.

Je to tedy docela dostupný stroj času do dnes už dávné minulosti, který bude mást kolemjdoucí - když dnes na silnici vyrazíte s takto zachovalým Unem, zaručeně stanete se terčem pozornosti. Však kdy jste naposledy viděli nějaký hezký kousek na vlastní oči? Tohle auto dávno zmizelo ze silnic, z milionů kdysi prodaných kusů dnes přežívá jen hrstka a vůz v tomto stavu za zmíněnou cenu je velká rarita. Podívejte se na něj na fotkách níže. A nebo si jej rovnou kupte, dojet si pro něj ovšem budete muset do slovinského Senčuru.


Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 1 - Fiat Uno nejety krasny prodej 01Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 2 - Fiat Uno nejety krasny prodej 02Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 3 - Fiat Uno nejety krasny prodej 03Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 4 - Fiat Uno nejety krasny prodej 04Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 5 - Fiat Uno nejety krasny prodej 05Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 6 - Fiat Uno nejety krasny prodej 06Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 7 - Fiat Uno nejety krasny prodej 07Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 8 - Fiat Uno nejety krasny prodej 08Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 9 - Fiat Uno nejety krasny prodej 09Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 10 - Fiat Uno nejety krasny prodej 10Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 11 - Fiat Uno nejety krasny prodej 11Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 12 - Fiat Uno nejety krasny prodej 12
Tohle Uno je hotový stroj času zpět do 80 let minulého století. Má najeto necelých 27 tisíc km a vypadá naprosto dokonale. Foto: Marko Česen, publikováno se souhlasem

Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 13 - 16 - Fiat Uno Fire 1984 01Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 14 - 16 - Fiat Uno Fire 1984 02Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 15 - 16 - Fiat Uno Fire 1984 03Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 16 - 16 - Fiat Uno Fire 1984 04Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 17 - 16 - Fiat Uno Fire 1984 05Auto roku 1984 si i dnes můžete koupit jako zánovní vůz, v dobách ČSSR nad ním šlo jen slintat v Tuzexu - 18 - 16 - Fiat Uno Fire 1984 06
Takto Fiat Uno v roce 1984 nabízel Tuzex, kdy se tento vůz stal evropským autem roku. Naprostá většina Čechoslováků o něm mohla tehdy jen snít. Foto: Tuzex

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.