Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc
19.7.2021 | Petr Prokopec
Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, ani jako dodnes zánovní kus po prvním majiteli nestojí Lada Samara majlant.
VAZ-2108 neboli Ladu Samaru si nejspíše většina z vás vybaví, koneckonců šlo o jeden z mála „zahraničních“ vozů, jenž bylo možné i za dob komunismu pořídit na českém, respektive tehdy ještě československém trhu. Rusové celou rodinu tří-, čtyř- a pětidveřových derivátů vyráběli již od roku 1984, přičemž šlo o vůbec první model značky, který nevycházel z Fiatu 124. Zároveň šlo o druhý zcela vlastní vůz automobilky, tím prvním byla Niva.
Samara byl název určený pro exportní trhy, přičemž inspirací byla řeka vtékající do Volhy i město téhož jména. S vývojem řady součástí vozu pomáhalo Porsche, které dalo za vznik i závodnímu speciálu T3. Ten dostal jeho 3,6litrový motor o výkonu 400 koní. S touto pohonnou jednotkou Samara vybojovala vítězství v Rallye Faraonů, dobře si vedla i na Dakaru.
Silniční exempláře byly samozřejmě méně výkonné, zpočátku dle objemu motoru produkovaly od 54 do 71 koní s motory o objemech 1,1, 1,3 a 1,5 litru. V závislosti na tom se měnila i nejvyšší rychlost, verze s jedna-pětkou a pětistupňovou manuální převodovkou zvládala až 156 km/h. Bylo však třeba počítat s vyšší spotřebou 9,5 l/100 km, zatímco pouze pro export určená jedna-jednička jezdila za 7,9 litru. Rozjet se ovšem dokázala maximálně na 140 km/h.
Právě tento motor má pod kapotou vůz, který je středobodem dnešního článku. Jedná se o pětidveřový hatchback, který byl poprvé uveden do provozu v listopadu 1991 v Německu. Jak už jsme naznačili, jízdní dynamikou tento vůz dnes rozhodně neohromí, svého času to ale byl velmi žádoucí model. V roce 1988 evidovala Mototechna zájem 120 tisíc lidí o koupi nové Lady, uspokojit ale stíhala pouze necelou desetinu zájemců ročně. Hned bylo možné mít Samaru pouze z Tuzexu, dostat se k takovému množství „bonů” ale mohl málokdo.
Dnes, o třid dekády později, je Samara dávnou minulostí, pokud byste si ale chtěli zánovní Ladu tohoto jména s odstupem času dopřát, můžete. Zmíněný exemplář, který je podle nájezdu 13 613 km i fotek níže ve stavu nového auta, je na prodej, dokonce po prvním majiteli.
Drahota je pryč, požadovaných 2 600 euro je dnes necelých 67 tisíc Kč. Jistě, dost na tak starou Ladu, ale tohle už je dnes sběratelská záležitost, jako prakticky všechno, co kdysi bývalo běžnou a dnes je téměř neexistující věcí. Pokud na vás tedy ze snímků dýchá nostalgie, kontaktujte prodejce z německého Bad Salzungenu.
Zánovní a přesto skoro 30 let stará Lada Samara je pozoruhodnou vzpomínkou na tuzexové časy. Vaše může být relativně levně. Joris Taubert, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autoscout24.de
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 10 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejčtenější články
- BMW chystá velkou čistku. Řada jeho současných modelů skončí, některé se přesunou do jiných sfér
18.3.2024 - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
18.3.2024 - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 19:51 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch