Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí

Taxíky jsou pro většinu z nás utilitární stroje, o které se zajímáme jen tehdy, když někam potřebujeme odvézt. A i tehdy jen velmi povrchně. Také tyto vozy ale mají aspekty, které stojí za pozornost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí

1.10.2018 | Petr Prokopec

Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Taxíky jsou pro většinu z nás utilitární stroje, o které se zajímáme jen tehdy, když někam potřebujeme odvézt. A i tehdy jen velmi povrchně. Také tyto vozy ale mají aspekty, které stojí za pozornost.

Pokud surfujete na digitálních vlnách od rána do večera, pak jste jistě nejednou narazili na různá legrační videa. Víte tedy, že kočky nebo psi dokáží tancovat, malovat nebo samostatně používat toaletu. Co jste ale ještě určitě neviděli, je automobilové klání taxíků v rozličných aspektech od dynamiky po praktičnost. Přesně na to se nyní zaměřil Mat Watson z Carwow, který konečně přináší odpověď na otázku, kterou... možná nikdo nepoložil, ale přesto je zajímavé věnovat ji chvíli pozornosti.

Než se ovšem dostaneme k tomu, který taxík je nejlepší, musíme nejprve představit účastníky tohoto klání. Pokud ovšem čekáte, že si to na férovku rozdají třeba Škoda Octavia, Seat Toledo a Volkswagen Passat, jste zcela vedle. Carwow je britský projekt, počítat tedy musíme s trochu odlišnou kulturou než ve zbytku Evropy. Na startovní čáře se tedy zastavil černý londýnský taxík s klasickými tvary, pod nimiž najdeme moderní techniku.

Novinka zvaná TX eCity Vista dostala pod kapotu elektromotor, který produkuje 150 koní. To není enormní výkon, zvláště když má na starosti hmotnost okolo 2,2 tuny. Za tou samozřejmě do značné míry stojí instalace lithium-iontových baterií, jejichž kapacita 31 kWh zajišťuje omezený dojezd okolo 130 km. Z toho důvodu je tu i 1,5litrový tříválec od Volva, jehož 82 koní pracuje jako generátor.

Přítomnost švédské jednotky rozhodně nepřekvapí, společnost London EV Company spadá pod Geely stejně jako Volvo. Číňané proto britský taxík osadili také dalšími komponenty ze Skandinávie, a to kupříkladu ovládacími prvky či obřím centrálním displejem. I přes sdílení komponentů ale LEVC TX eCity Vista není levný, jeho cena dokonce převyšuje i zbývající dva účastníky testu, a sice Toyotu Prius a Ford Galaxy.

Proč zrovna tyto vozy? Je to jednoduché, japonský hybrid je nejčastější volbou řidičů Uberu, tedy alternativy pro tradiční taxíky. Po MPV modrého oválu pak lidé typicky sahají v rámci privátní smluvní přepravy. Tyto vozy přitom nesmí nikoho nabírat přímo na ulici, ačkoliv jejich majitel (a nejčastěji také řidič) musí mít specifickou licenci. Místo toho je volán na konkrétní místo a ke konkrétnímu úkolu.

Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k samotnému testu, který pro tradiční černý taxík nedopadne příliš dobře. Ačkoliv by měl disponovat nejlepším odpichem, neboť jeho elektrická síla je dostupná již od nejnižších otáček, oproti soupeřům ztrácí a cílovou pásku protíná až jako poslední s takřka dvousekundovou ztrátou na vítěze. Tím je Galaxy, jehož dvoulitrový turbodiesel produkuje taktéž 150 koní.

Pokud ovšem přijde řeč na poměřování efektivity, je to naopak Vista, která je na vrcholu. Její elektrický provoz je totiž třikrát levnější než v případě modrého oválu, jehož devítilitrový průměr není nic zářivého. Nicméně na druhou stranu je druhý nejlevnější na pořízení, startuje na takřka poloviční sumě co elektrotaxík. Ten tedy evidentně musí ujet spoustu kilometrů, aby se vyplatil. Na druhou stranu, Vista může bez problémů zamířit do centra Londýna, zatímco Galaxy má jako vůz taxi smůlu - legislativa to od letošního 1. ledna zakazuje.

Kapitolou samou pro sebe je praktičnost jednoho každého stroje z hlediska kýženého využití, v jejímž rámci nemá Vista konkurenci už v žádném případě. Je v ní všechno přizpůsobeno co nejsnazšímu převozu co největšího množství cestujících, kteří mají vzadu k dispozici madla jak v autobusu, s řidičem mohou komunikovat přes mikrofon a reproduktor a pokud dojde na placení, mohou jen protáhnout kartu před bezdotykovým terminálem.

Z pohledu minimálně londýnského taxikáře je tak černá klasika jasným vítězem. A to i proto, že ve srovnání s Toyotou Prius zvládne uvézt nejen více lidí, ale také je odveze o poznání komfortněji. A máme pocit, že až tohle klání zhlédnou někteří čeští taxikáři, zatlačí pár slz nad představou, jak dobře by se jim ve Vistě pracovalo u nás. Třebaže s elektrickým pohonem by tu zase tak moc parády nenadělali...


Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí - 1 - Taxi Drag Race 2018 videoscreen 01Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí - 2 - Taxi Drag Race 2018 videoscreen 02Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí - 3 - Taxi Drag Race 2018 videoscreen 03Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí - 4 - Taxi Drag Race 2018 videoscreen 04Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí - 5 - Taxi Drag Race 2018 videoscreen 05Podívejte se na srovnání taxíků. Přehlížené stroje mají svá pozoruhodná zákoutí - 6 - Taxi Drag Race 2018 videoscreen 06
Londýnské taxi TX eCity Vista neohromí ani dynamikou, ani ryze elektrickým dojezdem. To vás ale vlastně jako pasažéra vůbec netrápí, podstatné je, že jako jediné může všude, a navíc všechny cestující sveze v největším komfortu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.