Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další automobilky chtějí zcela obejít dealery, auta začínají prodávat bez nich
4.1.2019 | Petr Prokopec
Dosavadní model prodeje aut stále méně vyhovuje automobilkám i jejich zákazníkům a vše spěje jediným směrem - k postupné eliminaci dealerů. Chybět budou zřejmě málokomu.
Kamenné obchody se stále více stávají přežitkem. Patrné je to i v Česku, kde bylo jen během prvního pololetí roku 2018 online utraceno 51,5 miliardy korun, tedy o 11 procent více než předloni. A vánoční šílenství, jež odstartovalo počátkem října a skončilo 23. prosincem, bylo ještě extrémnější - jen za několik málo týdnů Češi na internetu utratili dalších 45 miliard korun, tedy o sedm více než o rok dříve.
Jak je tedy patrné, zájem o online nákupy narůstá. Nejde samozřejmě jen o lokální růst, nýbrž o globální záležitost. Ostatně i díky tomu se Jeff Bezos, majitel Amazonu, stal rychle nejbohatším člověkem na světě, jen meziroční nárůst jeho majetku odpovídá veškerým aktivům Elona Muska. Snadno si tedy může dovolit financovat bláznivé nápady Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye.
Změn v nákupních trendech si nepřekvapivě všimli již i výrobci automobilů, prozatím však jediný, kdo naplno nastoupil do tohoto vlaku, je Tesla. Ta sice disponuje specializovanými butiky, v nich si ovšem vůz nezřídka koupit nemůžete. Ve Státech jsou dealeři často chráněni zákony, které automobilkám zakazují přímý kontakt se zákazníkem. Online prodej je však něčím zcela jiným - personál v buticích vám tak jen poslouží radami, zbytek již zvládnete sami přes počítač či dokonce telefon.
Důvod, proč se Tesla rozhodla jít tímto směrem, zcela jasně vyplynul ze srovnání značky s BMW - dealerům může ulpět za prsty větší část zisku než výrobci. Stále více automobilek v Evropě, mj. Ford, Hyundai a Volkswagen tak začíná s přesunem části prodejů na internet. V prvé fázi by mělo jít o zhruba 10 procent, s ohledem na zákaznické trendy lze ale očekávat poměrně rychlou změnu a růst. Dáno je to i tím, že na jízdní vlastnosti moderních aut je kladen stále menší důraz. Daleko více lidi zajímá vzhled či konektivita. Obojí přitom mohou prozkoumat online, díky stále pokročilejším aplikacím.
Jak jsme již zmínili, ve Státech se změny tak rychle neodehrají. Nicméně na druhou stranu skutečný přerod již začal, neboť třeba BMW, Cadillac či Porsche nabízejí různé předplatitelské programy. V jejich rámci se sice nikdy nestanete majitelem konkrétního vozu, nicméně na straně druhé můžete s jedním modelem jezdit třeba v úterý, s druhým od lednové středy do březnového čtvrtka, se třetím během léta a se čtvrtým v zimě.
Realizace veškerých těchto předplatitelských programů probíhá online, z dealerství se tak stávají pouze předávací a servisní místa. Pokud si navíc uvědomíme, že již zmíněné moderní aplikace umožní i vyzvednutí vašeho vozu servisním technikem, stejně jako jeho navrácení, bez přímého fyzického kontaktu, neboť existují elektronické klíče a omezení možností využití vozu konkrétním uživatelem, zákazníci skutečně přestávají mít o kamenné showroomy zájem.
Ještě více je tento trend v USA patrný u ojetých vozidel, jejich prodej již legislativou tolik omezen není. Ochrana spotřebitelů je přitom na mnohem lepší úrovni, než je tomu v Evropě, jak ostatně dosvědčil nedávný případ Hamida Adeliho. Ten si u dealera Mercedesu v Arkansasu koupil ojeté Ferrari F430, aniž by jej viděl. Stačilo mu prohlášení prodávajícího, že vůz nechal zkontrolovat u dealera a že je v pořádku.
Realitou byl pravý opak, načež se Adeli obrátil na soud, jenž mu mimo jiné přiřkl i kompenzaci ve výši 130 milionů korun. Dá se tedy předpokládat, že prodávající si již podobný podfuk nikdy nedovolí, stejně jako tu máme precedens pro ostatní. Na něco takového bohužel prozatím můžeme v Evropě zapomenout, i tady lze ale do budoucna očekávat stále větší tlak na férové jednání prodejců s tím, jak zájem o nákup na dálku bude narůstat.
S čím lze tedy výhledově počítat? V nejbližší době nás čeká souboj výrobců s dealery, který může mít jen jednoho vítěze. Automobilky mají v rukou všechny trumfy a pokud nabídnou vůz přímo za výhodnějších podmínek, málokdo bude trvat na tradičních prodejních kanálech. Vyplatí se to výrobcům, vyplatí se to zákazníkům a dealeři? Ti budou minimálně v případě samotného prodeje chybět málokomu...
Stále více výrobců zmiňuje hlavně v Evropě prodej aut online. Bez dealerů se chce obejít Volkswagen...
Zdroj: Wall Street Journal
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva