Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely
2.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford začíná poznávat druhou stranu mince krátkodobého ekonomického úspěchu. Globální modely musí znovu více přizpůsobovat jednotlivým trhům.
Ford byl svého času automobilkou, proti které jsme nemohli říci křivého slova. Nabízela především jízdně zajímavé modely, se kterými byla právě proto velmi úspěšná i u lidí, které jinak řidičské aspekty zase tak moc nezajímají. Inu, pokud se vám s vozem dobře jezdí, nemusíte mu říkat „řidičské auto”, abyste ho chtěli. Poté však sešel na scestí.
Ford byl po roce 2008 výrazně zasažen globální ekonomickou krizí a musel se výrazně zadlužit, aby přežil bez bankrotů či vládních pomocí jako jeho američtí konkurenti. V důsledku následných snah o návrat do černých čísel tak modrý ovál rozprodal prakticky celé své impérium, do kterého spadaly značky jako Aston Martin, Jaguar či Volvo. Kromě toho tehdejší šéf značky Alan Mulally přišel se strategií One Ford, dle které měl jeden model oslovit zákazníky po celém světě.
Ekonomické úspěchy to přineslo značné, ale už tehdy jsme varovali, že Mulally není takový génius, jak se některým zdálo. Ve své podstatě začal na některých trzích jen projídat image vybudovanou předchozími produkty značky novými vozy vyrobenými s cílem uspořit co nejvíce na jejich vývoji a výrobě. Proto One Ford, proto jeden model pro celý svět - úspory z rozsahu fungovat ještě nepřestaly.
Někde to přineslo i lepší vozy, v Evropě se ale stal pravý opak. Nejnáročnější zákaznické obci nové Fordy nezřídka nesedly a nakonec i my jsme je ostře kritizovali - současný Focus z testu vyšel jako karikatura sebe sama a nové Mondeo jako stín své vlastní minulosti. A zákazníci Fordu to z velké části těžko mohou vidět jinak - modrý ovál si dnes může jen zdát o svých tržních podílech z minulých dvou dekád.
Ford tuto kritiku dlouho odmítal, teď ale připouští, že nejde po správné cestě. Potvrzují to slova designového šéfa Moraye Calluma, dle něj strategie One Ford „dosáhla svého vrcholu“ a Ford se musí vrátit k předchozím aktivitám, dle kterých budou nové modely „ušity více na míru každému regionu“.
Za příklad si Callum bere příští generaci Fordu Focus, která „sice bude základním modelem ve Spojených státech, ovšem nikoliv v Evropě“. Z toho důvodu sice budou obě verze podobné, ovšem ta zámořská dostane menší výbavu. Nikoliv však tu, kterou najdete v interiéru, řeč je spíše o mechanice. Američané prý klidně skousnou „méně sofistikovaný podvozek“, zatímco pro Evropu budou vyvinuty vytříbenější komponenty.
Tento přístup by měl zajistit spokojenost a tedy rostoucí prodeje na obou kontinentech. Otázkou je, jestli se tímto přístupem podaří napravit škody na reputaci, která především v Evropě kvůli globální strategii poněkud utrpěla. To ale možná půjde hůře, než si plánuje, neboť designově nemáme u chystaných vozů oproti těm současným čekat drastické změny. „Nezměníme styl dramaticky. Pouze budeme pokračovat v jeho rozvoji.“
Ford se navíc dále snaží o oslovení co nejširšího publika, i proto se ostatně Ford pokouší kromě mainstreamu lovit i prémiové zákazníky, pro něž je určena odnož Vignale. Callum potvrdil, že luxusní verzi dostane i příští generace Fordu Fiesta. V dohledné době ale nemáme očekávat samostatný model této divize, jako je tomu třeba u francouzské konkurence.
Ale zpět k současným problémům Fordu. Zajímavé je totiž podívat i se na to, proč pan Callum mluví o vyčerpání strategie One Ford. O prodejních problémech Fordu v Evropě asi mluvit netřeba, ovšem Fordu se přestává dařit i v Americe. Začínají tam klesat prodeje a firma začíná přistupovat k odstávkám výroby. V tomto ohledu jsme nedávno informovali o pozastavení Fordu Mustang, mimo to čekají v závěru roku týdenní „prázdniny“ rovněž továrnu ve Wayne v Michiganu, kde se vyrábí Focus a C-Max. Poptávka po nich v září poklesla o 14,5 procenta, respektive o 12,4 %.
A jelikož Ford v příštím roce očekává jistý propad celého amerického trhu, snaží se co nejvíce zredukovat počet skladových vozů. Továrna ve Wayne je přitom jedním ze středobodů změn, které značka plánuje. Výrobu méně poptávaného Focusu chce odsunout do Mexika, kde je levnější pracovní síla. Místo něj by se pak v Michiganu vyráběli SUV Bronco a pick-up Ranger, tedy vozy, po kterých je v Americe i díky pádu cen benzinu stále větší hlad. Přizpůsobování se konkrétním požadavkům jednotlivých regionů tedy již fakticky začalo...
Strategie One Ford podle amerického designového šéfa značky přestává fungovat. Patrné je to třeba na modelu Focus, jehož prodeje klesají ve Státech i v Evropě právě proto, že je pro všechny a pro nikoho
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před hodinou - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 2 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 4 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 5 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva