Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely
2.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford začíná poznávat druhou stranu mince krátkodobého ekonomického úspěchu. Globální modely musí znovu více přizpůsobovat jednotlivým trhům.
Ford byl svého času automobilkou, proti které jsme nemohli říci křivého slova. Nabízela především jízdně zajímavé modely, se kterými byla právě proto velmi úspěšná i u lidí, které jinak řidičské aspekty zase tak moc nezajímají. Inu, pokud se vám s vozem dobře jezdí, nemusíte mu říkat „řidičské auto”, abyste ho chtěli. Poté však sešel na scestí.
Ford byl po roce 2008 výrazně zasažen globální ekonomickou krizí a musel se výrazně zadlužit, aby přežil bez bankrotů či vládních pomocí jako jeho američtí konkurenti. V důsledku následných snah o návrat do černých čísel tak modrý ovál rozprodal prakticky celé své impérium, do kterého spadaly značky jako Aston Martin, Jaguar či Volvo. Kromě toho tehdejší šéf značky Alan Mulally přišel se strategií One Ford, dle které měl jeden model oslovit zákazníky po celém světě.
Ekonomické úspěchy to přineslo značné, ale už tehdy jsme varovali, že Mulally není takový génius, jak se některým zdálo. Ve své podstatě začal na některých trzích jen projídat image vybudovanou předchozími produkty značky novými vozy vyrobenými s cílem uspořit co nejvíce na jejich vývoji a výrobě. Proto One Ford, proto jeden model pro celý svět - úspory z rozsahu fungovat ještě nepřestaly.
Někde to přineslo i lepší vozy, v Evropě se ale stal pravý opak. Nejnáročnější zákaznické obci nové Fordy nezřídka nesedly a nakonec i my jsme je ostře kritizovali - současný Focus z testu vyšel jako karikatura sebe sama a nové Mondeo jako stín své vlastní minulosti. A zákazníci Fordu to z velké části těžko mohou vidět jinak - modrý ovál si dnes může jen zdát o svých tržních podílech z minulých dvou dekád.
Ford tuto kritiku dlouho odmítal, teď ale připouští, že nejde po správné cestě. Potvrzují to slova designového šéfa Moraye Calluma, dle něj strategie One Ford „dosáhla svého vrcholu“ a Ford se musí vrátit k předchozím aktivitám, dle kterých budou nové modely „ušity více na míru každému regionu“.
Za příklad si Callum bere příští generaci Fordu Focus, která „sice bude základním modelem ve Spojených státech, ovšem nikoliv v Evropě“. Z toho důvodu sice budou obě verze podobné, ovšem ta zámořská dostane menší výbavu. Nikoliv však tu, kterou najdete v interiéru, řeč je spíše o mechanice. Američané prý klidně skousnou „méně sofistikovaný podvozek“, zatímco pro Evropu budou vyvinuty vytříbenější komponenty.
Tento přístup by měl zajistit spokojenost a tedy rostoucí prodeje na obou kontinentech. Otázkou je, jestli se tímto přístupem podaří napravit škody na reputaci, která především v Evropě kvůli globální strategii poněkud utrpěla. To ale možná půjde hůře, než si plánuje, neboť designově nemáme u chystaných vozů oproti těm současným čekat drastické změny. „Nezměníme styl dramaticky. Pouze budeme pokračovat v jeho rozvoji.“
Ford se navíc dále snaží o oslovení co nejširšího publika, i proto se ostatně Ford pokouší kromě mainstreamu lovit i prémiové zákazníky, pro něž je určena odnož Vignale. Callum potvrdil, že luxusní verzi dostane i příští generace Fordu Fiesta. V dohledné době ale nemáme očekávat samostatný model této divize, jako je tomu třeba u francouzské konkurence.
Ale zpět k současným problémům Fordu. Zajímavé je totiž podívat i se na to, proč pan Callum mluví o vyčerpání strategie One Ford. O prodejních problémech Fordu v Evropě asi mluvit netřeba, ovšem Fordu se přestává dařit i v Americe. Začínají tam klesat prodeje a firma začíná přistupovat k odstávkám výroby. V tomto ohledu jsme nedávno informovali o pozastavení Fordu Mustang, mimo to čekají v závěru roku týdenní „prázdniny“ rovněž továrnu ve Wayne v Michiganu, kde se vyrábí Focus a C-Max. Poptávka po nich v září poklesla o 14,5 procenta, respektive o 12,4 %.
A jelikož Ford v příštím roce očekává jistý propad celého amerického trhu, snaží se co nejvíce zredukovat počet skladových vozů. Továrna ve Wayne je přitom jedním ze středobodů změn, které značka plánuje. Výrobu méně poptávaného Focusu chce odsunout do Mexika, kde je levnější pracovní síla. Místo něj by se pak v Michiganu vyráběli SUV Bronco a pick-up Ranger, tedy vozy, po kterých je v Americe i díky pádu cen benzinu stále větší hlad. Přizpůsobování se konkrétním požadavkům jednotlivých regionů tedy již fakticky začalo...
Strategie One Ford podle amerického designového šéfa značky přestává fungovat. Patrné je to třeba na modelu Focus, jehož prodeje klesají ve Státech i v Evropě právě proto, že je pro všechny a pro nikoho
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:10 - M.Z.
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan