Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie odhalila dosud nejasné pozadí častých konfliktů řidičů a cyklistů
24.4.2019 | Mirek Mazal
Závěry studie mohou vypadat jako žert, jsou ale míněny vážně. Proč se k sobě řidiči a cyklisté chovají tak, jak se chovají, vysvětluje už to, že řidiči nepovažují cyklisty za lidské tvory.
Závěry výzkumného týmu složeného z pracovníků vzdělávacího institutu Monash University, podporovaného centrem pro bezpečnost silničního provozu, asi nepotěší sportovně založené jedince považující bicykl za přitažlivou formu dopravy. Australští vědci došli k závěru, že řidiči mají sklon považovat cyklisty za kombinaci lidí a švábů.
Negativní postoj podporuje nenávist spojenou s agresí a v myslích řidičů ospravedlňuje půtky, kterých na silnicích býváme svědky. Cyklisté nevraživost vnímají, poté mají tendenci být sami bezohlední, což zvyšuje pravděpodobnost potenciálních konfliktů. Svůj závěr vědci založili na odpovědích 442 respondentů z Austrálie, z nichž většina připustila, že je vůči cyklistům agresivní.
Odpovědi ovšem poskytli řidiči i cyklisté. Pro hodnocení cyklistů byly nabídnuty dva obrázky - vývoj člověka z opice a snímek vytvořený speciálně pro tuto studii, který ukazoval evoluci od švába k člověku. K velkému překvapení 55 % motoristů a dokonce i 30 % jezdců na kolech označilo cyklisty jako tvory ne zcela lidské povahy. A právě to je faktor, který vzájemnou nevraživost dále podporuje.
Představa lidské tváře by vzájemnou nesnášenlivost zmírnila, skutečnost má ale přesně opačný efekt. Pokud jde o akty agrese vůči cyklistům, 17 % respondentů přiznalo, že své auto použilo jako překážku úmyslnému zablokování nějakého cyklisty. Celkem 11 % se přiznalo k řízení příliš blízko člověku jedoucímu na jízdním kole s cílem jej zastrašovat. Dále se zjistilo, že 9 % odpovídajících použilo své auto k zastavení jezdce na bicyklu.
Zvláštní přístup osvětlila vedoucí autorů studie. „Když si nemyslíte, že je někdo plnohodnotným člověkem, je vůči němu snazší ospravedlnit nenávist nebo agresi. To může vést k rostoucímu cyklu zášti,“ řekla Alexa Delbosc. „Pokud se cítí cyklisté odcizeni od ostatních účastníků silničního provozu, mohou s větší pravděpodobností jednat proti motoristům povzbuzováni sebenaplňujícím proroctvím dále stupňujícím vzájemnou odtažitost,“ pokračuje vědkyně.
Spoluautorka odborného článku Nerelle Hawort dodala, že je vnímání cyklistů jako ne zcela stoprocentních bytosti je velkým problémem. Mezi lidmi jsou stále jedinci, kteří si myslí, že cyklisté nejsou lidská rasa. Přiznané jednání řidičů aut je velmi nebezpečné, upozorňuje Hawort a navrhuje úplné zrušení rezonujícího slova cyklista, které je zatíženo negativními konotacemi. Změnit zrovna to se ale zdá být prakticky nemožné, pustit z hlavy ony negativní konotace působí uskutečnitelněji.
Hodnotící obrázek vývoje cyklistů vypadá jako žert, ...
...svým způsobem ale vysvětluje, proč se řidiči k cyklistům snadno chovají nevraživě
Zdroj: Phys
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera