Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV nejsou vždy trefou do černého, některá trápí výrazný pokles hodnoty
28.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jako nová auta jsou dnes SUV velmi žádaná, mezi ojetinami ale takovou modlu nepředstavují. V poklesu ceny se to logicky odráží.
Crossovery a SUV vládnou automobilovému trhu bez ohledu na značku či segment, ve kterém jsou nabízeny. Je to fráze, kterou opakujeme skoro denně a na platnosti nepozbyla, je ovšem třeba k ní dodat jedno velké „ale” - platí to pouze o trhu nových aut.
Pokud se podíváme na nejžádanější ojetiny, je celkem jedno, jestli budeme sledovat český trh, ten britský nebo klidně celou Evropu, žádné SUV tu nenajdeme. Přitom popularita některých modelů mezi novými vozy došla až tak daleko, že jsou vidět mezi nejprodávanějšími auty světa roku 2017.
Také mezi ojetinami tedy SUV získávají na oblibě, jako nezřídka ale tento trh reaguje se značným zpožděním. A je otázkou, jestli racionálněji uvažující a méně rozhazovačné - můžeme-li to tak říci - kupce ojetých vozů spíše emotivně preferovaná „esúvéčka” někdy osloví tak moc, jako zájemce o nové vozy. Nakonec, už zmíněná analýza českého trochu ojetin ukazuje dodnes nemizející propast mezi počty zájemců o nové a ojeté diesely.
Trh je ale kouzelná věc a pokud po něčem není poptávka, postará se o ni nižší cenou. Některá SUV nemusí být pro zájemce o ojetinu lákavé třeba kvůli vyšší spotřebě, ale pohrdněte jím, když bude třeba stejně drahé jako srovnatelné konvenční auto? Přesně tohle se nyní děje, alespoň v některých segmentech.
S tímto tvrzením přichází společnost Kelly Black Book specializující se na analýzy trhu. Ta zjistila, že subkompaktní crossovery a SUV ztrácejí hodnotu nejvíce ze všech aut. Ve Spojených státech tyto vozy každý týden přijdou o 1,18 procenta ze své původní ceny, tedy v průměru zhruba o 133 USD (2 800 Kč).
Daná suma rozhodně není zanedbatelná, zvláště když se týká segmentu, kde peníze hrají docela velkou roli. Velký pokles ceny zasahuje například obecně málo žádanou Mazdu CX-3, jakmile zamíříme o třídu výše, už to není taková hrůza. Větší CX-5, která loni v USA dosáhla prodejního rekordu, spadá do kategorie s 0,44procentním poklesem hodnoty, což není nic problematického. Podobné je to u SUV střední třídy a s velkým poklesem ceny se pak musí znovu potýkat až ta velká a luxusní. Tam je to ale do značné míry logické, tato auta nebyla nikdy držáky ceny v žádném segmentu.
O malých autech ale nic takového neplatí, jak tedy vysoký pokles hodnoty u malých SUV chápat? Pravděpodobně se právě zde ukazuje jejich módnost a jistá zbytnost, na kterou v tomto segmentu lidé prostě nemají peníze. Malé SUV obvykle nebývá nic než přizvednuté mini s pohonem předních kol, o nějaké přidané hodnotě tedy nemůže být řeč - není tu prostor navíc, není tu žádná podstatná vyšší průchodnost terénem, není tu v podstatě nic krom odlišné image.
Na kupce nových aut to stačí, pro kupce ojetin už je to příliš marnotratné. A tak tyto vozy do značné míry ignorují, což o třídu nebo dvě výše platí méně. Tady už máme vozy, které si mohou říkat SUV a krom jiné image si zachovávají i faktické přednosti. I za ty jsou kupci ojetin ochotni připlácet méně, než kupci nových aut, rozdíl to ale není propastný; u nových aut propastný je.
Nejvíce patrné je to u luxusních subkompaktů. Pokud se zadíváme na BMW X1 sDrive 16d z roku 2015, pak to jako nový „holobyt“ stálo 777 400 Kč. Dnes jej můžete pořídit i za 337 400 Kč, a to i s výbavou Luxe. Ztratit přes 50 % ceny za něco málo přes dva roky, to už zabolí.
Jak si jednotlivé segmenty drží svou cenu, zjistíte níže. Čísla vycházejí z amerického trhu, podle dat společnosti BF Forecasts ale Evropa daný vývoj do značné míry kopíruje - malá a luxusní SUV padají na ceně nejvíce, kompaktní a středně velká méně. U těch je ale v Evropě znát o něco větší pokles ceny než v USA, neboť tam SUV obecně o něco více vnímají jako běžnou věc, tady si teprve zvykáme.
Pokud tedy máte zájem o malé SUV typu Mazda CX-3, dvakrát svůj zájem zvažte. Nechceme vám takové - ani jakékoli jiné - auto rozmlouvat, při jeho koupi je ale třeba mít na paměti, že jeho styl a fyzické proporce vás na ztrátě hodnoty budou něco stát. Z ekonomického hlediska se rozumnější jeví kupovat mezi malými auty vozy klasické koncepce a preferovat kompaktní či středně velká SUV.
Jak si ta či ona obchodní třída vede v rámci poklesu hodnoty, ukazuje nová analýza Kelly Black Book. Nejhůře jsou na tom malá SUV a odvozené crossovery
Velký pokles ceny tak trápí například Mazdu CX-3, ještě více se pak týká souputníků od prémiových značek
Zdroje: Kelly Black Book, BF Forecasts
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan